Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del
Offentligt
2944073_0001.png
NOTAT
Danske Regioners bidrag til besvarelse af udvalgsspørgsmål
vedrørende fertilitetsbehandling
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 10. oktober 2024 bedt Danske Re-
gioner om bidrag til besvarelse af SUU alm. del spm. 56-61 om fertilitetsbe-
handling på regionernes klinikker. Spørgsmålene er stillet af sundhedsordfører
Kirsten Normann Andersen (SF).
Danske Regioner har indsamlet bidrag fra regionerne og svarer derfor samlet
på vegne af de fem regioner.
11-11-2024
EMN-2018-00573
1736774
Luna Lundberg Nielsen
Spørgsmål 56
Kan ministeren i forlængelse af svar på SUU, alm. del - spm. 715 (2023-24) be-
kræfte, at man i Region Midtjylland i december 2023 - efter vedtagelsen om at
øge behandlingsmulighederne på fertilitetsområdet i Danmark - gennemførte
en besparelse på regionens fertilitetsklinikker på samlet 6,8 mio. kr., således at
de kun har fået tilført netto 3 mio. kr. fra de afsatte midler i Finanslov 2024 til
at øge antallet af behandlingsforsøg på fertilitetsområdet på trods af, at der
var bevilget godt 9 mio. kr.?
Det skal indledningsvis bemærkes, at baggrunden for gennemførelsen af be-
sparelser i budget 2024 og frem i Region Midtjylland var en stor økonomisk
ubalance, som nødvendiggjorde hårde prioriteringer, herunder kapacitets- og
servicereduktioner. Den samlede spareplan er udtryk for denne situation, og
regionsrådets beslutning om besparelser på fertilitetsområdet skal ses i dette
lys.
Som en del af Region Midtjyllands samlede spareplan for 2024 og frem, ved-
tog regionsrådet en nettobesparelse på 5 mio. kr. (brutto 6,8 mio. kr., når ind-
tægtstabet på 1,8 mio. kr. medregnes) på fertilitetsområdet. Det var en klar
præmis bag denne besparelse, at den ville indebære en kapacitetsreduktion
samt en reduktion af serviceniveauet på fertilitetsområdet i form af forvente-
ligt længere ventetider. Der henvises til politisk spareplan punkt 4.1.1. ”Re-
duktion i kapacitet og service på fertilitetsområdet” (side
13) - godkendt på
1
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om besparelser i forhold til fertilitetsklinikkerne bl.a. blev motiveret med henvisning til, at regionens fertilitetsklinikker havde kortere ventetid til behandling end andre offentlige fertilitetsklinikker og derfor havde for mange ressourcer
2944073_0002.png
regionsrådets møde 20. december 2023 under punkt 1:
regionsrådet - Regi-
onsrådssalen, Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg
Tilførslen af 9,8 mio. kr. årligt til Region Midtjylland fra finansloven for 2024
betød imidlertid, at regionens to fertilitetsklinikker ikke behøvede at ned-
lægge stillinger og iværksætte afskedigelser eller omplaceringer af medarbej-
dere som konsekvens af besparelsens bruttoeffekt på 6,8 mio. kr. I stedet
kunne man fastholde disse medarbejdere med tilhørende kompetencer i kraft
af bevillingen til tilbuddet om flere forsøg ved fertilitetsbehandling til første
barn. Der har dog - ud over de allerede ansatte medarbejdere ved de to fertili-
tetsklinikker - været behov for at foretage en opnormering i forbindelse med
indførelsen af flere forsøg til første barn, hvilket altså skulle finansieres inden
for den budgetudvidelse, der er sket i kraft af finanslovsmidlerne. Der henvi-
ses til regionsrådets beslutning af 24. april 2024 (punkt 7):
regionsrådet - Regi-
onsrådssalen, Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg
Spørgsmål 57
Kan ministeren i forlængelse af svar på SUU, alm. del - spm. 715 (2023-24) be-
kræfte, at førnævnte besparelser i forhold til fertilitetsklinikkerne, jf. spørgs-
mål 56, bl.a. blev motiveret med henvisning til, at regionens fertilitetsklinikker
havde kortere ventetid til behandling end andre offentlige fertilitetsklinikker
og derfor havde for mange ressourcer?
Grundlaget for regionsrådets beslutning om gennemførelse af den konkrete
besparelse på fertilitetsområdet findes i Politisk Spareplan 2024, jf. punkt
4.1.1 på side 13:
(Microsoft Word - Politisk Spareplan 2024_inkl. vis steder
med \346ndringer 8-12)
Som led i arbejdet med at finde, belyse og beskrive besparelser inden for for-
skellige områder er der inddraget oplysninger om bl.a. aktivitet og ventetider,
herunder som led i vurdering af konsekvenserne af gennemførelsen af de
nødvendige besparelser og omstillinger.
Følgende fremgår af beskrivelsen af det nu vedtagne og implementerede be-
sparelsestiltag: ”Besparelsen
vil alt andet lige indebære længere ventetider på
udredning og behandling for ufrivillig barnløshed. Det antages således, at der
er en vis proportionalitet mellem en kapacitetsnedgang og udviklingen i vente-
tiderne således, at jo større besparelsen er, desto mere markant effekt vil den
have på ventetiderne. De ovenfor omtalte finanslovsmidler fra 2024 forventes
ikke at kunne bidrage til at nedbringe ventetiderne, men vil formentlig have
sigte på tildeling af ressourcer til flere forsøg i forbindelse med reagensglasbe-
handling”,
jf. punkt 4.1.1. på side 13 i Politisk Spareplan 2024.
2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om besparelser i forhold til fertilitetsklinikkerne bl.a. blev motiveret med henvisning til, at regionens fertilitetsklinikker havde kortere ventetid til behandling end andre offentlige fertilitetsklinikker og derfor havde for mange ressourcer
Som det fremgår af citatet, er det altså eksplicit nævnt som grundlag for be-
slutningen om den konkrete besparelse, at midlerne til flere forsøg ikke kan
forventes at nedbringe ventetiderne og dermed altså heller ikke kunne opfat-
tes som en kilde til finansiering af den vedtagne kapacitetsbesparelse.
Spørgsmål 58
Kan ministeren i forlængelse af svar på SUU, alm. del - spm. 715 (2023-24)
svare på, om det er i overensstemmelse med intentionerne bag beslutningen
om at øge behandlingstilbuddet, hvis man i regionerne anvender den tilførte
økonomi til at minimere budgetubalancer eller andre selvvalgte prioriteringer
uden for fertilitetsområdet, og når f.eks. Region Midtjylland angiveligt genere-
rer et årligt provenu på ca. 23,8 mio. kr. af de midler, der var afsat til forbedret
fertilitetsbehandling, og som ikke anvendes på fertilitetsområdet?
Det nævnte tal
”ca. 23,8 mio. kr.”
kan Region Midtjylland ikke umiddelbart
genkende, og det er ikke klart, hvordan
”provenu”
skal forstås i den aktuelle
sammenhæng.
Det kan nævnes, at Region Midtjyllands andel af de 45 mio. kr., der er afsat i
finansloven fra og med 2024 til indførelse af flere forsøg, udgør 9,8 mio. kr.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 56 ovenfor, er de 9,8 mio. kr.
udmøntet ubeskåret til de to hospitaler, der har ansvar for fertilitetsbehand-
lingen i Region Midtjylland.
Spørgsmål 59
Kan ministeren i forlængelse af svar på SUU, alm. del - spm. 715 (2023-24) af-
vise eller bekræfte, at Fertilitetsklinikken i Region Nordjylland kun har fået til-
delt ca. 0,9 mio.kr. ud af den samlede tilførsel til Regionen på 4,6 mio. kr. sva-
rende til 20 pct. af de afsatte midler jf. bloktilskudsfordelingen til at løfte stig-
ningen i antal behandlingsforsøg?
Forretningsudvalget i Region Nordjylland godkendte den 13. maj i år udmønt-
ningen af midler til fertilitetsområdet. Udmøntningen blev foretaget inden
den endelige økonomitilførsel til regionen blev meddelt med Midtvejsregule-
ringen. Derfor blev der taget udgangspunkt i en forventet tilførsel på 4,5 mio.
kr. til Region Nordjylland i 2024. Samtlige midler er udmøntet til fertilitetsom-
rådet, der varetages af Aalborg Universitetshospital.
Spørgsmål 60
3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om besparelser i forhold til fertilitetsklinikkerne bl.a. blev motiveret med henvisning til, at regionens fertilitetsklinikker havde kortere ventetid til behandling end andre offentlige fertilitetsklinikker og derfor havde for mange ressourcer
Kan ministeren i forlængelse af svar på SUU, alm. del - spm. 715 (2023-24) af-
vise eller bekræfte, at man regionalt og/eller administrativt på hospitalerne
har gennemført sammenlægning af afdelinger, jf. beslutningen om at sam-
menlægge afdelingerne for fertilitet, obstetrik og gynækologi på Rigshospita-
let i 2023 for at kunne anvende den økonomi, der blev tilført fertilitetsområ-
det, med henblik på at minimere budgetubalancer uden for fertilitetsområdet,
men nu inden for en ny storafdelings samlede ressortområde?
Alle regioner afviser, at der er sket sammenlægninger af afdelinger mhp. at
kunne anvende tilført økonomi til fertilitetsklinikken til at minimere budget-
ubalancer.
Region Nordjylland tilføjer at fertilitetsenheden er en del af Gynækologisk-ob-
stetrisk afdeling på Aalborg Universitetshospital og har været det gennem en
årrække. Der er ikke sket sammenlægninger med andre afdelinger eller andre
organisatoriske ændringer.
I Region Midtjylland indgår både fertilitetsklinikken i Horsens og fertilitetskli-
nikken i Skive som et afsnit/organisatorisk enhed under afdelingerne for Kvin-
desygdomme og Fødsler ved henholdsvis Regionshospitalet Horsens og Hospi-
talsenhed Midt). Begge klinikker har egen klinikledelse. Denne struktur er
flere år gammel, og er således ikke indført omkring tidspunktet for modtagel-
sen af de bevillinger, der er redegjort for vedr. spørgsmål 56-58, eller som en
konsekvens af tildelingen af disse bevillinger.
I Region Hovedstaden er der fertilitetsklinikker på følgende hospitaler: Ama-
ger og Hvidovre Hospital, Herlev og Gentofte Hospital, Nordsjællands Hospital
og Rigshospitalet.
Rigshospitalet har oplyst, at Afdeling for Kvindesygdomme, Afdeling for Gravi-
ditet, Fødsel og Barsel og Afdeling for Fertilitet på Rigshospitalet i oktober
2023 er fusioneret til én samlet afdeling. Den samlede afdeling er nu Afdeling
for Gynækologi, Fertilitet og Fødsler.
Det overordnede formål med sammenlægningen af de tre afdelinger har væ-
ret at robustgøre og sikre større sammenhæng mellem de tre specialer, der i
forvejen er tæt forbundne via fælles patientforløb. Det var dertil et ønske at
realisere de fordele, der er ved at have én afdelingsledelse for alle tre specia-
ler, som kan disponere samlet over ressourcer og personale med patienten i
centrum.
Rigshospitalet oplyser desuden, at de fulde bevillinger på fertilitetsområdet er
udmøntet til afdelingen, og vil blive anvendt til fertilitetsområdet med henblik
på at sikre, at patienterne får den behandling, de har krav på.
4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om besparelser i forhold til fertilitetsklinikkerne bl.a. blev motiveret med henvisning til, at regionens fertilitetsklinikker havde kortere ventetid til behandling end andre offentlige fertilitetsklinikker og derfor havde for mange ressourcer
Der er ikke gennemført sammenlægninger på det gynækologiske og obstetri-
ske område på de øvrige hospitaler i regionen.
Spørgsmål 61
Kan ministeren i forlængelse af svar på SUU, alm. del - spm. 715 (2023-24)
enig i, at rettidig planlægning
herunder tid til at få ansat og oplært perso-
nale, tilvejebringelse af de nødvendige fysiske rammer samt indkøb af nødven-
digt udstyr til behandling
er en forudsætning for en tilfredsstillende løsning
af de opgaver, fertilitetsklinikkernes skal løfte med de nye strukturelle ændrin-
ger for fertilitetsbehandling i Danmark, til trods for det faktum, at beslutnin-
gen om at øge antallet af behandlingsforsøg på fertilitetsklinikkerne allerede
er implementeret, og at tilbud om behandling til barn nummer 2 starter om 6
uger, så kender fertilitetsklinikkerne i Region Sjælland og Region Hovedstaden
endnu ikke den endelige størrelse på den udmøntede økonomi?
Regionerne har allerede implementeret de flere forsøg, og er klar til at tilbyde
fertilitetsbehandling til andet barn per 1. december i år. Midlerne er tildelt ef-
ter bloktilskudsnøglen. Danske Regioner har ikke yderligere bemærkninger til
spørgsmål 61.
5