Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2971189_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. januar 2025
2024-5525
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. december stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra (MFU) Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 122:
Vil ministeren med henblik på at få belyst statens udgifter til drift
af jernbanen oplyse følgende:
1. De samlede årlige driftsomkostninger for Banedanmark?
2. De årlige omkostninger til vedligeholdelse og drift af det statslige
jernbanenet?
3. De årlige tilskud til jernbaneoperatørerne DSB og GoCollective?
4. Størrelsen af vedligeholdelsesefterslæbet på den statslige jern-
bane?
5. Årligt statsligt tilskud til drift og vedligeholdelse af lokalbaner,
der drives i regionalt regi?
6. Økonomi for de enkelte strækninger på de statslige og regionale
jernbaner oplyst ved antal passagerer pr. tog samt offentligt tilskud
pr. togbillet på de enkelte strækninger?
7. Hvor stor en andel af persontransporten i Danmark der sker
med tog?
8. Hvor stor en andel af godstransporten i Danmark der sker med
tog?
9. Hvor stor samfundets gennemsnitlige omkostninger pr. person-
kilometer for hhv. tog, busser og personbiler er?
Svar:
Nedenstående er besvarelse af de ovenfor fremsatte spørgsmål
1) De
samlede årlige driftsomkostninger for Banedanmark?
I 2025 er der afsat 518 mio. kr. på finansloven til drift og admini-
stration i Banedanmark.
2)
De årlige omkostninger til vedligeholdelse og drift af det stats-
lige jernbanenet?
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 122: MFU spm. om statens udgifter til drift af jernbanen
2971189_0002.png
Side 2/4
I 2025 er der afsat 4,2 mia. kr. på finansloven til fornyelse og vedli-
gehold i Banedanmark. I samme periode er der afsat 439 mio. kr.
til drift af jernbaneinfrastrukturen.
3) De
årlige tilskud til jernbaneoperatørerne DSB og GoCollec-
tive?
I 2025 er der afsat 3,5 mia. kr. på finansloven i kontraktbetaling til
DSB og 205 mio. kr. i kontraktbetaling til GoCollective.
4)
Størrelsen af vedligeholdelsesefterslæbet på den statslige jern-
bane?
I forbindelse med forhandlingerne om Infrastrukturplan 2035 i
2021 præsenterede Banedanmark deres estimat for de fremtidige
udgifter til fornyelse- og vedligehold af jernbanen. Estimatet blev
præsenteret i rapporten ”Baneinfrastrukturen
2021-2030”,
som
samtidig også opgjorde et estimat for jernbanens fornyelses- og
vedligeholdelsesefterslæb ved udgangen af 2030.
Siden ”Baneinfrastrukturen
2021-2030”
blev udarbejdet, har en
lang række eksterne faktorer - som for eksempel råvarepriser og
udbud og efterspørgsel på entreprenørsiden - skabt et behov for en
opdatering af rapporten.
Banedanmark præsenterede derfor i starten af december 2024 en
opdateret rapport for forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035.
Banedanmark estimerer, at bruttobehovet vil være på 21-28 mia.
kr. ved udgangen til 2030 givet den nuværende bevilling på gen-
nemsnitligt 4,4 mia. kr. årligt.
5) Årligt
statsligt tilskud til drift og vedligeholdelse af lokalbaner,
der drives i regionalt regi?
I 2025 er der afsat en samlet bevilling på 282,7 mio. kr. som inve-
steringstilskud til lokalbanerne. Bevillingen omfatter det investe-
ringstilskud til banerne, som blev fastsat i forbindelse med Struk-
turreformen af juni 2007, samt bevillingen til tilskud til vedligehol-
delsesefterslæb på privatbanerne, som del af Infrastrukturplan
2035.
6)
Økonomi for de enkelte strækninger på de statslige og regio-
nale jernbaner oplyst ved antal passagerer pr. tog samt offentligt
tilskud pr. togbillet på de enkelte strækninger?
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 122: MFU spm. om statens udgifter til drift af jernbanen
2971189_0003.png
Side 3/4
Transportministeriet udarbejdede i forbindelse med rapporten
”Serviceeftersyn
af jernbanen”
fra 2020 et samlet strækningsregn-
skab. Regnskabet fremgår af side 52-54.
Link:
https://www.trm.dk/publikationer/2020/serviceeftersyn-af-
jernbanen
Som led i arbejdet med de stigende omkostninger til fornyelse og
vedligeholdelse på jernbanen pågår der et arbejde med at opstille
et ajourført strækningsregnskab baseret på senest tilgængelige tal
fra sektoren.
Der kan findes oplysninger om økonomien i de forskellige stræk-
ninger og togsystemer i DSB’s årsrapport
2023 fra side 120 og
frem, samt for den ikke statslige jernbane i Trafikstyrelsens notat
”Nøgletal
for ikke-statslig jernbane, regnskab 2023”.
Link:
https://www.dsb.dk/globalassets/arsrapport/2023/arsrap-
port-2023.pdf
Link:
https://www.trafikstyrelsen.dk/Me-
dia/638597445431640200/N%C3%B8gletal%20for%20ikke-
statslig%20jernbane,%20regnskab%202023.pdf
7)
Hvor stor en andel af persontransporten i Danmark foretages
med tog?
I 2023 udgjorde rejser med tog 7 pct. af den samlede persontrans-
port i Danmark med 6,7 mio. personkilometer.
8)
Hvor stor en andel af godstransporten i Danmark foretages
med tog?
I 2023 udgjorde godstogstransport på jernbanen ca. 10 pct. af den
samlede godstransport på land målt i tonkilometer.
9.
Hvor store er samfundets gennemsnitlige omkostninger pr.
personkilometer for hhv. tog, busser og personbiler?
Transportministeriet har opgjort de samlede omkostninger for
samfundet ved en personkilometer på den statslige infrastruktur.
Omkostningen er opgjort til 3,14 kr. pr. personkilometer med tog
og 1,77 kr. pr. personkilometer med personbil. Transportministe-
riet har ikke gennemført en tilsvarende beregning for busser.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 122: MFU spm. om statens udgifter til drift af jernbanen
2971189_0004.png
Side 4/4
Det bemærkes, at der er tale om gennemsnitstal, som beror på en
række forudsætninger. Tallene er i langt overvejende grad beregnet
på baggrund af tal fra offentligt tilgængelige kilder, herunder
Transportøkonomiske Enhedspriser, som varetages af DTU.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen