Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
Dato:
3. februar 2025
Kontor:
Beredskab og Krisestyring
Sagsbeh: AJU
Besvarelse af spørgsmål nr. 130 (Alm. del) fra Transportudvalget
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 130 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til ministeren for samfundssikkerhed og be-
redskab den 6. januar 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Torsten Schack Pedersen
Side 1/2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 130: MFU spm. om der kan indføres lodspligt i Øresund og i Storebælt for laster med farligt gods
Spørgsmål nr. 130 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om der kan indføres lodspligt i
Øresund og i Storebælt for laster med farligt gods?”
Svar:
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har til brug for besvarel-
sen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Beredskabsstyrelsen, der har
oplyst følgende:
”I
Øresund, Storebælt og Lillebælt finder det særlige danske
stræderegime anvendelse. Det er ikke muligt at indføre en lods-
pligt for skibe med farlige laster, når disse sejler gennem Øre-
sund, Storebælt og Lillebælt, og under passagen er det derfor op
til kaptajnerne, om de vil benytte lods.
Supplerende kan det oplyses,
at FN’s internationale søfartsorga-
nisation (IMO) anbefaler, at visse skibe anvender lods i rute T,
der går fra Gedser til Skagen gennem Storebælt, samt i Øresund.
I rute T omfatter anbefalingen skibe med en dybgang på 11 me-
ter eller derover. Desuden anbefales brug af lods på skibe
uan-
set størrelse
som passerer gennem rute T med højradioaktivt
materiale.
I Øresund omfatter anbefalingen om anvendelse af lods lastede
olietankskibe med en dybgang på 7 meter eller derover samt
uanset størrelse
lastede gas- og kemikalietankskibe og skibe
med højradioaktivt materiale.”
Side 2/2