Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. januar 2025
2024-5326
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. december 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Meilvang (LA).
Spørgsmål nr. 102:
Vil ministeren redegøre for, hvilke økonomiske fordele kinesiske
producenter får på deres forsendelser i medfør af reglerne aftalt i
Universal Postal Union nu og i fremtiden? Og mener ministeren,
det er fornuftigt, at man skal subsidiere kinesisk konkurrence ved
at lade danske producenter betale en merpris?
Svar:
I Universal Postal Union (UPU) aftales blandt andet de afregnings-
priser, som afsenderlandene betaler til modtagerlandene for der at
få håndteret og omdelt ankommende forsendelser. Priserne aftales
på Unionens kongres, der afholdes hvert fjerde år
–
næste gang i
september 2025.
I afregningsmæssig sammenhæng har Kina tidligere været at regne
for et udviklingsland. Det er ikke længere tilfældet. UPU’s med-
lemslande er inddelt i
4 klasser, hvoraf klasse 1, 2 og 3 (Kina er i
klasse 3) virker på ens betingelser, og deres inddeling i klasser er
alene afhængig af, hvilket årstal landet er kommet ind i det, der be-
tegnes ”target system”.
Det vil sige, de alle er industrialiserede
lande, mens klasse 4 er lande med status som udviklingslande.
Det kan endvidere oplyses, at der i forbindelse med en ekstraordi-
nær kongres i UPU i 2019 blev indgået aftale om at forhøje afreg-
ningspriserne for
såkaldte ”small packets” og ”bulky letters” (postal
betegnelse for store breve), der typisk benyttes i forbindelse med e-
handel. Folketinget er orienteret om de aftalte prisforhøjelser ved
brev af 14. august 2020 med tilhørende bilag til Europaudvalget
(vedlagt).
Post Danmark har oplyst, at forsendelser fra Kina, herunder ek-
sempelvis fra platformen TEMU, stort set ikke håndteres i det