Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. januar 2025
2024-5394
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. december stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jens Meilvang (LA).
Spørgsmål nr. 109:
Vil ministeren redegøre for den aktuelle situation og den videre
proces for Vejdirektoratets pilotprojekt med klimavenligt asfalt,
hvor der i 10 større udbud indregnes en skyggepris pr. ton CO2?
Svar:
Jeg har bedt Vejdirektoratet forholde sig til spørgsmålet og Vejdi-
rektoratet oplyser på den baggrund følgende:
”Vejdirektoratet
har i 2024 gennemført ni pilotprojekter, hvor en
norsk konkurrencemodel afprøves. I pilotprojekterne gives der en
konkurrencemæssig fordel til den tilbudsgiver, der i forbindelse
med tilbudsgivningen tilbyder det laveste CO2-aftryk. Prisen pr.
reduceret ton CO2 fastsættes af bygherre, så tilbudsgiverne har in-
citament til at reducere CO2 op til den fastsatte beløbsgrænse. I
Vejdirektoratets pilotprojekter er der anvendt en betalingsvillighed
på 1.500 kr. pr. reduceret ton CO2, hvilket svarer til klimarådets
vurdering af prisen for at indfri 70-procentmållet i 2030. Denne
fremgangsmåde, hvor CO2-reduktioner indgår som et konkurren-
ceparameter i et anlægsprojekt er beskrevet i publikationen
Klima-
indsatser og CO2-udledninger i bygge- og anlægsprojekter.
De ni
pilotprojekter bidrager med erfaringer og input til modellens an-
vendelsesmuligheder.
I udbuddene af de ni entrepriser var det beskrevet således, at den
tilbudsgiver, der tilbød det laveste CO2-aftryk, fik et tillæg til til-
budsprisen på 0 kr. For de øvrige tilbudsgivere beregnes differen-
cen i CO2-aftrykket mellem deres tilbud og det laveste tilbudte
CO2-aftryk. Tillægget til tilbudssummen fastsættes ved at gange
denne difference med 1,5 kr./kg CO2.