Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del
Offentligt
2943186_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 26-11-2024
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh: emi
Sagsnr.:2024 - 13272
Dok. nr.: 248155
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 55 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 29. oktober
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 55:
”Kan
ministeren bl.a. i forlængelse af artiklen i bt.dk 27/10-24:
”Døden er nu den
eneste udvej for 55-årige Lisa:
”Den værste sag, jeg har set” svare på:
-
Hvordan det danske sundhedsvæsen søger samarbejde og læring af
udenlandske behandlinger for patienter, som ikke kan hjælpes i det danske
sundhedsvæsen, og herunder hvordan danske læger bruger udenlandsk
udredning i eventuel fortsat behandling i det danske sundhedsvæsen?
-
Om ministeren mener, at vi er gode nok til at lære af andre landes erfaring
på områder, hvor vi selv mangler viden eller kompetencer?”
Svar:
Det gør stort indtryk på mig at læse beskrivelser af alvorlige sygdomsforløb, som det i
artiklen.
Jeg kan ikke gå ind i den konkrete sag, men henholder mig til det skriftlige svar fra
Sundhedsstyrelsen, der fremgår af artiklen:
”Det er lægen, som er ansvarlig for udredning af en patients symptomer, herunder
vurdere disse og eventuelt henvise til relevante undersøgelser. Hvilken diagnose der
stilles og behandling, den enkelte patient kan tilbydes, sker ligeledes på baggrund af
en konkret individuel lægelig vurdering. Om en patient skal tilbydes /fortsætte
behandling der er opstartet i udlandet vil således også bero på en konkret og
individuel lægefaglig vurdering. Lægen skal drøfte eventuelle valgmuligheder, samt
fordele og ulemper ved en behandling, med patienten. I behandlingsøjemed skal man
altid overveje behandlingsgevinster i forhold til risikoen for bl.a. komplikationer.
Lægen skal i den forbindelse udvise omhu og samvittighedsfuldhed jf.
autorisationsloven.
Det gælder for al udredning og behandling, at patienten ikke har krav på en specifik
undersøgelse eller behandling, da det som sagt er et lægefagligt ansvar at vurdere,
hvilken undersøgelser/behandling den konkrete patient vil kunne tilbydes. Vi kan ikke
som Sundhedsstyrelse pålægge læger at bruge eller visitere til en specifik behandling,
som lægerne ikke fagligt mener bør tilbydes.
I de faglige miljøer sker der en løbende vurdering og udvikling af indholdet i de
forskellige sundhedsfaglige tilbud, men beslutningen om at indføre en ny behandling i
sundhedsvæsenet ligger hos sundhedsvæsenets driftsherrer (fx regioner). Dertil har
Medicinrådet og Behandlingsrådet også en rolle ift. at vurdere om behandlinger skal
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan det danske sundhedsvæsen søger samarbejde og læring af udenlandske behandlinger for patienter, som ikke kan hjælpes i det danske sundhedsvæsen
anbefales som standardbehandling i Danmark. Udviklingen af de sundhedsfaglige
tilbud i Danmark baseres på viden og evidens, der er genereret både i ind- og udland.
Diagnoser er sundhedsfaglige arbejdsredskaber, der bruges til betegnelse af
sygdomsbilleder, og som afgrænser sygdomme i forhold til hinanden. En diagnose
stilles ud fra en konkret vurdering, og er en beskrivelse og ikke en forklaring.
Diagnosen er primært et redskab til sundhedsfaglig kommunikation, og bruges altså
som et redskab til et fælles sprog blandt de sundhedsfaglige. Da sygdomsbilledet kan
ændre sig, kan diagnosen det også, og det at man en gang har fået en diagnose,
betyder ikke, at man vil have den for altid.
Mulighederne for behandling i udlandet er reguleret af Bekendtgørelse om ret til
sygehusbehandling m.v.1. Bekendtgørelsens kapitel 5 beskriver forholdene omkring
patienters ret til behandling i udlandet.
Hovedprincippet er, at regionerne varetager sygehusbehandling. Sundhedsstyrelsen
fastsætter rammerne, herunder specialfunktioner i sygehusvæsenet og disses
placering på sygehuse i landet. Specialevejledningerne beskriver også
specialfunktioner, og hvilke sygehuse der er godkendt til at varetage dem.
Sundhedsstyrelsen godkender, efter ansøgning, hvilke afdelinger i landet, der kan
varetage specialfunktionerne. Specialfunktionerne handler om håndtering af
tilstande, der er så sjældne eller komplekse, at de skal samles få steder i landet via
højt specialiserede funktioner.
Mennesker med sjældne sygdomme kan, som alle andre, få behov for behandling ved
såvel afdelinger med regionsfunktion som ved højt specialiserede afdelinger. Dette
afhænger af tilstanden og symptomernes sværhedsgrad. Af bekendtgørelsen om ret
til sygehusbehandling m.v. følger, at afdelingen med højeste ekspertise skal vurdere,
om en højt specialiseret behandling er nødvendig, og om den vil kunne udføres i
Danmark.
Hvis en dansk sygehusafdeling, der besidder højeste ekspertise på området, vurderer,
at nødvendig sygehusbehandling bør foregå ved en konkret klinik eller sygehus i
udlandet, anmoder de om Sundhedsstyrelsens godkendelse af henvisningen dertil.
Det vil sige, at hvis en læge, der besidder den højeste ekspertise på området,
vurderer, at den behandling, en patient ønsker, ikke bør tilbydes, kan der dermed
ikke henvises til behandling i udlandet.
Sundhedsstyrelsen indgår ikke aftaler med udenlandske behandlere. Som beskrevet
ovenfor er det den henvisende afdeling, der indgår disse aftaler og dermed skal sikre,
at kvaliteten på det pågældende behandlingssted lever op til danske
kvalitetsstandarder mv. Det er ligeledes den henvisende afdeling, der har den
løbende dialog med det udenlandske
sygehus.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2