Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2974477_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. februar 2025
2024-5494
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. december 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 117:
Ifølge FN’s klimapanel er retningen sat mod en temperaturstigning
på 3 grader i år 2100, hvis de nuværende udledninger fortsætter
som hidtil, jf. artiklen i Naturlig Energi, december 2024, Green Po-
wer Danmark https://udgivelser.greenpowerdenmark.dk/naturlig-
energi/naturlig-energi- december-2024/?page=32.
Vil ministeren i den forbindelse
a) gøre rede for de risikovurderinger, der er foretaget i forbindelse
med etablering af Lynetteholm, der er planlagt til kote +4.0 m, og
den planlagte byudvikling i henholdsvis år 2100, 2150 og 2200?
b) yderligere redegøre for, hvilke initiativer der er iværksat, både
på baggrund af at Sund & Bælt nu vurderer, at sikringsniveauet i
2075 er på 7,5 meter, og at yderligere acceleration i havstignin-
gerne ikke kan udelukkes, jf. ”Forundersøgelse: Stormflodssikring
af København, Delrapport 2: Arbejdsgruppe for teknik, miljø og
anlægsøkonomi”,
september 2024, Rambøll?
Svar:
Et helt centralt formål med etablering af Lynetteholm er at bidrage
til stormflodssikring af København. Hensigten er således, at hol-
men skal være en del af et klimasikringsanlæg, der beskytter mod
stormfloder fra nord.
Vurderingen af risici i forbindelse med etablering af Lynetteholm
er baseret på prognoser for stormflod og havvandsstigninger. De er
forbundet med en vis usikkerhed, da forventningerne til havvands-
stigningerne blandt andet afhænger af, hvilket scenarie for klima-
forandringer der lægges til grund for prognoseberegningerne.
FN’s klimapanel (IPCC) udgiver løbende opdaterede scenarier for
klimaforandringerne. Lynetteholm etableres med baggrund i
IPCC’s fremskrivninger af havvandsstigninger.
I forbindelse med
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om klimasikring og stigende vandstand
2974477_0002.png
Side 2/3
projekteringen af Lynetteholm har DHI regnet med en havvands-
stigning på 1,70 meter i 2200 baseret på IPCC-2019. Dertil har
DHI lagt højvande fra den aktuelle designstorm til det pågældende
årstal. DHI er på den baggrund kommet frem til en terrænkote
(sikringskote) på 4 meter.
Koten på 4 meter er baseret på:
En fremskrevet havvandsstigning på 1,70 meter i 2200 som be-
skrevet ovenfor.
Et beskyttelsesniveau svarende til en 10.000 års stormflods-
hændelse indenfor 200 år.
Den østlige perimeter etableres med et kystlandskab, hvor perime-
terkonstruktionerne består af dæmninger med stenbeskyttelse,
dæmninger med foranliggende sandstrande eller stenstrande samt
kystfremspring, som skal sikre de etablerede strande. Kyststræk-
ningen vil variere mellem dæmninger med stenbeskyttelse, sten-
strande og sandstrande i varierende hældninger og vil sammen
med det bagvedliggende landskab fungere som klimasikring for Ly-
netteholm og København. Kystlandskabet designes med udgangs-
punkt i en såkaldt naturbaseret klimasikring, hvor landskabet smi-
digt kan tilpasses med lokale forhøjninger og nye landskabstyper i
takt med et stigende havspejl og samtidig give rekreativ værdi.
Lynetteholm er desuden adaptivt designet, så halvøens kystland-
skab mod Øresund kan forhøjes, når og hvis der måtte blive behov
for det. Kystlandskabet etableres med en bredde på mellem 80
475 meter (fra vandkant til vestlig afgrænsning af kystlandskabet)
med varierende højder op til 10 meter som et blødt bølgende land-
skab. Mod halvøens indre del afsluttes kystlandskabet i en gen-
nemgående sikringskote på 4 meter for at kunne modstå en maksi-
mal stormflodshændelse i 2075. Det bemærkes, at kystsikringen i
henhold til forundersøgelsen af stormflodssikring af København
skal modstå en designvandstand op til kote +3,4 meter i 2075.
Der er endnu ikke truffet konkret beslutning om byudvikling på Ly-
netteholm. By & Havn vil i god tid inden en eventuel kommende
byudvikling revurdere sikringskoten på kystsikringen. Lynetteholm
vil dog med den allerede besluttede sikringskote være betydeligt
bedre beskyttet end store dele af det øvrige Amager, hvor det jf.
forundersøgelsen vil kræve omfattende sikringstiltag at komme op
på samme niveau.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om klimasikring og stigende vandstand
2974477_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen