Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. februar 2025
2024-5494
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. december 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 117:
Ifølge FN’s klimapanel er retningen sat mod en temperaturstigning
på 3 grader i år 2100, hvis de nuværende udledninger fortsætter
som hidtil, jf. artiklen i Naturlig Energi, december 2024, Green Po-
wer Danmark https://udgivelser.greenpowerdenmark.dk/naturlig-
energi/naturlig-energi- december-2024/?page=32.
Vil ministeren i den forbindelse
a) gøre rede for de risikovurderinger, der er foretaget i forbindelse
med etablering af Lynetteholm, der er planlagt til kote +4.0 m, og
den planlagte byudvikling i henholdsvis år 2100, 2150 og 2200?
b) yderligere redegøre for, hvilke initiativer der er iværksat, både
på baggrund af at Sund & Bælt nu vurderer, at sikringsniveauet i
2075 er på 7,5 meter, og at yderligere acceleration i havstignin-
gerne ikke kan udelukkes, jf. ”Forundersøgelse: Stormflodssikring
af København, Delrapport 2: Arbejdsgruppe for teknik, miljø og
anlægsøkonomi”,
september 2024, Rambøll?
Svar:
Et helt centralt formål med etablering af Lynetteholm er at bidrage
til stormflodssikring af København. Hensigten er således, at hol-
men skal være en del af et klimasikringsanlæg, der beskytter mod
stormfloder fra nord.
Vurderingen af risici i forbindelse med etablering af Lynetteholm
er baseret på prognoser for stormflod og havvandsstigninger. De er
forbundet med en vis usikkerhed, da forventningerne til havvands-
stigningerne blandt andet afhænger af, hvilket scenarie for klima-
forandringer der lægges til grund for prognoseberegningerne.
FN’s klimapanel (IPCC) udgiver løbende opdaterede scenarier for
klimaforandringerne. Lynetteholm etableres med baggrund i
IPCC’s fremskrivninger af havvandsstigninger.
I forbindelse med