Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2967772_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. januar 2025
2024-5377
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har den 12. december 2024 stillet mig følgende
spørgsmål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet af
Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 106:
Vil ministeren
evt. med bidrag fra justitsministeren - forholde sig
til, om det planlagte opgavebortfald af politiets behandling af sager
om vejes udnyttelse og indretning, hvor vejmyndigheden i stedet
vil få enekompetence fremadrettet, med fordel kan erstattes med
bortfald af opgaver, der ikke har konsekvenser for bilisternes sik-
kerhed og for retshåndhævelsen i form af gravetilladelser, renhol-
delse, vintervedligeholdelse, snerydning af veje og fortove samt
placering af el-ladestandere?
Svar:
Forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje
m.v., lov om private fællesveje (Forenkling af sagsgange ved
vejmyndighedens dispositioner over offentlige veje og private fæl-
lesveje m.v.), som er i høring i perioden 20. december 2024
27.
januar 2025, implementerer regeringens politisk prioriterede op-
gavebortfald på Justitsministeriets område og udmønter ”Aftale
om kommunernes økonomi for 2024” fra maj 2023.
I lovforslaget foreslås det, at vejmyndigheden fremadrettet skal
kunne træffe beslutning om færdselsmæssige bestemmelser om ve-
jes udnyttelse eller indretning, fastsættelse af lokale hastigheds-
grænser, ikke-trafikale dispositioner over vejarealet og vintervedli-
geholdelse uden politiet.
Baggrunden er, at politiets deltagelse i beslutningsprocessen i de
pågældende sager har karakter af dobbeltsagsbehandling.
For regeringen er det vigtigt, at vi får mindsket bureaukratiet, hvor
vi kan. Det er samtidigt vigtigt, at der sikres en balance mellem færd-
selssikkerhed, mobilitet og fremkommelighed, når der træffes
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om ministeren vil forholde sig til, om det planlagte opgavebortfald af politiets behandling af sager om vejes udnyttelse og indretning, hvor vejmyndigheden i stedet vil få enekompetence fremadrettet, med fordel kan erstattes med bortfald af opgaver, der ikke har konsekvenser for bilisternes sikkerhed og for retshåndhævelsen i form af gravetilladelser, renholdelse, vintervedligeholdelse, snerydning af veje og fortove samt placering af el-ladestandere
2967772_0002.png
Side 2/2
beslutninger om vejenes indretning og udnyttelse og ved fastsæt-
telse af lokale hastighedsgrænser.
I lovforslaget foreslås det derfor, at der fastsættes klare, objektive
regler for vejmyndighedens mulighed for at træffe beslutninger om
vejenes indretning og udnyttelse og ved fastsættelse af lavere lokale
hastighedsgrænser i tættere bebygget område.
Med venlig hilsen
Thomas Danielsen