Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del
Offentligt
2985355_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 03-03-2025
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh: jas
Sagsnr.:2025 - 1582
Dok. nr.: 296617
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 259 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 3. februar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 259:
”Kan
ministeren i forlængelse af Sundhedsstyrelsens udpegning af Carelink til at drive
en ny, privat og uvildig patientvejledning redegøre for, hvordan en privat udbyder af
sundhedsydelser kan være en uvildig rådgiver for patienter, som venter på
behandling - enten i det offentlige sundhedsvæsen eller hos konkurrenter i andre
private sundheds virksomheder? Vil ministeren samtidig redegøre for, hvilke private
sundhedsdata det uvildige rådgivningsfirma får adgang til, og hvad de må bruges til?”
Svar:
Opgaven med at finde en privat leverandør er blevet varetaget af Sundhedsstyrelsen,
som har haft etableringen af den private patientrådgivning i udbud. Til brug for
besvarelsen er derfor indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen, der oplyser følgende:
"På baggrund af en samlet vurdering, har Carelink vundet udbuddet og dermed
opgaven med at etablere og drive den private patientrådgivning i en projektperiode
fra november 2024 til og med 2027.
Af Sundhedsstyrelsens udbudsmateriale, herunder kontraktgrundlag, fremgår en
række krav, som den private leverandør er juridisk forpligtet til at efterleve. Der er
bl.a. et krav om, at den private leverandør skal levere uvildig rådgivning til
patienterne, hvilket bl.a. betyder, at rådgivningen skal ydes ud fra den til enhver tid
gældende lovgivning, samt at den private udbyder, herunder dennes medarbejdere,
ikke må opnå økonomisk vinding som følge af rådgivningen.
Den private patientrådgivning får kun adgang til de personoplysninger, herunder
sundhedsdata, som borgere og patienter, der anvender den private patientrådgivning
giver samtykke til. Det fremgår endvidere af den indgåede kontrakt, at
personoplysninger skal behandles efter gældende GDPR-regler, og at Carelink og
deres ansatte er underlagt tavshedspligt. Carelink er desuden ikke berettiget til at
behandle sundhedsdata til egne formål eller til at videregive oplysningerne til
tredjemand.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om udpegning af Carelink til at drive en ny, privat og uvildig patientvejledning
Som vanligt vil Sundhedsstyrelsen som ordregiver følge Carelinks overholdelse af
kontrakten.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2