Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2962968_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. januar 2025
2024-5394
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. december stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jens Meilvang (LA).
Spørgsmål nr. 109:
Vil ministeren redegøre for den aktuelle situation og den videre
proces for Vejdirektoratets pilotprojekt med klimavenligt asfalt,
hvor der i 10 større udbud indregnes en skyggepris pr. ton CO2?
Svar:
Jeg har bedt Vejdirektoratet forholde sig til spørgsmålet og Vejdi-
rektoratet oplyser på den baggrund følgende:
”Vejdirektoratet
har i 2024 gennemført ni pilotprojekter, hvor en
norsk konkurrencemodel afprøves. I pilotprojekterne gives der en
konkurrencemæssig fordel til den tilbudsgiver, der i forbindelse
med tilbudsgivningen tilbyder det laveste CO2-aftryk. Prisen pr.
reduceret ton CO2 fastsættes af bygherre, så tilbudsgiverne har in-
citament til at reducere CO2 op til den fastsatte beløbsgrænse. I
Vejdirektoratets pilotprojekter er der anvendt en betalingsvillighed
på 1.500 kr. pr. reduceret ton CO2, hvilket svarer til klimarådets
vurdering af prisen for at indfri 70-procentmållet i 2030. Denne
fremgangsmåde, hvor CO2-reduktioner indgår som et konkurren-
ceparameter i et anlægsprojekt er beskrevet i publikationen
Klima-
indsatser og CO2-udledninger i bygge- og anlægsprojekter.
De ni
pilotprojekter bidrager med erfaringer og input til modellens an-
vendelsesmuligheder.
I udbuddene af de ni entrepriser var det beskrevet således, at den
tilbudsgiver, der tilbød det laveste CO2-aftryk, fik et tillæg til til-
budsprisen på 0 kr. For de øvrige tilbudsgivere beregnes differen-
cen i CO2-aftrykket mellem deres tilbud og det laveste tilbudte
CO2-aftryk. Tillægget til tilbudssummen fastsættes ved at gange
denne difference med 1,5 kr./kg CO2.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om ministeren vil redegøre for den aktuelle situation og den videre proces for Vejdirektoratets pilotprojekt med klimavenligt asfalt, hvor der i 10 større udbud indregnes en skyggepris pr. ton CO2
2962968_0002.png
Side 2/2
De ni pilotprojekter
Pilotprojekterne var fordelt over hele landet og var mindre entre-
priser i størrelsesordenen 3 til 11 millioner kroner. De første fire
entrepriser blev udbudt i april. Efter udbuddet af de første fire en-
trepriser var der tid til at indarbejde ændringer til udbudsmodel-
len, inden de sidste fem entrepriser blev udbudt i juli.
I fire af de ni entrepriser havde den vindende tilbudsgiver det lave-
ste tilbudte CO2-aftryk. I de resterende fem entrepriser havde den
vindende tilbudsgiver et CO2-aftryk, der var højere end det laveste
tilbudte CO2-aftryk, disse fem tilbudsgivere fik derfor et evalue-
ringsteknisk tillæg til tilbudsprisen. Tillæggene var i størrelsesor-
denen 11.164
68.670 kr. og havde ikke en betydning for tildelin-
gen af entrepriserne. I alle ni entrepriser var det prisen, der var af-
gørende for, hvem der vandt kontrakten. Hvis tillæggene skulle
have haft betydning for tildelingen af entrepriserne, skulle beta-
lingsvilligheden pr. reduceret ton CO2 have været betydelig højere,
end de 1.500 kr., der blev anvendt i de ni entrepriser.
Ved aflevering af entrepriserne blev CO2-regnskabet opgjort og
holdt op imod til det tilbudte CO2-aftryk. I de situationer, hvor der
i udførelsen af entreprisen var udledt mindre CO2 end det, der
fremgik af tilbuddet, blev der udbetalt en bonus svarende til 1,5
kr./kg CO2. I ét tilfælde var der udledt mere CO2 end tilbudt; her
blev der pålagt en bod svarende til 3 kr./kg CO2, der var udledt
mere end tilbuddet. På de ni entrepriser blev der samlet set reduce-
ret 68 ton CO2 fra tilbud til regnskab.
Evaluering og den videre proces
Evalueringen af konkurrencemodellen er i gang, og der er endnu
ikke taget stilling til, om modellen eventuelt skal justeres og afprø-
ves på flere pilotprojekter i 2025. Der arbejdes på et evalueringsno-
tat, hvor effekterne af konkurrencemodellen vurderes sammen
med potentialet ved at anvende den i nye pilotprojekter.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen