Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: Sundhedsøkonomi og Forhandling
Sagsbeh.: Morten Mørkeberg Strømsholt
Koordineret med: SPOLD
Sagsnr.: 2024 - 14823
Dok. nr.: 267898
Dato: 06-12-2024
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
6. februar 2025 kl. 15-16, Sundhedsudvalget
Taletid: ca. 10 minutter
Antal ord: ca. 1.300
Samråd F om anvendelse af privathospitaler til
nedbringelse af ventetider i det offentlige sundhedsvæsen
Samråd F:
Mener ministeren, at det er rimeligt, at behandlingsgarantien gang på gang
overskrides, og at patienter skal vente meget længe på at få behandling på
offentlige hospitaler, når privathospitaler samtidig har ledig kapacitet og
står klar til at behandle patienter? Og er ministeren ikke enig i, at det ville
være fornuftigt, hvis de mindre komplicerede patienter i højere grad blev
henvist til privathospitaler til operation af f.eks. knæskader eller brok,
således at der blev frigjort kapacitet på de offentlige hospitaler til at
behandle de patienter, hvis situation er mere kompleks, og som derfor ikke
har mulighed for at blive behandlet på et privathospital? Endelig bedes
ministeren uddybe, om ministeren mener, at regionerne og de offentlige
hospitaler er gode nok til at henvise patienter til behandling på
privathospitaler?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Louise Brown (LA).
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/2-25 om overskridelse af behandlingsgarantien
Tak for ordet og tak til spørgeren for at indkalde til dette samråd
om ventetider og anvendelsen af privathospitaler.
Da denne regering tog over, stod sundhedsvæsenet et vanskeligt
sted i kølvandet på covid-19 og sygeplejerskekonflikten.
Fra første dag som indenrigs- og sundhedsminister har det derfor
været min hovedopgave at få sundhedsvæsenet på ret køl.
I februar 2023 indgik vi som noget af det første en aftale med
regionerne om en akutplan til i alt 2 milliarder kr.
Det gjorde vi, så de lange ventelister kunne begynde at blive
nedbragt, og presset på sygehusene blive lettet.
Aftalen indebar, at et samlet sundhedsvæsen med både offentlige
og private sygehuse kunne bidrage til at afhjælpe udfordringerne
med ventetider.
Vi indgik også en delaftale med de private hospitaler og klinikker
i regi af Sundhed Danmark.
Side 2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/2-25 om overskridelse af behandlingsgarantien
Men det er ikke kun i regi af akutplanen, at vi har investeret
betydeligt i at få vores sundhedsvæsen på ret køl.
Vi har tilført mange ressourcer til sundhedsvæsenet.
Vi har eksempelvis samlet afsat 400 mio. kr. i 2023 og 2024 til
en ekstraordinær kræftindsats.
Og fra i år afsætter vi 600 mio. kr. årligt i varige midler til en
Kræftplan V. Der bliver den største af sin slags hidtil.
Regeringen har også afsat midler til et historisk løft af
psykiatrien, der betyder, at psykiatrien i 2030 vil være løftet med
4,6 mia. kr. i forhold til niveauet i 2019.
Side 3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/2-25 om overskridelse af behandlingsgarantien
Vi har indgået aftaler med Danske Regioner om regionernes
økonomi.
Her indeholdt den seneste om 2025 et markant løft af regionernes
økonomi på 2,1 milliarder kroner.
Det er en markant investering i vores sundhedsvæsen, og det er i
øvrigt også det største løft i 14 år, som understreger regeringens
klare prioritering af sundhedsområdet.
Dertil skal vi heller ikke glemme, at vi har prioriteret 6,8 mia. kr.
til lønløft til en række velfærdsmedarbejdere, som bl.a. er brugt
på, at øge incitamentet til at tage vagter og gå op i tid.
Side 4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/2-25 om overskridelse af behandlingsgarantien
Regeringen har også indgået en bred politisk aftale om en
sundhedsreform, som løfter den årlige ramme til driftsudgifter de
kommende år
stigende til 6,4 mia. kr. i 2030.
Vi laver ganske betydelige investeringer i vores sundhedsvæsen.
Det gør vi, fordi det er en topprioritet for regeringen.
Og vi gør det, som led i den omstilling af sundhedsvæsenet, som
vi er i gang med i disse år.
Det handler om, at vi skal have skabt et styrket og mere
sammenhængene sundhedsvæsen, som bliver rykket tættere på
borgerne.
Så vi kan sikre, at alle patienter har adgang til sundhedstilbud af
høj kvalitet.
Det gælder også de patienter, som ikke har behov for en
knæoperation på sygehuset, men som kan have behov for andre
vigtige behandlinger i vores sundhedsvæsen.
Vi har lavet investeringer, reformer og aftaler for at skabe nogle
stærke rammer for fortsat at kunne styrke og udvikle vores
Side 5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/2-25 om overskridelse af behandlingsgarantien
sundhedsvæsen, samt at normalisere ventetiden til behandling ift.
niveauet før covid-19.
***
I forhold til ventetider har vi nogle helt grundlæggende
patientrettigheder i Danmark.
En af de rettigheder er retten til udvidet frit sygehusvalg.
Og under det udvidede frie sygehusvalg er der det, som vi i
daglig tale kalder ’behandlingsretten’.
Det som
spørgeren omtaler som ’behandlingsgarantien’ i
samrådsspørgsmålet.
Retten indebærer, at man som patient som udgangspunkt har ret
til at komme på et privathospital, hvis det offentlige sygehus ikke
kan tilbyde behandling inden for en fastsat tidsfrist på 30 dage.
Side 6
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/2-25 om overskridelse af behandlingsgarantien
Hovedformålet med behandlingsretten er at sikre patienterne mod
urimelige ventetider.
Når spørger ønsker svar på, om jeg mener, at det er rimeligt, at
behandlingsretten overskrides, og at patienterne må vente meget
længe på behandling, er svaret derfor helt lige til.
Svaret er nej. Vi har patientrettigheder af en grund. Og de skal
overholdes.
Patienter, som har ret til tilbud om behandling i det private under
det udvidede frie sygehusvalg, skal kunne gøre brug af deres
rettighed.
Side 7
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/2-25 om overskridelse af behandlingsgarantien
I en periode har der været indført en midlertidig udvidelse af
behandlingsretten for somatisk behandling fra 30 til 60 dage,
grundet den ekstraordinære situation i sundhedsvæsenet.
Fra den 1. januar i år er behandlingsretten igen på 30 dage.
Og derfor har patienterne igen som udgangspunkt ret til at vælge
et privathospital, hvis regionerne ikke kan tilbyde behandling
inden for 30 dage.
Hvis det vel og mærke er inden for et område, hvor der er indgået
en aftale med de private sygehuse og klinikker
Side 8
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/2-25 om overskridelse af behandlingsgarantien
Hvad angår udredning har hverken udredningsretten eller
reglerne om udredning under det udvidede frie sygehusvalg
været ændret.
Det betyder bl.a., at patienter som udgangspunkt har ret til at
blive udredt på et privathospital, hvis regionerne af
kapacitetsmæssige årsager ikke kan udrede inden for 30 dage.
Vi skal huske, at der jo også er patienter, hvor det ikke er fagligt
muligt at udrede inden for 30 dage. Det er også beskrevet i loven.
Jeg forventer, at regionerne overholder reglerne om udvidet frit
sygehusvalg. Det gjorde jeg før d. 1. januar, og det gør jeg
fortsat.
I Danmark har vi et dygtigt privat sundhedsvæsen, der står klar
til at træde til, hvis patienterne har ret til udredning og
behandling i det private.
Det er jeg glad for. Og jeg er også glad for, at vi har et
samarbejde mellem det offentlige og det private sygehusvæsen.
***
Side 9
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/2-25 om overskridelse af behandlingsgarantien
Men en forudsætning for, at patienterne kan gøre brug af deres
rettigheder, er, at de kender til dem. Det siger sig selv.
Derfor er det heller ikke godt nok, når vi har set eksempler på
regionale indkaldelsesbreve, hvor patienter ikke informeres om
deres ret til udvidet frit sygehusvalg.
Derfor satte jeg også mit ministerium i gang med at finde
løsninger på, hvordan patientinformation kan styrkes.
Det arbejde foregår sammen med Danske Regioner, Sundhed
Danmark, men også andre relevante parter som eksempelvis
Danske Patienter.
Arbejdet er i gang, så vi kan få rettet op på problemstillingen
hurtigst muligt.
***
Side 10
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/2-25 om overskridelse af behandlingsgarantien
Med finansloven for 2024 blev der afsat midler til at styrke
patienters adgang til patientrådgivning. Det var Liberal Alliance
også med til.
Der er blevet oprettet en privat patientrådgivning, som skal
fungere som et supplement til de eksisterende regionale
patientkontorer.
Her kan man kan få rådgivning uden egenbetaling, og både
patienter og pårørende har mulighed for at henvende sig.
Dertil har regeringen og Danske Regioner givet håndslag på, at
regionerne skal have et skærpet fokus på overholdelsen af
patientrettighederne i forbindelse med økonomiaftalen for 2025.
Og det har jeg tillid til, at regionerne lægger sig i selen for og
lever op til.
Det er et område, der har mit store fokus.
Og jeg har løbende holdt møder med regionerne i relation til
akutplanen, for at sikre, at vi ikke blot lavede en politisk aftale,
men at der også bliver fulgt op på fremdriften.
Side 11
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/2-25 om overskridelse af behandlingsgarantien
***
Jeg vil også gerne nævne initiativet om en ny model for
specialeplanen. Sundhedsstyrelsen har fået til opgave at se på,
hvordan specialeplanen kan gøres mere fleksibel.
Så den hurtigere kan tilpasses, når der er lange ventetider. Og så
ventetiderne til navnlig de specialiserede behandlinger kan blive
nedbragt.
Og så skal den nye model understøtte, at vi udnytter den samlede
kapacitet
både den private og den offentlige
uden at gå på
kompromis med kvaliteten. For lang ventetid er ikke høj kvalitet.
Jeg ser frem til at modtage Sundhedsstyrelsens oplæg.
***
Side 12
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/2-25 om overskridelse af behandlingsgarantien
Som jeg nævnte indledningsvist, har det været en topprioritet for
regeringen, at ventetiderne i sundhedsvæsenet skal ned. Helt fra
start af.
Og det går den rigtige vej.
Med akutplanen satte vi et mål for, at ventetiden til somatisk
behandling skulle normaliseres til niveauet fra før covid-19 inden
udgangen af 2024.
Jeg skal understrege, at vi endnu ikke har de endelige tal for
ventetiderne i 2024. Men vi er foreløbigt forsigtigt optimistiske
ift. at komme i mål med den målsætning.
Hvis det nås, skyldes det selvsagt en enorm indsats af personalet
ude på sygehusene.
Men det skyldes altså også, det store fokus regeringen har haft på
ventelister, og at dette fokus er bakket op af løbende økonomiske
prioriteringer.
Side 13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/2-25 om overskridelse af behandlingsgarantien
Og endeligt skyldes det, at de private sygehuse er blevet brugt
rigtig meget.
Væsentligt mere end man har gjort på noget andet tidspunkt.
Tal fra regionerne viser, at der i 2023 blev henvist rekordmange
patienter til det private.
Niveauet i 2024 var, i takt med at ventetiderne faldt, lavere end i
2023 og 2022, men højere end i både 2021, 2020 og 2019.
***
Tak for ordet.
Side 14