Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del
Offentligt
2952840_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 10-12-2024
Enhed: Psykiatri og Misbrug
Sagsbeh: lpe
Sagsnr.:2024 - 13829
Dok. nr.: 258830
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 93 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 12. november
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål 93:
”Vil
ministeren sikre, at Indenrigs- og Sundhedsministeriets eventuelle fremtidige
ændringer i bekendtgørelse om euforiserende stoffer sker på en måde, så borgere
ikke kriminaliseres fra dag til dag uden nogen form for foregående varsel?”
Svar:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er fuldt opmærksom på, at bekendtgørelser,
herunder ændringsbekendtgørelser, som det klare udgangspunkt bør sendes i
offentlig høring inden udstedelsen, og at man ved indførelse af nye regler ud fra et
hensyn til muligheden for at indrette sig på de nye regler generelt bør være
opmærksom på at sikre en rimelig tid, fra reglerne offentliggøres, til de træder i kraft.
Der kan dog forekomme situationer, hvor høring må undlades, fordi der er behov for,
at regler udstedes, offentliggøres og sættes i kraft hurtigst muligt.
Efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse er der tale om en sådan situation,
når Sundhedsstyrelsen indstiller til ministeriet, at et stof eller en stofgruppe optages
på bekendtgørelsen om euforiserende stoffer, fordi brug af stoffet eller stofgruppen
er farlig.
Det er på den baggrund Indenrigs- og Sundhedsministeriets faste praksis, at
ændringsbekendtgørelser om optagelse af stoffer og stofgrupper på bekendtgørelse
om euforiserende stoffer uden foretagelse af offentlig høring udstedes,
offentliggøres og sættes i kraft hurtigst muligt efter modtagelse af indstilling fra
Sundhedsstyrelsen.
For bedst muligt at begrænse den fare for liv og helbred, som brug af stoffer og
stofgrupper omfattet af Sundhedsstyrelsens indstillinger er forbundet med, agter
Indenrigs- og Sundhedsministeriet at fastholde den faste praksis.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil dog som hidtil fravige den faste praksis, når det
efter en konkret afvejning af på den ene side hensynet til at begrænse faren for liv og
helbred og på den anden side hensynet til legitime erhvervsmæssige interesser findes
forsvarligt og hensigtsmæssigt. I sådanne tilfælde vil der inden
bekendtgørelsesudstedelsen blive gennemført en offentlig høring og efter
offentliggørelsen af bekendtgørelsen blive givet en forhåndsorientering af andre end
de relevante myndigheder.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde