CO2-regnskab for letbane og BRT
Spørgsmål
TRU alm. del - Spørgsmål 124
Transportudvalget har udbeder sig ministerens besvarelse af følgende
spørgsmål. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Kristian Pihl Lorentzen (V).
Vil ministeren oplyse, hvordan CO2-regnskabet er for eventuel anlæggelse
af etape 2 for letbanerne i henholdsvis Aarhus og Odense sammenholdt
med et alternativ med højklasset kollektiv transport i form af BRT-elbusser?
Borgmesterforvaltningen
Bystrategi
Flakhaven 2
5000 Odense C
www.odense.dk
Tlf. +45 2031 4561
DATO
24. januar 2025
REF.
STEKC
Besvarelse
Som del af beslutningsgrundlag for etablering af den nordlige gren af letbanens
linje 2 mellem Korsløkke st. og Vollsmose-Seden er der udarbejdet en
sammenligningsrapport, hvor letbanens linje 2 sammenlignes med to scenarier
for mulige alternative transportløsninger med bus på samme strækning hhv. en
BRT-løsning eller en prioriteret busløsning.
Rapporten er udarbejdet af Cowi A/S og udgivet den 16. august 2024. Rapporten
danner baggrund for nedenstående svar. Først beskrives konklusion, herefter
følger en mere udførlig redegørelse for det samlede klimaaftryk for hhv. letbane
og BRT og til sidst redegørelse for klimaaftrykket fordelt over årene og på antal
påstigere.
Konklusion
I de første år forventes et større klimaaftryk i letbanealternativet frem for i de to
busalternativer (BRT og prioriteret bus). Set i et 50-årigt perspektiv og med
udgangspunkt i et højere passagertal, vil klimapåvirkningen dog være lavere målt
pr. passager i letbanen set i forhold til BRT-løsningen.
Letbane
BRT
Estimeret klimaaftryk ton
CO₂ (50- årig periode)
Estimeret klimaaftryk ton
CO₂ pr. påstiger
26.080
22.080 med reduktions-
potentialer for anlæg
(22% lavere)
260 g
220 g (med
reduktionspotentialer for
anlæg)
20.360
485 g
Endvidere skal nævnes at beslutning om letbanen er koblet på de strategiske
målsætninger om, at et højklasset transporttilbud bidrager til en strategisk
byomdannelse, som tiltrækker private investeringer. Cowi vurderer, at de
strategiske målsætninger om byudvikling bedst realiseres vha. etablering af
letbane frem for de to busalternativer (BRT og prioriteret bus).
1/6