Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del
Offentligt
Aftaler om fordeling af forskningsreserve mv. i
2025
1. november 2024
1
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
2933470_0002.png
Præambel
Regeringen og alle Folketingets partier har indgået delaftaler om finansloven for 2025 om 5,5 mia. kr. til
forskning og innovation som del af det offentlige forskningsbudget på 30,3 mia. kr. svarende til 1 procent af
BNP.
Forskning og innovation er helt afgørende forudsætninger for fremtidens velstand, sikkerhed og
samfundsmæssige sammenhængskraft. Gennem ny banebrydende viden og omsætning af viden til
konkrete løsninger og teknologier skaber vi et robust grundlag for at gribe fremtidens muligheder og
håndtere fremtidige udfordringer. Med aftaler om fordeling af forskningsreserven mv. for 2025 prioriterer
regeringen og aftalepartierne både kontinuitet og nyskabelse i forskningsindsatsen, ligesom parterne
anerkender vigtigheden af at understøtte de samlede balancer i indsatsen.
Aftalen styrker den frie forskning på universiteterne, idet regeringen og aftalepartierne afsætter 0,5 mia. kr. til
frie forsknings- og innovationsmidler til universiteterne. Frie midler styrker universiteternes mulighed for at
foretage lange, strategiske forskningsindsatser, som kan give os helt ny og banebrydende viden, der kan
vende op og ned på, hvordan vi løser nogle af samfundets helt store problemer. Prioriteringen styrker også
universiteternes mulighed for talentudvikling og opretholdelse af et bredt forskningsmæssigt beredskab.
Aftalen sætter samtidig fokus på nogle af de konkrete samfundsudfordringer, vi står over for.
Regeringen og aftalepartierne prioriterer hele 2,3 mia. kr. til grønne forskningsinitiativer, så der samlet
prioriteres 3 mia. kr. til grøn forskning på det statslige forskningsbudget i 2025. Samtidig videreføres målet
om mindst 2,6 mia. kr. (2025-pl) årligt i grønne forskningsmidler på det statslige forskningsbudget frem til og
med 2030, hvoraf en ramme på 0,5 mia. kr. til konkrete udviklings- og implementeringsindsatser afsættes
årligt. De grønne prioriteringer skal bidrage til at realisere ambitionerne i udspillet
Fart på fremtidens grønne
løsninger
(oktober 2024). Regeringen og aftalepartierne viderefører samtidig de fire grønne
forskningsmissioner med et fornyet fokus på missionernes effekt og evne til at drive reelle løsninger frem.
Aftalen vidner også om den nye geopolitiske virkelighed med krig i Europa og et globalt kapløb om at udvikle
nye kritiske teknologier. Derfor har regeringen og aftalepartierne afsat over 1,2 mia. kr. til forskning i
sikkerhed og kritiske og digitale teknologier. Pengene skal blandt andet målrettes indsatser inden for
rumområdet, kvanteteknologi, kunstig intelligens og forsvarsforskning. Indsatsen skal medvirke til, at
Danmark kan følge med i den teknologiske udvikling til gavn for både vores sikkerhed, konkurrenceevne og
produktionsarbejdspladser.
Sundhedsområdet er ligeledes vægtet højt i aftalen med en prioritering på 0,8 mia. kr. Der er blandt andet
afsat 150 mio. kr. til forskning i psykiatrien, ligesom den uafhængige kliniske forskning styrkes
blandt andet
med fokus på centrale områder som demens, fertilitet og stofbrug, herunder opioider.
Regeringen og aftalepartierne prioriterer samtidig frie midler til anvendelsesorienteret forskning på
professionshøjskoler m.fl. Satsningen skal styrke kapacitetsopbygningen i de praksisrettede
forskningsmiljøer, understøtte anvendelse af forskning i praksis og derved styrke borgernes velfærd samt
uddannelsernes attraktivitet og rekrutteringen af medarbejdere til velfærdsområdet. Der afsættes også
målrettede midler til forskning på socialområdet og de mest udsatte borgere, samt børn og unge, herunder
med fokus på mistrivsel og læring i grundskolen.
2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
Aftalepartierne anerkender et behov i de kommende år for et styrket fokus på rammerne for udmøntning af
midler til praksisnær og anvendelsesorienteret forskning samt anvendelse og implementering af forskning,
herunder til innovative løsninger på velfærdsområdet m.v. Partierne er enige om at følge udviklingen i
udmøntning af midler til praksisnær forskning i det eksisterende fondssystem de kommende år.
3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
Aftale om fordeling af forskningsreserven mv. i
2025
Mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre
og Moderaterne) og Danmarksdemokraterne,
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet
1. november 2024
4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
2933470_0005.png
Aftale om fordeling af forskningsreserven mv. i
2025
Regeringen og aftalepartierne er enige om at fordele 4.462,3 mio. kr. til initiativer i finansloven for 2025,
jf.
tabel 1
nedenfor.
Tabel 1
Aftale om fordeling af forskningsreserven mv. i finansloven for 2025
(mio. kr. 2025-pl)
1. Ambitiøse og varige grønne forskningsinitiativer
Ambitiøs grøn omstilling og styrket kapacitetsopbygning
1.1 Grønne missioner: PtX, CCUS, landbrug og cirkulær økonomi
1.2 Grøn forskning, teknologi og innovation
Danmarks Innovationsfond
1.3 Grøn forskning
Danmarks Frie Forskningsfond
1.4 Opbygning af strategiske forskningsmiljøer
1.5 Grøn forskningsinfrastruktur og roadmap for test- og demonstrationsfaciliteter
1.6.1 EUDP
Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram
1.6.2 MUDP
Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram
1.6.3. GUDP
Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram /økologiforskning i samarb.
m. ICROFS
1.7 Sikker lagring af CO2
Et klima- og miljøvenligt landbrug og fremtidens fødevarer
1.8 Styrket udvikling og implementering af klimateknologier i landbruget
1.9 Forskning i plantebaserede fødevarer
Danmark som foregangsland
1.10 Grønt program for omstilling af fiskeri og akvakultur
Klima og klimatilpasning
1.11 Nationalt Center for Klimaforskning (NCKF)
1.12 Klimatilpasning
1.13 Monitorering af grøn forskning mv.
Arktisk
1.14 Arktisk forskning
1.15 Overvågning af Grønlands Indlandsis og Greenland Climate Network
2. Kritisk teknologi, sikkerhed og digitalisering
2.1 Kritiske og digitale teknologier
Danmarks Innovationsfond
2.2 Kvanteforskning
2.3 Rum
2.4 Forsvarsforskning og diplomati-, freds- og konfliktforskning
2.5 Kunstig intelligens
2.6 DIREC
2.7 Bioteknologi og biosolutions
2.8 Halvledere, micro- og nanochips
2.9 Cern fyrtårnsmiljø
2.10 Institut Laue-Laugevin
2.11 European XFEL
54,0
21,2
1.223,8
369,0
200,0
231,0
45,0
100,0
40,0
54,0
140,0
20,0
13,6
11,2
34,4
60,0
20,5
500,0
75,0
35,0
320,0
360,0
150,0
140,0
46,9
298,0
115,0
55,0
15,0
2.300,0
5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
2933470_0006.png
3. Sundhed og life science
3.1 Life science, sundhed og velfærdsteknologi
3.2 Klinisk og uafhængig forskning
Danmarks Frie Forskningsfond
3.3 Psykiatriforskning
Danmarks Frie Forskningsfond
3.4 Ældreforskning
3.5 Forskning i smitsomme sygdomme og epidemiovervågning
3.6 ESS-forskningsfyrtårn inden for dataanalyse og life science
4. Trivsel, læring og sammenhængskraft
4.1 Forskning i udsathed samt mistrivsel
4.2 Læring og trivsel i grundskolen og ungdomsuddannelser
4.3 Antisemitisme
4.4 Opfølgning på udredninger
4.5 Styrket forskning på det specialiserede socialområde
Anm.: Midlerne er inkl. administration.
781,2
320,5
231,5
150,0
35,0
5,0
39,2
157,3
55,0
45,0
12,0
5,3
40,0
1. Klima
ambitiøse og varige grønne initiativer
1.1 Grønne missioner: PtX, CCUS, landbrug og cirkulær økonomi
Aftalepartierne er enige om at afsætte 320,0 mio. kr. i 2025 til en styrket strategisk grøn forsknings- og
innovationsindsats inden for de fire grønne missioner, som blev iværksat med
Aftalen om fordeling af
forskningsreserven mv.
i 2021:
1) Fangst og lagring eller anvendelse af CO₂ (CCUS)
2) Grønne brændstoffer til transport og industri (Power-to-X mv.)
3) Klima- og miljøvenligt landbrug og fødevareproduktion
4) Cirkulær økonomi med fokus på plastik og tekstiler
Midlerne skal bidrage til at konsolidere og udbygge indsatsen i de fire grønne forsknings- og
innovationspartnerskaber med henblik på at realisere ambitionerne i de roadmaps, som er udarbejdet for hver
mission. Indsatsen skal bidrage til, at Danmark kan nå målet om 70 procents reduktion af drivhusgasudledning
i 2030 og indfri de langsigtede klimamål efter 2030. Danmarks Innovationsfond udbyder midlerne i konkurrence
mellem de fire etablerede grønne partnerskaber, som er nedsat til at implementere missionerne.
1.2 Grøn forskning, teknologi og innovation
Aftalepartierne er enige om at afsætte 360,0 mio. kr. i 2025 til bredere tematiske opslag inden for grøn
forskning, teknologiudvikling og innovation på syv områder,
jf. grøn forskningsstrategi fra 2020:
1) Energiproduktion mv.
2) Energieffektivisering
3) Landbrug og fødevareproduktion
4) Transport
5) Miljø og cirkulær økonomi
6) Natur og biodiversitet
7) Bæredygtig adfærd og samfundsmæssige konsekvenser (tværgående)
Danmarks Innovationsfond udmønter midlerne til de projekter, der demonstrerer størst effekt på klima,
klimaresiliens, natur, biodiversitet, miljø, herunder vandmiljø, samt vækst og beskæftigelse, og som kan
understøtte udvikling af lokale erhvervsfyrtårne. Der kan endvidere i udmøntningen prioriteres midler inden for
bæredygtigt byggeri.
6
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
Aftalepartierne lægger vægt på, at der i udmøntningen også støttes tværfaglige projekter og projekter inden
for humanistisk og samfundsvidenskabelig forskning. Det kan f.eks. være projekter, der kombinerer
naturvidenskabelig og teknologisk forskning med humanistisk og samfundsvidenskabelig forskning, som kan
bidrage med værdifuld viden relateret til f.eks. adfærd, incitamenter, regulering og markedsforhold.
Af den samlede ramme er 30,0 mio. kr. prioriteret til forskning i energisystemer, herunder sektorkobling og
samspillet mellem de forskellige dele af energisystemer, og hybridprojekter (f.eks. energiøer) mhp. at styrke
Danmarks position på området for udbygning af vedvarende energi og øge mulighederne for afsætning via
nye grænseoverskridende energisystemer. Midlerne udmøntes af Danmarks Innovationsfond.
1.3 Grøn forskning
Danmarks Frie Forskningsfond
Aftalepartierne er enige om at afsætte 150,0 mio. kr. i 2025 til den grønne, frie og nysgerrighedsdrevne
forskning. Prioriteringen skal fremme forskernes egne originale idéer, som kan bidrage til den grønne
omstilling. Samtidig skal prioriteringen understøtte karriereudvikling for vækstlaget i dansk forskning, bl.a. de
yngre forskere. Midlerne kan også understøtte internationalt forskningssamarbejde. Midlerne udmøntes af
Danmarks Frie Forskningsfond.
1.4 Opbygning af strategiske forskningsmiljøer
Aftalepartierne er enige om at afsætte 140,0 mio. kr. i 2025 til fortsat opbygning af varige forskningsmiljøer på
strategisk prioriterede områder inden for den grønne forskning og understøtte velfungerende rammer for den
forskningsbaserede myndighedsbetjening og strategiske samarbejder med fonde. Forskningsmiljøerne
opbygges på tværs af institutioner for at opnå stærk kritisk masse i dansk forskning. Midlerne skal bidrage til
at adressere de udfordringer, der aktuelt er i den forskningsbaserede myndighedsbetjening, bl.a. i relation til
generationsskifte og fastansættelser og derigennem styrke kapaciteten inden for klima, landbrug, natur og
miljø, herunder ift. bl.a. klimatilpasning og arealanvendelse. Midlerne skal endvidere understøtte forskere og
forskningsmiljøers mulighed for at ansøge om og omsætte tilskud fra eksterne forskningsfinansierende fonde.
Midlerne ydes som driftstilskud til forsknings- og uddannelsesinstitutioner, herunder til
samarbejdskonstellationer på tværs af institutioner, myndighedsbetjening mv. Midlerne udmøntes af
Uddannelses- og Forskningsministeriet i dialog med relevante ministerier.
1.5 Grøn forskningsinfrastruktur og roadmap for test- og demonstrationsfaciliteter
Aftalepartierne er enige om at afsætte 44,4 mio. kr. i 2025 til grøn forskningsinfrastruktur (udstyr, databaser,
laboratoriefaciliteter
mv.). Prioriteringen skal understøtte strategiske grønne satsninger på
forskningsinfrastruktur, der kan danne grundlag for løsninger på centrale samfundsmæssige problemstillinger,
herunder særligt udviklingen af grønne løsninger til indfrielse af klimalovens målsætninger. Midlerne udmøntes
inden for rammerne af den kommende Roadmap for forskningsinfrastruktur 2025, hvortil der på regeringens
forslag til finanslov for 2025 er prioriteret 78,0 mio. kr. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
Aftalepartierne er endvidere enige om at afsætte 2,5 mio. kr. til udvikling af en roadmap for test- og
demonstrationsfaciliteter (TDU), der skal prioritere behov for mindre TDU-faciliteter, der understøtter hurtige
klimaresultater gennem implementering af udvalgte grønne teknologier. Roadmappen udarbejdes i
samarbejde med centrale interessenter. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
1.6 Udviklings- og demonstrationsprogrammer
Udviklings- og demonstrationsprogrammer (UDP) støtter udviklings-, test- og demonstrationsprojekter inden
for prioriterede områder såsom energi, miljø og fødevarer, der er vigtige for den grønne omstilling. UDP’erne
finansierer projekter, der kan medvirke til at løfte nye teknologier og løsninger fra forsknings- til
kommercialiseringsstadiet, og som kan bidrage til at skabe flere grønne arbejdspladser i Danmark.
7
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
1.6.1 Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram
Aftalepartierne er enige om at afsætte 298,0 mio. kr. i 2025 til Det Energiteknologiske Udviklings- og
Demonstrationsprogram (EUDP). EUDP har til formål at understøtte Danmarks energipolitiske målsætninger,
bl.a. om forsyningssikkerhed, uafhængighed af fossile brændsler ved at udmønte midler til udvikling og
demonstration af ny energiteknologi samt til etablering af testfaciliteter. EUDP bidrager herved til, at Danmark
kan nå sine ambitiøse klimamål.
Af midlerne er 60,0 mio. kr. målrettet udvikling og demonstration af el-lagre mhp. at udvikle nye løsninger til
integration i dansk energiplanlægning og til eksport for at understøtte forsyningssikkerhed i et grønt el-system.
Midlerne kan også målrettes virksomheder, som etablerer grønne forsknings- og udviklingsaktiviteter og
produktionsfaciliteter i Danmark. Midlerne udmøntes af EUDP under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
1.6.2 Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram
Aftalepartierne er enige om at afsætte 115,0 mio. kr. i 2025 til Det Miljøteknologiske Udviklings- og
Demonstrationsprogram (MUDP). Indsatsen skal fremme udvikling og anvendelse af nye effektive
miljøløsninger på prioriterede miljøudfordringer som f.eks. drikkevandsbeskyttelse, vandmiljø, luft- og
plastikforurening, genanvendelse af emballage og samtidig understøtte vækst og beskæftigelse i hele landet.
Der øremærkes 10,0 mio. kr. til klimatilpasningsløsninger. Midlerne udmøntes af MUDP under Miljø- og
Ligestillingsministeriet.
1.6.3 Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram
ICROFS
Aftalepartierne er enige om at afsætte 55,0 mio. kr. i 2025 til Grønt Udviklings- og Demonstrationsprograms
(GUDP) økologiforskning i samarbejde med Internationalt Center for Forskning i Økologisk Jordbrug og
Fødevaresystemer (ICROFS). Økologi er en vigtig brik i den grønne omstilling af landbruget, da flere
økologiske arealer vil fremme en produktion med brug af mindre mængder gødning og uden brug af kunstige
sprøjtemidler, som resulterer i færre udledninger pr. hektar, som er til gavn for klima, miljø, drikkevand og
natur. Midlerne udmøntes af GUDP under Ministeriet for Landbrug, Fødevarer og Fiskeri.
1.7 Sikker lagring af CO2 i Danmark
I forlængelse af Aftale om styrkede rammevilkår for CCS i Danmark af september 2023 er aftalepartierne enige
om at afsætte 15,0 mio. kr. i 2025 til Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelser (GEUS) i forhold til
sikker lagring og overvågning af CO₂ i undergrunden (fiberkabler (DAS), geomekaniske studier og
vandkemiske moniteringsstrategier) samt udvikling af et modelbaseret forvaltningsværktøj til vurdering af
lagringslokaliteter. Midlerne udmøntes af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
1.8 Styrket udvikling og implementering af klimateknologier i landbruget
Aftalepartierne er enige om at prioritere 500,0 mio. kr. i 2025 til en række målrettede forsknings- og
innovationsindsatser som led i regeringens grønne forsknings- og innovationsudspil
Fart på fremtidens grønne
løsninger
En styrket indsats for grøn forskning, innovation og klimaløsninger (oktober 2024).
Indsatserne
skal bidrage til udviklingen og implementeringen af en række klimateknologier og -tiltag i landbrugs- og
fødevareerhvervet.
Via en ny holistisk tilgang for grøn forskning og innovation, der præsenteres i
Fart på fremtidens grønne
løsninger,
vil indsatserne bidrage til at reducere udviklings- og implementeringsbarrierer for et sæt af konkrete
klimateknologier og -tiltag. De målrettede forsknings- og innovationsindsatser omfatter bl.a. test-, skala- og
demonstrationsprojekter samt dokumentationsprojekter for udvalgte klimateknologiers klimaeffekt, så effekten
er dokumenteret iht. FN’s retningslinjer og kan indgå i det nationale klimaregnskab (emissionsopgørelse).
Af midlerne prioriteres 205,0 mio. kr. til test, skala og demonstration af udvalgte klimateknologier og -tiltag for
at højne og styrke deres teknologiske modenhed. Midlerne udmøntes af Ministerium for Grøn Trepart,
Erhvervsministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
8
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
Af midlerne prioriteres endvidere 118,0 mio. kr. til fokuserede dokumentationsprojekter for udvalgte
klimateknologier og -tiltag, så deres klimaeffekt kan indgå i de nationale emissionsopgørelser. Midlerne
udmøntes af Ministerium for Grøn Trepart og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
Af midlerne prioriteres endvidere 25,3 mio. kr. til styrkelse af Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) ved
Aarhus Universitet i perioden 2025-2028. Midlerne skal bl.a. understøtte en ny samarbejdsform, hvor DCE
inddrages tidligere og mere kontinuerligt i de dokumentationsprojekter, der sættes i gang nu og i de kommende
år. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
Af midlerne prioriteres endvidere 51,7 mio. kr. til øvrige forsknings- og innovationsindsatser for udvalgte
klimateknologier og -tiltag. Indsatserne omfatter bl.a. verifikation af teknologisk modenhed samt afdækning af
evt. væsentlige negative sideeffekter. Midlerne udmøntes af Ministeriet for Grøn Trepart og Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Endelig prioriteres 100,0 mio. kr. til en reserve til yderligere klimaløsninger i landbruget. Midlerne ventes
udmøntes i første halvår 2025.
1.9 Forskning i plantebaserede fødevarer
Danmark som foregangsland
Aftalepartierne er enige om at afsætte 75,0 mio. kr. i 2025 til at understøtte forskning og udvikling i sunde,
klimavenlige fødevarer og fødevaresystemer, herunder særligt plantebaserede og økologiske fødevarer og
alternative proteiner. Den grønne omstilling af fødevaresystemerne til et i højere grad plantebaseret
fødevaregrundlag, bl.a. via ændringer i adfærds- og forbrugsmønstre, er afgørende for dansk klimahandling,
miljø, sundhed, fødevareforsyning og vækst. Midlerne udmøntes af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri, herunder Fonden for Plantebaserede Fødevarer og GUDP. Initiativet bidrager endvidere til missionen,
Klima- og miljøvenlig landbrugs- og fødevareproduktion.
1.10 Grønt program for omstilling af fiskeri og akvakultur
Aftalepartierne er enige om at afsætte 35,0 mio. kr. i 2025 til forskning og udvikling for at sikre viden om og
dokumentation af effekterne af initiativer til en grøn omstilling af fiskeri- og akvakultursektoren. Indsatsen skal
ses i lyset af Fiskerikommissionens anbefalinger om fremtidens fiskeri og skal understøtte en grøn omstilling
af fiskerisektoren. Parallelt gennemføres en grøn omstilling af akvakultursektoren mod en mere bæredygtig
produktion. Midlerne udmøntes af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ved en fortsættelse af Grønt
program for omstilling af fiskeri og akvakultur.
1.11 Nationalt Center for Klimaforskning (NCKF)
Aftalepartierne er enige om at afsætte 34,4 mio. kr. i 2025 til at videreføre aktiviteter inden for de igangværende
og langsigtede forskningsområder, som Nationalt Center for Klimaforskning (NCKF) har opbygget siden 2020.
Det gælder f.eks. overvågning og fremskrivning af det polare klima og kryosfæren (is på land og hav) samt et
fokus på nordatlantiske klimaændringer og risikoen for pludselige skift i klimaet og
”tipping points”,
hvilket også
bidrager til udviklingen af klimaprognoser for de kommende årtier. Forskningen understøtter endvidere både
den grønne omstilling og klimatilpasning i Danmark og Grønland, f.eks. gennem analyser af fremtidens
ekstreme vejr til brug for vurderinger af konsekvenser, samfundspåvirkning og klimatilpasningsbehov. Midlerne
skal endvidere understøtte NCKF’s samarbejde med andre klimaforskningsinstitutioner i rigsfællesskabet og
en udvidelse af centerets tværgående samarbejde. NCKF vil fortsat prioritere indsatsen med at understøtte
Danmarks Meteorologiske Instituts (DMI) funktion som Danmarks kontaktpunkt i IPCC og DMI’s rolle som
regeringens klimavidenskabelige rådgiver, jf. Klimalovens § 9. Midlerne udmøntes af Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet.
1.12 Klimatilpasning
Aftalepartierne er enige om at afsætte 60,0 mio. kr. til en række indsatser, der samlet set skal forbedre videns-
og datagrundlaget for varsling af oversvømmelser og klimatilpasning. Indsatsen har til formål at fortsætte og
udbygge en række forsknings- og dataindsatser inden for særligt oversvømmelser, tørke, højtstående
grundvand og landskred samt kortlægning af samfundets sårbarhed på tværs af vandkilder og sektorer. Et
9
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
bedre videns- og datagrundlag vurderes generelt at gøre det muligt at håndtere konsekvenserne af
klimaforandringerne mere effektivt samfundsøkonomisk.
Aftalepartierne er enige om at afsætte 12,0 mio. kr. til udvikling af dynamiske prognoser for oversvømmelser i
realtid. Indsatsen har til formål at styrke præcisionen i de eksisterende oversvømmelsesvarsler og bidrage til
at ruste myndigheder og borgere til at planlægge og prioritere forberedelser ifm. akutte oversvømmelser endnu
bedre.
Aftalepartierne er endvidere enige om at afsætte 14,0 mio. kr. til styrket viden om tørke til brug for prognoser,
overvågning og forebyggende indsatser på tværs af sektorer, herunder særligt ift. landbruget. Indsatsen skal
bl.a. belyse forventninger til tørkeforekomster i fremtiden, hvilke konsekvenser tørke har for det danske
samfund, samt hvordan disse håndteres.
Endelig er aftalepartierne enige om at afsætte 34,0 mio. kr. til styrket videns- og datagrundlag om højtstående
grundvand, store nedbørsmængder, risiko for landskred og metode til opgørelse af skadesværdier. Indsatsen
består af fem elementer: 1) afdækning af udfordringer og løsningsmuligheder ift. højtstående grundvand, 2)
udvikling af Danmarks digitale tvilling, der skal samle og analysere data ifm. simuleringer af stormflods- og
oversvømmelseshændelser og klimatilpasningsløsninger, 3) udvikling af metode til kortlægning af
vandløbsbund og -udformning, 4) kortlægning af risiko for landskred i Danmark som følge af øget nedbør og
grundvandsstand, 5) udvikling af ensartede metodiske retningslinjer for opgørelse af skadesværdier på tværs
af vandkilder, skadestyper og sektorer.
Midlerne udmøntes af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Miljø- og Ligestillingsministeriet, og
implementering af initiativerne og underliggende indsatser sker i koordination mellem Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet og Miljø- og Ligestillingsministeriet.
1.13 Monitorering af grøn forskning mv.
Aftalepartierne er enige om at afsætte 20,5 mio. kr. i 2025 til at styrke monitorering af forskning, herunder grøn
forskning. En styrket monitorering af forskningen skal bl.a. bidrage med mere viden om
forskningsinvesteringers potentiale for at bidrage til klimamålene samt udvikling af et forsknings- og
innovationsdataberedskab, som bedre end i dag understøtter analyser af forskning og innovation, f.eks. hvad
der forskes i, hvem der gennemfører og finansierer forskningen, forskningens videnskabelige anerkendelse
mv. Midlerne skal også understøtte bedre og mere robuste data for universiteternes innovations- og
iværksætteraktivitet. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
1.14 Arktisk forskning
Klimaforandringer og bæredygtige arktiske samfund
Aftalepartierne er enige om at afsætte 54,0 mio. kr. i 2025 til at styrke den arktiske forskning. Prioriteringen
kan bidrage til en bæredygtig udvikling i Arktis gennem en større forståelse af klimaforandringerne og deres
betydning for både biodiversitet, økosystemer, kulturarv og levevilkår i Arktis, herunder med fokus på
inddragelse af lokalbefolkningen og kapacitetsopbygning. Det omfatter bl.a. viden om udfordringer og
løsninger i relation til fysisk-kemiske forhold, klimafeedback-mekanismer, økosystemer samt menneskers og
dyrs levevilkår. Indsatsen kan også bidrage til øget viden om sociale og kulturelle ændringer og forhold i de
arktiske samfund som følge af bl.a. klimaforandringer, historiske forhold mv. Af den samlede ramme er
aftalepartierne enige om at prioritere 47 mio. kr. til et arktisk forskningsprogram i regi af Danmarks Frie
Forskningsfond. Herudover er aftalepartierne enige om at fordoble midler til Danmarks deltagelse i UArctic ift.
2024 gennem en prioritering af 6 mio. kr. til formålet. Der vil frem mod forhandlingerne om forskningsreserven
mv. for 2026 være fokus på midlernes afløb. Herudover er aftalepartierne enige om at afsætte 1 mio. kr. til
understøttelse af arktisk forskning. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og Forskningsministeriet og af
Danmarks Frie Forskningsfond.
1.15 Overvågning af Grønlands Indlandsis og Greenland Climate Network
Aftalepartierne er enige om at afsætte 21,2 mio. kr. i 2025 til GEUS’ fortsatte overvågning af ændringer i
Grønlands indlandsis. GEUS’ overvågning er særdeles vigtig for planlægning og indsats i forhold til
klimaforandringer og klimatilpasning. Midlerne øremærkes to initiativer, der adresserer målinger af
10
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
indlandsisen i Grønland: Program for overvågning af Grønlands Indlandsis (PROMICE), som måler
afsmeltningen i randområderne, og Greenland Climate Network (GC-Net), som måler snefaldet på den
centrale del af Grønland. Midlerne udmøntes af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
2. Kritisk teknologi, sikkerhed og digitalisering
2.1 Kritiske og digitale teknologier
Aftalepartierne er enige om at afsætte 369,0 mio. kr. i 2025 under Danmarks Innovationsfond til at understøtte
strategisk forskning og innovation inden for kritiske og digitale teknologier, som er afgørende for at styrke
Danmarks position i det internationale teknologiske kapløb til gavn for national sikkerhed og konkurrenceevne
samt velfærdssamfundets funktionsevne og sammenhængskraft.
Indsatsen skal styrke både grundlagsskabende og anvendelsesorienteret forskning og innovation inden for
produktionsteknologi samt de områder, som EU vurderer er af særlig kritisk betydning, og som i høj grad kan
anvendes til både civile og militære formål, herunder bioteknologi, halvledere, kunstig intelligens og
kvanteteknologi. Indsatsen kan endvidere understøtte udviklingen af metoder til borgerinddragelse og digital
inklusion, robot- og droneteknologi, materialeteknologi, partikelforskning, big data og cyber- og
informationssikkerhed, herunder intensiveret dataanvendelse mhp. at understøtte udviklingen af det digitale
velfærdssamfund, hvor borgernes tillid og medborgerskab er i centrum.
Indsatsen kan også fremme danske universiteters og virksomheders teknologiske forskning gennem
samarbejder i de internationale miljøer, som Danmark er medlem af (CERN, ESO, EMBL, ESRF, EU-XFEL,
ESS m.fl.), så dansk viden kommer i spil internationalt og fremmes gennem aktiv deltagelse i udvikling af
morgendagens teknologier.
Der skal i den gennemførte forskning tages højde for dataetiske principper, herunder ansvarlig brug af data
og transparens. Midlerne udmøntes af Danmarks Innovationsfond.
2.2 En strategisk forskningsindsats for udvikling af kvanteteknologi
Aftalepartierne er enige om at afsætte 200,0 mio. kr. i 2025 til en strategisk forskningsindsats for
kvanteteknologi som led i National Strategi for Kvanteteknologi.
Aftalepartierne er herunder enige om at afsætte 130,0 mio. kr. i 2025 til videreførelsen af et strategisk program
for kvanteteknologi, som udmøntes af Danmarks Innovationsfond. Der skal fortsat lægges vægt på den tidlige,
grundlagsskabende forskning samt internationalt samarbejde og understøttelse af videnbaseret innovation og
kommercialisering af kvanteforskning.
Aftalepartierne er endvidere enige om at afsætte 40,0 mio. kr. i 2025 til at styrke adgang til digital
forskningsinfrastruktur, forskning i algoritmer og software på kvanteområdet samt kompetenceopbygning og
anvendelse af kvanteteknologi. Midlerne udmøntes af Danish e-infrastructure Cooperation (DeiC) under
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Aftalepartierne er endvidere enige om at afsætte op til 10,0 mio. kr. i 2025 til finansiering af det danske bidrag
til udvikling af en europæisk kvantekommunikationsinfrastruktur til sikker deling af data (EuroQCI). Midlerne
kan anvendes til dansk medfinansiering af kommende projektopslag under EuroQCI og til finansiering af
aktiviteter, der udvikler den danske deltagelse i EuroQCI. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
Endelig er aftalepartierne enige om at afsætte 20,0 mio. kr. i 2025 til etablering af et nyt
forskerudvekslingsprogram for unge forskere med fokus på at styrke internationaliseringen af dansk forskning
på kvanteområdet. Programmet skal give mulighed for, at talentfulde forskere på post.doc-niveau får mulighed
for at tilbringe en periode af deres forskerkarriere på førende forskningsinstitutioner i udlandet. Innovation
Centre Denmark kan understøtte programmet. Midlerne udmøntes af Danmarks Frie Forskningsfond.
2.3 Rumforskning og deltagelse i Den Europæiske Rumorganisation (ESA)
Aftalepartierne er enige om at afsætte i alt 231,0 mio. kr. i 2025 til at styrke dansk forskning og innovation på
rumområdet.
11
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
Aftalepartierne er enige om, at 169,4 mio. kr. heraf prioriteres til at styrke dansk deltagelse i Den Europæiske
Rumorganisation (ESA). Danmark vil i ESA kunne styrke sin deltagelse i en lang række ikke-obligatoriske
programaktiviteter inden for f.eks. jordobservation, navigation, bemandet rumfart og teknologiudvikling, der
kan løfte nationale forskningsmæssige, brugermæssige, teknologiske og erhvervsrettede interesser. Samtidig
vil midlerne kunne understøtte erhvervsrettet teknologiudvikling med fokus på grøn omstilling,
klimaovervågning, civil sikkerhed, sikkerhed for samfundsinfrastruktur og kommunikation. Herudover er
aftalepartierne enige om at afsætte 1,6 mio. kr. til at styrke koordinering af Danmarks myndighedsvaretagelse
på rumområdet. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Aftalepartierne er endvidere enige om, at 60,0 mio. kr. udmøntes til at styrke dansk rumforskning og -innovation
gennem et nyt rumprogram for forskning og innovation, som over de kommende år skal opbygge kapacitet i
de danske forsknings- og innovationsmiljøer. Programmet skal støtte hele værdikæden fra talentudvikling og
-tiltrækning gennem f.eks. erhvervs-ph.d.’er,
grundlagsskabende forskning, anvendt
forskning og test- og
demonstrationsprojekter. Der lægges vægt på tværfaglighed i udmøntning af programmet, herunder nye
rumbaserede grønne løsninger inden for klima/miljø/natur (inkl. arealanvendelse og overvågning), kvante- og
rumbaseret kommunikation, forsvar og sikkerhed samt udnyttelse af rumdata i kombination med kunstig
intelligens, digitale tvillinger og supercomputere.
Midlerne udmøntes af Danmarks Innovationsfond.
Aftalepartierne noterer sig, at rumforskning og -teknologi har en stigende betydning for centrale områder som
f.eks. grøn omstilling og national sikkerhed. Aftalepartierne noterer sig, at regeringen vil fremlægge en ny
strategi for rumforskning og -innovation, og er enige om at drøfte prioritering af midler til formålet igen ifm.
forhandlingerne om forskningsreserven mv. for 2026.
2.4 Forsvarsforskning og diplomati-, freds- og konfliktforskning
Aftalepartierne er enige om at afsætte 40,0 mio. kr. i 2025 til Nationalt Forsvarsteknologisk Center.
Aftalepartierne er enige om herunder at afsætte 32,0 mio. kr. til forsvarsforskning og forskningsinnovation i
regi af Nationalt Forsvarsteknologisk Center for at understøtte kompetence- og kapacitetsopbygning i
forskningsmiljøet. Endvidere er aftalepartierne enige om at prioritere 8,0 mio. kr. til at understøtte drift og
udvikling af Nationalt Forsvarsteknologisk Center frem til og med 2026. Centeret skal bidrage til et teknologisk
løft af Forsvaret og den danske forsvarsindustri gennem interdisciplinære partnerskaber, der samtænker
teknologisk innovation med civile, militære, politiske og økonomiske hensyn. Midlerne til centeret skal desuden
understøtte, at Danmark kan udnytte potentialerne i EU’s Forsvarsfond og herunder fortsat iværksætte
initiativer, der kan udbrede kendskabet til fonden. Initiativet skal ses i sammenhæng med kommende indsatser
i regi af Forsvarsforliget. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Aftalepartierne er endvidere enige om at afsætte 5,0 mio. kr. til diplomati-, freds- og konfliktforskning i regi af
Dansk Institut for Internationale Studier. Midlerne udmøntes af Udenrigsministeriet.
2.5 Kunstig intelligens
Aftalepartierne er enige om at afsætte 100,0 mio. kr. i 2025 til forskning i kunstig intelligens med særlig fokus
på ansvarlig udvikling og anvendelse af teknologien. Kunstig intelligens rummer en række muligheder, men
også risici, som myndigheder og virksomheder skal kunne navigere i for at drage samfundsmæssig nytte og
undgå teknologiens faldgruber. Indsatsen skal samlet set bidrage til, at Danmark i en skærpet international
konkurrence om teknologiudviklingen, herunder ift. ansvarlig kunstig intelligens, kan fastholde og tiltrække
forskningstalent. Indsatsen skal endvidere understøtte udviklingen af forskningsbaserede løsninger med fokus
på borgernes rettigheder, værdighed og uafhængighed. Indsatsen skal samtænkes med uddannelsesinitiativer
samt øvrige igangværende forsknings- og innovationsinitiativer inden for kunstig intelligens.
Aftalepartierne er enige om herunder at afsætte 60,0 mio. kr. til at give forskningsindsatsen på området i
Danmark et løft, herunder også den tidlige, grundlagsskabende forskning
bl.a. mhp. at kunne præge
udviklingen af kunstig intelligens. Indsatsen skal belyse etiske spørgsmål og have fokus på forklarlighed i
matematiske modeller for bedre at forstå deres anvendelse. Midlerne udmøntes af Danmarks Frie
Forskningsfond.
12
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
Aftalepartierne er endvidere enige om at afsætte 30,0 mio. kr. til et nyt nationalt forskningscenter, som i tæt
samarbejde med Pionércentret for AI skal samle de dygtigste forskere i Danmark inden for generativ kunstig
intelligens og samfundsvidenskab. Centeret skal med udgangspunkt i tværfaglighed udøve strategisk og
praksisrettet forskning i og evaluering og monitorering af generativ AI og betjene myndigheder med uvildig
rådgivning, herunder om innovative løsninger i praksis. Centret skal desuden indgå i samarbejde med førende
internationale forskningsmiljøer inden for generativ kunstig intelligens, herunder med henblik på at indhente
international ekspertviden. Midlerne udmøntes af Digitaliseringsministeriet til et nationalt konsortium ledet af
Københavns Universitet.
Endelig er aftalepartierne enige om at afsætte 10,0 mio. kr. til forskning og innovation i danske sprogmodeller
baseret på generativ kunstig intelligens i regi af Danish Foundation Models, som er et samarbejde mellem
danske universiteter og Alexandra Instituttet. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og Forskningsministeriet til
Alexandra Instituttet på vegne af Danish Foundation Models.
2.6 DIREC
Aftalepartierne er enige om at afsætte 40,0 mio. kr. i 2025 til at videreføre Digital Research Centre Denmark i
2025-26. Indsatsen skal bidrage til dansk forskning i verdensklasse inden for digitale teknologier, herunder
særligt kunstig intelligens, og omsætte forskningen til værdiskabende anvendelser af digitale teknologier for
erhvervslivet og den offentlige sektor. Indsatsen skal desuden sikre sammenhæng mellem aktører i forsknings-
og innovationsøkosystemet i forhold til anvendelse af kunstig intelligens samt regnekraft og kvantecomputere.
Indsatsen skal bygge bro mellem forskning i datalogi og andre forskningsområder, herunder inden for
samfundsvidenskab og humaniora.
Indsatsen skal desuden bidrage til at styrke Danmarks digitale konkurrenceevne og udbredelsen af kunstig
intelligens i Danmark. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
2.7 Bioteknologi og biosolutions
Aftalepartierne er enige om at afsætte 54,0 mio. kr. i 2025 til forskning inden for bioteknologi og biosolutions.
Bioteknologi er et af de områder, som Europa-Kommissionen vurderer, er særligt kritisk for Europas sikkerhed
og konkurrenceevne på sigt, og hvor det derfor er vigtigt at styrke den strategiske autonomi.
Midlerne skal styrke forskning og teknologisk udvikling inden for bioteknologi og biosolutions, der via
forståelse, beherskelse og anvendelse af levende organismer kan bidrage til at udvikle bæredygtig produktion
og nye løsninger relateret til landbrug, fødevarer, miljø, transport, procesindustri, klima og sundhedsområdet.
Forsknings- og teknologiindsatsen kan bl.a. understøtte udvikling af biobaserede ingredienser og
fermenteringsteknologi, industrielle enzymer, biobaseret foder, plante- og frøforædling, bioenergi og
biobaserede miljøteknologier samt personlig medicin og udvikling af nye lægemidler. Indsatsen kan bl.a.
bidrage til at reducere landbrugets anvendelse og afhængighed af kemiske bekæmpelsesmidler og uorganisk
gødning og til nedbringelse af CO2 i fremstillingsprocesser og slutprodukter. Midlerne udmøntes af Danmarks
Innovationsfond.
2.8 Forskning i halvledere, micro- og nanochips
Aftalepartierne er enige om at afsætte 140,0 mio. kr. i 2025 til at understøtte dansk deltagelse i europæiske
forsknings- og udviklingsinitiativer inden for halvledere, micro- og nanochips.
Mikrochips er grundstenen i den digitale omstilling af vores samfund og indgår i en lang række af produkter. I
en forandret geopolitisk situation, og i en situation med europæisk mangel på mikrochips, har både udvikling
af og produktionskapaciteten for mikrochips og kvantechips en sikkerhedspolitisk betydning.
Midlerne skal anvendes til at finansiere dansk deltagelse i EU-partnerskabet Chips Joint Undertaking (Chips
JU), som har til formål at styrke det europæiske økosystem for forskning og innovation i mikrochips med henblik
på at kunne øge EU’s fremtidige produktionskapacitet på området. Midlerne udmøntes via Danmarks
Innovationsfond. Evt. uforbrugte midler kan udmøntes gennem indsatsen vedr. kritiske og digitale teknologier
under Danmarks Innovationsfond.
13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
2.9 CERN fyrtårnsmiljø
Aftalepartierne er enige om at afsætte 20,0 mio. kr. i 2025 til etablering af et nationalt fyrtårnsmiljø i tilknytning
til CERN. Fyrtårnsmiljøet skal fremme den danske anvendelse af CERN. Fyrtårnet skal søge nye, danske
forskningsdimensioner i relation til CERN, eksempelvis inden for fysik, materialeforskning, grøn teknologi,
digitale løsninger og chips/elektronik. Derudover skal fyrtårnet styrke kapaciteten af den eksisterende danske
deltagelse i fysikeksperimenter på CERN. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og Forskningsministeriet til ét
værtsuniversitet på vegne af et nationalt konsortium.
2.10 Institut Laue-Langevin
Aftalepartierne er enige om at afsætte 13,6 mio. kr. i 2025 til at videreføre dansk medlemskab af den
europæiske forskningsfacilitet Institut Laue-Langevin (ILL) med henblik på en fortsat opbygning af det danske
neutronforskningsmiljø. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
2.11 European XFEL
Aftalepartierne er enige om at afsætte 11,2 mio. kr. i 2025 til videreførelse af dansk medlemskab af Den
Europæiske Fri-Elektron Røntgenlaserfacilitet (European XFEL). Midlerne udmøntes af Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
3. Sundhed og Life science
3.1 Life science, sundhed og velfærdsteknologi
Aftalepartierne er enige om at afsætte 320,5 mio. kr. i 2025 til strategisk og udfordringsdrevet forskning,
teknologiudvikling og innovation inden for life science, sundhed og velfærdsteknologi.
Midlerne skal understøtte, at Danmarks stærke viden- og forskningsposition inden for området omsættes til
opfindelser, produkter og teknologier, der gavner de danske borgere, sundhedsvæsenet, virksomhedernes
bundlinje og dansk eksport. Forskningen skal derfor så vidt muligt udføres i et tæt samspil mellem
forskningsinstitutioner og erhvervsliv.
Forskningen kan bidrage til at udvikle nye lægemidler, herunder personlig medicin og det digitale
sundhedsområde, inkl. sundhedsdataområdet, medicinsk udstyr og brug af kunstig intelligens, herunder i
forhold til behandling i eget hjem. Forskningen kan også bidrage til at styrke den nære sundhed samt udvikling,
afprøvning og anvendelse af velfærdsteknologi inden for bl.a. ældre-, social- og sundhedsområdet.
Forskningen kan ligeledes bidrage til digitale forebyggelses- og behandlingstilbud for mennesker med psykiske
lidelser samt klinisk outcome og økonomisk impact af helgenomsekventering mv.
Der skal i den gennemførte forskning tages højde for dataetiske principper, herunder ansvarlig brug af data
og transparens. Midlerne udmøntes af Danmarks Innovationsfond.
3.2 Styrket klinisk og uafhængig forskning
Aftalepartierne er enige om at afsætte 231,5 mio. kr. i 2025 til styrket patientnær klinisk og uafhængig
forskning, herunder på områder, hvor der er begrænset kommerciel interesse.
Indsatsen kan bl.a. bidrage til ny viden om forebyggelse, effekten af standardbehandlinger og tilhørende
bivirkningsprofil, forskning i prioritering i sundhedsvæsenet (prioriteringsforskning) samt ny viden om
anvendelse, implementering og effekt af eksisterende og tidsbesparende pleje- og behandlingsformer.
Ud over at understøtte forskning generelt på det kliniske område baseret alene på forskernes egne ideer skal
indsatsen styrke forskningen i forebyggelse, udredning og behandling af sygdommen demens samt forskning
i pleje og omsorg for patienter med demens og deres pårørende samt sammenhæng i sundhedssystemet og
borgerinddragelse på området.
Indsatsen skal derudover styrke forskningen i kvindesygdomme og bivirkninger ved brug af præventionsmidler,
herunder i lyset af Belysning af kønsrepræsentation i klinisk forskning.
14
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
Indsatsen skal endvidere styrke forskningen i ulighed i sundhed på baggrund af bl.a. køn, handicap,
arbejdsmiljø og socioøkonomiske vilkår, kronisk sygdom, antibiotikaresistens samt stress. Midlerne skal
endvidere understøtte forskning vedr. det borgernære sundhedsvæsen, herunder de kommunale
sundhedsopgaver.
3.2.1 Forskning i fertilitet
Aftalepartierne er enige om af den samlede ramme at prioritere 20 mio. kr. til forskning i mænd og kvinders
fertilitet, herunder forskning i biologiske årsager samt forebyggelse, udredning og behandling af nedsat fertilitet
og ufrivillig barnløshed. Indsatsen skal dermed bidrage til at undersøge fertiliteten i den danske befolkning.
Indsatsen skal også understøtte forskning i samfundsmæssige forhold, der har indflydelse på fødselstallet.
3.2.2 Forskning i stofbrug, opioider og rusmidler
Aftalepartierne er enige om af den samlede ramme at prioritere 15 mio. kr. til forskning i stofbrug, herunder af
rusmidler og opioider i et samfundsperspektiv. Forskningen kan være tværfaglig og skal adressere behandling,
forebyggelse af brug og afhængighed samt skadesreduktion i forbindelse med stofbrug, herunder af rusmidler
og opioider.
Midlerne udmøntes af Danmarks Frie Forskningsfond.
3.3 Psykiatriforskning
Aftalepartierne er enige om som opfølgning på det faglige oplæg til en 10-årsplan for psykiatrien og mental
sundhed at afsætte 150,0 mio. kr. i 2025 til forskning i psykiatrien, herunder forebyggelse, årsagsforhold,
forskelle mellem kønnene ift. diagnosticering mv., tidlig indsats, effektive og virksomme metoder til behandling,
kvalitet, sammenhæng og bruger- og pårørendeinddragelse, mistrivsel, ensomhed, metoder til nedbringelse
af tvang, medicinfri alternativer såsom kunst, kultur og natur, digitale behandlingsformer og virtual reality.
Midlerne udmøntes af Danmarks Frie Forskningsfond.
3.4 Ældreforskning
Aftalepartierne er enige om at afsætte 35,0 mio. kr. i 2025 til multidisciplinær og praksisnær forskning inden
for pleje og omsorg til den ældre borger, der skal belyse ældre borgeres sociale, psykologiske og fysiske
robusthed, herunder bl.a. inden for pleje og omsorg i det nære sundhedsvæsen. Det kan eksempelvis være
på områder som rehabilitering, omsorg, forebyggelse samt forskning i frisættelse af ældreplejen, herunder det
offentliges samspil med andre fællesskaber på ældreområdet. Forskningen kan endvidere belyse ulighed samt
udfordringer ift. omsorgstræthed i ældreplejen.
Midlerne udmøntes med 20 mio. kr. af Uddannelses- og Forskningsministeriet til Center for Praksisnær
forskning i forbedring af sundhed og livskvalitet hos ældre borgere med multisygdomme. Endvidere afsættes
15 mio. kr., som udmøntes af Danmarks Frie Forskningsfond.
3.5 Forskning i smitsomme sygdomme og epidemiovervågning
Aftalepartierne er enige om at afsætte 5,0 mio. kr. i 2025 til forskning i smitsomme sygdomme og
epidemiovervågning. Forskningen skal bl.a. bidrage til en forskningsbaseret tilgang til epidemiovervågning,
øget viden om håndtering af smitsomme sygdomme og epidemier i bred forstand samt overvågning af
vaccinationstilslutning. Midlerne udmøntes af Statens Serum Institut.
3.6 ESS-fyrtårn inden for dataanalyse og life science
Aftalepartierne er enige om at afsætte 39,2 mio. kr. i 2025 til at etablere et internationalt førende fyrtårns- og
forskningsmiljø i tilknytning til European Spallation Source (ESS) inden for dataanalyse og life science.
Fyrtårnet vil særligt have fokus på koblingen mellem biologiske materialer og dataanalyse, som vurderes at få
stor betydning for den fremtidige udvikling på life science-området. Fyrtårnet skal udvikle nye analyse- og
modelleringsværktøjer i samarbejde med ESS’ Datamanagement and
Software Datacenter (DMSC), der er
15
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
lokaliseret i København. Dette skal sikre en stærk anvendelse og udnyttelse af DMSC og ESS samt en
helhedsorienteret kompetenceopbygning af det danske life- og bioscience-område, til gavn for både dansk
forskning og erhvervsliv.
ESS-fyrtårnsmiljøet skal etableres på et dansk værtsuniversitet på vegne af et nationalt konsortium. ESS-
fyrtårnsmiljøet skal bidrage til kapacitetsopbygning i den danske forskningsverden med henblik på, at de
danske forskningsinstitutioner og dansk erhvervsliv kan realisere de store potentialer, der er knyttet til det
danske medværtsskab af ESS. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
4. Trivsel, læring og sammenhængskraft
4.1 Forskning i udsathed samt mistrivsel
Aftalepartierne er enige om at afsætte 55,0 mio. kr. i 2025 til at styrke forskningen i udsathed blandt særligt
børn og unge samt forskningen i børn og unge, der mistrives.
Midlerne skal understøtte kapacitetsopbygning i forskningsmiljøerne og koordination af forskningen samt
bidrage med øget viden om årsagssammenhænge, samspillet med PPR m.v.
Midlerne udmøntes med 20,0 mio. kr. til Nationalt center for forskning i udsathed blandt børn og unge (NUBU),
som er et samarbejde mellem alle landets professionshøjskoler. Dette initiativ skal bl.a. understøtte
sammenhængen i forskningen samt styrke formidlingen og videndelingen af forskningen til relevante
uddannelser, herunder professionsbacheloruddannelser, og praksis.
Endvidere afsættes 35,0 mio. kr. til styrket forskning, herunder praksisnær forskning, inden for udsatte børn
og unge og børn og unges trivsel/mistrivsel. Forskningen kan bl.a. bidrage med øget viden om årsagerne til
mistrivsel blandt børn og unge, herunder med fokus på bl.a. tryggere digitale miljøer for børn og unge og
positive og negative konsekvenser og effekter, som digitale medier har for børn og unges fællesskaber.
Midlerne udmøntes af Danmarks Frie Forskningsfond.
4.2 Læring og trivsel i grundskolen og på erhvervsuddannelser
Aftalepartierne er enige om at afsætte i alt 45,0 mio. kr. i 2025 til at styrke forskning i læring og trivsel i
grundskolen samt forskning i udvikling af erhvervsuddannelserne.
Aftalepartierne er enige om herunder at afsætte 35,0 mio. kr. til at styrke praksisnær forskning og tilvejebringe
ny viden om læring og trivsel i grundskolen. Midlerne skal bl.a. understøtte anvendelsesorienteret forskning i
veje til inkluderende læringsmiljøer, der kan understøtte forandringsprocessen mod en mere inkluderende
grundskole, samt forskning i, hvordan digitalisering og skærmbrug påvirker elevers læringsproces og -udbytte
samt trivsel. Endvidere skal midlerne understøtte forskning i matematikvanskeligheder og talblindhed.
Initiativet kan også understøtte forskning i bæredygtig didaktik, pædagogik og undervisning. Initiativet skal
samtidig være med til at understøtte et styrket videngrundlag for læreruddannelsen ved at skabe en tættere
sammenhæng mellem forskningen, læreruddannelsens indhold og skolens praksis. Endvidere kan midlerne
understøtte forskning i ulighed mellem kønnene ift. bl.a. læring, trivsel og uddannelsesvalg. Midlerne udmøntes
af Danmarks Frie Forskningsfond.
Aftalepartierne er endvidere enige om at afsætte 5,0 mio. kr. til forskning i teknologiforståelse i folkeskolen.
Midlerne skal bidrage til forskning i, hvordan teknologiforståelse kan understøtte børn og unges mulighed for
at forholde sig kritisk og refleksivt til de teknologier, de omgives af i hverdagen, samt bidrage til at udvikle
elevernes kreativitet til at udnytte teknologiernes muligheder. Midlerne skal udmøntes af Uddannelses- og
Forskningsministeriet til Videnscenter for Digital Teknologiforståelse mhp. at skabe viden, der er udviklet i
samarbejde med praksis, således at teknologiforståelsen i folkeskolen og på læreruddannelsen styrkes.
Endelig er aftalepartierne enige om at afsætte 5,0 mio. kr. til fortsat at styrke viden om erhvervsuddannelserne
og sikre, at den kan anvendes i praksis til udvikling af uddannelserne. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og
Forskningsministeriet til Center for Viden om Erhvervsuddannelserne (CEVEU).
4.3 Forskning i antisemitisme
Aftalepartierne er enige om at afsætte 12,0 mio. kr. i 2025 til forskning i antisemitisme i Danmark.
16
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
Midlerne skal understøtte, at der genereres mere og bedre viden om, hvordan antisemitisme opstår, hvor den
findes, og hvordan den spredes. Midlerne målrettes underbelyste områder og emner i forbindelse med
antisemitisme i Danmark, herunder særligt i
”den
nye
antisemitisme”,
hvor antisemitisme genereres ud fra en
foragt for staten Israel samt i antisemitisme på onlineplatforme, herunder sociale medier. Midlerne vil
herudover kunne bevilges til forskning i antisemitisme generelt, herunder eksempelvis Holocaust eller
antisemitismens historie i Danmark. Midlerne vil f.eks. kunne tilgå projekter, der bidrager til at opbygge
forskningskapaciteten indenfor antisemitisme. Midlerne udmøntes af Danmarks Frie Forskningsfond.
4.4 Opfølgning på udredninger
Aftalepartierne er enige om at afsætte 3,3 mio. kr. i 2025 til opdateringen af magtudredningen. Midlerne
kommer oven i de samlede 42,8 mio. kr., som blev afsat til formålet i aftalerne om udmøntning af
forskningsreserven m.v. for 2023 og 2024. Midlerne skal bidrage til en styrket formidlingsindsats, så
resultaterne fra forskningsprojektet i endnu højere grad når ud og engagerer offentligheden og unge.
Aftalepartierne er enige om at drøfte evt. fornyet prioritering af midler til formålet ifm. forhandlingerne om
forskningsreserven mv. for 2026. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Endvidere er aftalepartierne enige om at afsætte yderligere 2,0 mio. kr. til den uvildige udredning af
”Spiralsagen” og den øvrige svangerskabsforebyggende praksis over for grønlandske
piger og kvinder fra
1960’erne til og med 1991. Midlerne kommer oven i de samlede 7,0 mio. kr., som blev afsat til formålet i
aftalerne om udmøntning af forskningsreserven m.v. for 2023 og 2024. Midlerne udmøntes af Indenrigs- og
Sundhedsministeriet.
4.5 Styrket forskning på det specialiserede socialområde
Aftalepartierne er enige om at afsætte 40,0 mio. kr. til at styrke forskningen på det specialiserede
socialområde. Midlerne tilgår Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) med henblik på
at styrke praksisnær forskning på det specialiserede socialområde og kapacitetsopbygningen inden for
forskningsfeltet bl.a. ved ph.d.-stipendiater.
Forskningen skal bl.a. bidrage til forskningsbaseret vidensopbygning om det specialiserede voksenområde
særligt vedrørende effekter, virkninger og forebyggelse. Herunder kan forskningen bidrage med øget viden
om omkostningseffektive indsatser eller forebyggelse. Det er centralt, at forskningen kobles til praksis,
eksempelvis gennem samarbejde med praksis før, under og efter udførelsen af forskningen, herunder at
forskningsresultater gøres let tilgængelige for relevante uddannelser, arbejdspladser og foreninger. Derudover
er det centralt, at forskningen bedst muligt understøtter vidensudvikling på socialområdet, herunder viden om
effekter af sociale indsatser, bl.a. ved anvendelse af nationale registerdata.
Endvidere skal forskningen inddrage relevante parter, herunder andre forskningsinstitutioner,
uddannelsesinstitutioner, praksisfeltet og/eller de planlæggende og styrende myndigheder.
Midlerne udmøntes af Indenrigs- og Sundhedsministeriet til VIVE efter dialog med Social- og Boligministeriet.
5. Finansiering
Aftalepartierne er enige om at udmønte 1.024,0 mio. kr. fra § 19.44.01.10. Danmarks Innovationsfonds
Uddelinger, 2.037,4 mio. kr. fra § 35.02.11.10. Tværgående forskningsinitiativer samt 1.400,9 mio. kr. fra §
35.11.02.20. Forskningsreserve i henhold til Aftale om reform af førtidspension og fleksjob i
finanslovforslaget for 2025 til finansiering af aftalen.
Partierne forpligter sig til at stemme for de ændringsforslag til forslag til finanslov for 2025, som følger af
aftalen.
Såfremt Danmarks Innovationsfond og Danmarks Frie Forskningsfond ikke kan udmønte de fulde beløb til de
enkelte initiativer pga. for få kvalificerede ansøgninger, kan fondene omprioritere midlerne til andre af
aftalens initiativer, hvor fondene på baggrund af indkomne ansøgninger forventer meget lave succesrater og
mange afslag på ansøgninger af høj kvalitet.
17
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
Aftale om fri forskning og fremtidens talentbase
mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre
og Moderaterne) og Danmarksdemokraterne,
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og Alternativet
1. november 2024
18
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
2933470_0019.png
Aftale om fri forskning og fremtidens talentbase
Regeringen og aftalepartierne er enige om at fordele 1,003,0 mio. kr. til initiativer i finansloven for 2025,
jf.
tabel 1
nedenfor.
Tabel 1
Aftale om fri forskning og fremtidens talentbase
1. Tværgående indsatser: Fri forskning, talentudvikling, internationalt samarbejde
og innovation
1.1 Frie forsknings- og innovationsmidler til universiteter
1.2 Frie midler til velfærdsforskning mv.
1.3 Frie Midler - Danmarks Frie Forskningsfond
1.4 Forskertalentprogrammet Inge Lehmann - Danmarks Frie Forskningsfond
1.5 Forskertalentprogrammet Sapere Aude - Danmarks Frie Forskningsfond
1.6 Forskningspriser
1.7 Videnbaseret innovation og kommercialisering af forskning
1.8 Tværgående internationalt forskningssamarbejde
1.9 Forskningsformidling mv.
Anm.: Midlerne er inkl. administration.
1,003,0
500,0
40,0
120,0
81,8
67,7
10,5
85,0
81,9
16,1
1.1 Frie forsknings- og innovationsmidler til universiteterne
Aftalepartierne er enige om at afsætte 500,0 mio. kr. i 2025 til frie forsknings- og innovationsmidler til
universiteterne. Prioriteringen skal bl.a. understøtte opbygning af langsigtet kapacitet i forskningsmiljøerne,
herunder mhp. et styrket grundlag for og sammenhæng med universiteternes innovationsindsats. Indsatsen
skal herudover bidrage til at udvikle vækstlaget af fremtidige topforskere og tiltrække talent fra internationale
eliteforskningsmiljøer. Aftalepartierne er enige om at drøfte evt. fornyet prioritering af midler til formålet ifm.
forhandlingerne om forskningsreserven mv. for 2026. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
1.2 Frie midler til velfærdsforskning mv.
Aftalepartierne er enige om at afsætte 40,0 mio. kr. i 2025 til styrkelse af den praksisnære og
anvendelsesorienterede forskning. Midlerne udmøntes som øget tilskud til forskning og udvikling på
professionshøjskoler, erhvervsakademier, maritime videregående uddannelsesinstitutioner, videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Midlerne skal understøtte
kapacitetsopbygning og vidensunderstøttelse af uddannelserne, herunder på velfærdsområdet. Desuden skal
midlerne styrke institutionernes mulighed for hjemtag af eksterne midler samt samarbejder ml. institutionerne
og med praksis, universiteter mv. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
1.3 Frie Midler
Danmarks Frie Forskningsfond.
Aftalepartierne er enige om at afsætte 120,0 mio. kr. i 2025 til at øge den samlede bevilling af frie midler under
Danmarks Frie Forskningsfond.
1.4 Forskertalentprogrammet Inge Lehmann
Aftalepartierne er enige om at afsætte 81,8 mio. kr. i 2025 til at understøtte en mere ligelig kønsbalance i
forskningsmiljøerne med fokus på de karrieretrin, hvor uligheden sætter ind. Midlerne udmøntes af Danmarks
Frie Forskningsfond.
19
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
1.5 Forskertalentprogrammet Sapere Aude
Aftalepartierne er enige om at afsætte 67,7 mio. kr. i 2025 til at styrke talentudviklingen i dansk forskning.
Midlerne udmøntes af Danmarks Frie Forskningsfond.
1.6 Forskningspriser
Aftalepartierne er enige om at afsætte 10,5 mio. kr. i 2025 til forsknings- og innovationspriser og -ceremonier.
Midlerne skal bl.a. understøtte en årlig begivenhed, der hædrer og belønner exceptionelle talenter inden for
forskning med priser og forskningsmidler. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
1.7 Videnbaseret innovation og kommercialisering af forskning
Aftalepartierne er enige om at afsætte 85,0 mio. kr. i 2025 til at udnytte potentialet for i højere grad at omsætte
forskning og ny teknologi til konkrete og innovative løsninger til gavn for samfundet. Midlerne understøtter
ambitionerne for videnbaseret innovation i regeringens iværksætterstrategi (juni 2024).
Midlerne skal fremme samspillet mellem forskere, erhvervsliv, investorer mv.
med afsæt i forskning og ny
teknologi
for dermed at øge universiteternes evne til f.eks. at skabe nye forskningsbaserede
vækstvirksomheder. Midlerne skal give innovationsaktiviteter på universiteterne et løft for i højere grad at
understøtte virksomhedssamarbejde, kompetenceudvikling af forskere inden for innovation, udvikling af
konkrete forskningsbaserede løsninger mv. Endvidere kan midlerne bruges til at videreføre initiativet Open
Entrepreneurship, hvor universiteterne samarbejder på tværs ift. at fremme etableringen af nye virksomheder,
der tager afsæt i forskning og ny teknologi. Midlerne udmøntes af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Aftalepartierne er enige om af de samlede midler at afsætte 10,0 mio. kr. til at videreføre Fonden for
entreprenørskab for at fremme uddannelse og entreprenørskab i hele Danmark. Midlerne udmøntes af
Erhvervsministeriet.
1.8 Tværgående internationalt forskningssamarbejde
Aftalepartierne er enige om at afsætte 81,9 mio. kr. i 2025 til at øge dansk deltagelse i internationalt
forskningssamarbejde. Midlerne skal understøtte danske forskere og virksomheders adgang til international
viden via samarbejde og adgang til netværk i de bedste globale videnmiljøer.
Aftalepartierne er enige om heraf at afsætte 38,7 mio. kr. til at understøtte henholdsvis globalt
forskningssamarbejde med udvalgte prioritetslande, øget deltagelse i EU-partnerskaber samt Danmarks
koordination af EU-partnerskabet
”Agriculture of Data”. Midlerne udmøntes af Danmarks Innovationsfond (i
dialog med Uddannelses- og Forskningsministeriet) og Ministeriet for Grøn Trepart.
Aftalepartierne er endvidere enige om at afsætte 41,5 mio. kr. til at understøtte EU-initiativet om europæiske
universiteter, aktiviteter i regi af Innovation Centre Danmark og Global Innovation Network Program. Midlerne
skal endvidere understøtte danske virksomheders og videninstitutioners muligheder for at opnå bevillinger fra
Horizon Europe og Den Europæiske Forsvarsfond mv. gennem EUopSTART og EU Innovation Fund samt
danske forskeres deltagelse i IPCC’s forskningsarbejde. Midlerne udmøntes af Uddannelses-
og
Forskningsministeriet, Danmarks Innovationsfond samt Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet.
Endelig er aftalepartierne enige om, at der afsættes 1,7 mio. kr. til at understøtte erhvervs-ph.d.-ordningen i
Grønland og på Færøerne. Midlerne udmøntes af Danmarks Innovationsfond.
1.9 Forskningsformidling mv.
Aftalepartierne er enige om at afsætte 4,1 mio. kr. i 2025 til Videnskab.dk, der er et uafhængigt netmedie med
fokus på populærvidenskabelig formidling. Endvidere er aftalepartierne enige om at afsætte 12,0 mio. kr. til
Grundtvigcenteret, der har til formål at gøre N.F.S. Grundtvigs forfatterskab offentligt tilgængeligt via
digitalisering og kommenterede udgaver. Grundtvigcenteret har derudover til formål at fremme det almene
studie af Grundtvig og hans virkningshistorie gennem forskning, undervisning og formidling. Midlerne
udmøntes af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
20
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
2. Finansiering
Aftalepartierne er enige om at udmønte 1,003,0 mio. kr. fra § 35.11.02.10. Tværgående forskningsinitiativer i
finanslovsforslaget for 2025 til finansiering af aftalen.
Partierne forpligter sig til at stemme for de ændringsforslag til forslag til finanslov for 2025, som følger af
aftalen.
21
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
2933470_0022.png
Bilag 1
Nøgletal for statslige forskningsmidler i finansloven for 2025
Tabel 1-5
viser udviklingen i bevillinger og nøgletal på udvalgte områder. Beløbene i 2025 er opgjort
inklusive de aftalte prioriteringer i nærværende aftale.
Tabel 1
Det offentlige forskningsbudge t, 2019-2025
Mio. kr., 2025-pl
A. Det statslige
forskningsbudget
B. Det øvrige
forskningsbudget
Grundforskningsfond
Nordisk ministerråd
EU
Kommuner og regioner
A+B Det offentlige
forskningsbudget, i alt
2019
19.795,7
6.736,1
513,8
68,5
2.320,2
3.833,6
26.531,9
2020
21.313,1
7.250,6
606,9
68,6
2.470,4
4.104,7
28.563,7
2021
21.556,7
6.970,4
560,4
62,2
2.035,0
4.312,8
28.527,1
2022
20.608,0
7.264,2
406,6
61,7
2.475,0
4.320,9
27.872,2
2023
21.190,2
7.696,5
573,0
64,1
2.667,3
4.392,1
28.886,7
2024
21.619,7
7.831,3
553,1
64,0
2.869,5
4.344,8
29.451,0
2025
22.769,1
7.560,7
526,0
61,4
2.558,3
4.415,0
30.329,8
Anm.: Tallene er opregnet fra løbende priser til 2025-pl.
Kilde: Finansministeriet, Danmarks Statistik og FFL25.
Tabel 2
Øremærkede statslige forsknings bevillinger til grøn forskning og udvik ling, 2019-20 25
Mio. kr., 2025-pl
Danmarks Innovationsfond
Danmarks Frie Forskningsfond
UDP’erne:
-
-
-
I alt
EUDP
MUDP
GUDP
2019
330,3
0,0
917,5
528,7
108,4
280,4
179,7
1.427,5
2020
967,8
405,9
1.136,7
685,4
162,9
288,4
204,7
2.715,1
2021
1.380,3
366,6
1.179,6
749,5
167,7
262,4
332,9
3.259,4
2022
768,6
119,7
936,2
545,8
137,0
253,4
858,0
2.682,5
2023
659,9
108,6
931,2
539,7
137,5
254,0
865,9
2.565,6
2024
678,5
139,8
969,6
540,1
145,3
284,2
874,9
2.662,8
2025
680,0
197,0
934,0
526,2
143,7
264,1
1.186,1
2.997,1
Øvrige grønne initiativer
Anm.: Øremærkede grønne bevillinger bygger på konkrete vurderinger af de enkelte bevillinger. Der er taget udgangspunkt i tabel 2 fra
FR24-aftalen. Midlerne er inkl. administration.
Kilde: FL 2019-2024 og FFL25, indmeldinger fra ministerier samt aftaler om fordeling af forskningsreserven mv. i 2025.
Tabel 3
Udvikling i det endelige bevillingsn iveau for fo ndene og U
DP’erne,
2019 -2025
Mio. kr., 2025-pl
Danmarks Innovationsfond
Danmarks Frie Forskningsfond
UDP’erne:
-
-
-
I alt
EUDP
MUDP
GUDP
2019
1.797,3
1.485,6
917,5
528,7
108,4
280,4
4.200,4
2020
2.738,1
1.856,1
1.136,7
685,4
162,9
288,4
5.730,9
2021
2.081,4
1.739,9
1.179,6
749,5
167,7
262,4
5.000,9
2022
1.821,0
1.585,1
936,2
545,8
137,0
253,4
4.342,3
2023
1.738,9
1.812,7
931,2
539,7
137,5
254,0
4.482,8
2024
1.776,5
1.993,7
969,6
540,1
145,3
284,2
4.739,8
2025
1.976,2
2.114,0
934,0
526,2
143,7
264,1
5024,2
Anm.:
Der taget udgangspunkt i tabel 3 fra FR24-aftalen. Tallene er opregnet fra 24-25-pl. Midlerne er inkl. administration.
Kilde:
FL 2019-2024 og FFL25, indmeldinger fra ministerier samt aftaler om fordeling af forskningsreserven mv i 2025.
22
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at eksisterende viden ikke går tabt, når man fjerner hele den statslige bevilling til Center for Rusmiddelforskning, mens man samtidig opretter et nyt statsligt center
2933470_0023.png
Tabel 4
Fordeling af Frie forsknings- og innovationsmidler til universiteterne
Mio. kr., 2025-pl
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
Copenhagen Business School
Danmarks Tekniske Universitet
IT Universitetet
Københavns Universitet
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
I alt
86,0
93,0
24,0
93,0
9,0
93,0
16,0
86,0
500,0
Tabel 5
Fordeling af Frie midler til velfærdsforskning mv.
Mio. kr., 2025-pl
Erhvervsakademier
CPHBusiness
Erhvervsakademi DANIA
Erhvervsakademi Midtvest
Erhvervsakademi Sydvest
Erhvervsakademi Aarhus
IBA Erhvervsakademi Kolding
KEA
Københavns Erhvervsakademi
ZEALAND
Sjællands Erhvervsakademi
Professionshøjskoler
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole - DMJX
Københavns Professionshøjskole
Professionshøjskolen Absalon
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Professionshøjsolen UCN
UC SYD
VIA University College
Videregående Maritime
uddannelsesinstitutioner
Fredericia Maskinmesterskole
MARTEC
Maritime and Polytechnic College
Maskinmesterskolen København
SIMAC
Svendborg International Maritime Academy
Aarhus Maskinmesterskole
Videregående
kunstneriske
uddannelsesinstitutioner
Arkitektskolen Aarhus
Det Kongelige Akademi
Designskolen Kolding
I alt
0,9
0,4
0,1
0,2
0,7
0,2
0,9
0,4
0,8
6,4
2,4
3,0
2,5
1,9
6,3
0,1
0,1
0,2
0,2
0,2
3,2
7,7
1,5
40,0
Anm.:
Summen af institutionernes tilskud summerer ikke til den samlede bevilling, som er vist i rækken
”I alt”,
hvilket skyldes afrundinger.
23