Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2921169_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. oktober 2024
2024-4275
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. oktober 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mads Olsen (SF).
Spørgsmål nr. 11:
Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at gøre togbusser hen-
holdsvis 25 pct. billigere, 50 pct. billigere og helt gratis for alle rej-
sende?
Svar:
Indledningsvist vil jeg gøre opmærksom på, at det vil kræve et me-
get stort udredningsarbejde at finde ud af, hvor stor en del af alle
passagerers rejser, der er gennemført med erstatningstransport.
Det vil desuden kræve et stort udredningsarbejde at fastlægge stør-
relsen af passagerernes omkostninger til billetter på rejser, hvor er-
statningstransport er indgået. Dette skyldes dels, at passagererne
rejser mellem mange forskellige destinationer, hvorved priserne er
meget forskellige, ligesom passagererne benytter mange forskellige
billettyper (rejsekort, orange, månedskort, standardbilletter og så
videre), som ligeledes varierer i pris.
Derudover er der også det forhold, at både GoCollective i deres til-
bud og DSB i deres budget regner med de gældende takster, og det
er derfor sandsynligt, at de vil fremsætte krav om at blive kompen-
seret for manglende indtægter.
Togoperatørerne, eksempelvis DSB og GoCollective, afholder selv
de omkostninger, der er forbundet med indsættelse af erstatnings-
transport (togbusser).
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvad det vil koste at gøre togbusser henholdsvis 25 pct. billigere, 50 pct. billigere og helt gratis for alle rejsende
2921169_0002.png
Side 2/2
Denne erstatningstransport kan benyttes af alle passagerer, der har
gyldig rejsehjemmel til det tog, den pågældende erstatningstrans-
port indsættes som erstatning for.
Hvis der blev udviklet en særlig billettype med en særlig pris for
rejser med erstatningstransport, ville det betyde, at passagererne
ville skulle købe to forskellige billetter; en billet til toget og en an-
den billet til erstatningstransporten. Dette vil rykke ved idéen om,
at passagerer kan købe én billet til en samlet pris, som er gyldig på
hele rejsen, uanset om man rejser med tog eller bus, og uanset om
man på grund af eksempelvis sporarbejder er nødt til at foretage en
del af sin rejse med erstatningstransport.
Det kan desuden oplyses, at DSB i forbindelse med nogle af de se-
nere års store sporarbejder efterfølgende har givet passagererne ra-
bat på månedskort. Dette har medvirket til at reducere passagerer-
nes samlede omkostninger til rejser.
Endvidere indgår strækninger, hvor der er indsat erstatningstrans-
port, også i opgørelsen af eventuel kompensation. Uanset om der
er indsat erstatningstransport eller ej kan passagerer således opnå
kompensation efter reglerne om basisrejsetidsgaranti henholdsvis
pendlerrejsetidsgaranti.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen