Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del
Offentligt
2976778_0001.png
10. februar 2025
J.nr. 2025 - 910
Til Folketinget
Sundhedsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 221 af 20. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Rasmus Stoklund
/ Matilde Roi Fischer
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om, hvad de fiskale konsekvenser vil være at hæve prisen på tobak og nikotin til 120 kr. pr. pakke, hvis man sammenvejer både de manglende afgifter og de sparede sundhedsudgifter
2976778_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren svare på, hvad de fiskale konsekvenser vil være ved at hæve prisen på to-
bak og nikotin til 120 kr. pr. pakke, hvis man sammenvejer både de manglende afgifter og
de sparede sundhedsudgifter, når ifølge Lægeforeningen 30 pct. af alle dødsfald kan rela-
teres til tobaksindtagelse?
Svar
Skøn over konsekvenser ved afgiftsforhøjelser på tobak og nikotin er behæftet med bety-
delig usikkerhed. Det gælder særligt ved meget store afgiftsændringer, hvor der blandt an-
det kan opstå uforudsete ændringer i forbruget eller grænsehandlen, herunder den illegale
handel. Skatteministeriets modelbaserede beregninger tilsiger, at det indenlandske salg af
cigaretter vil ophøre ved en pris på omkring 115 kr. kr. pr. pakke. Det vurderes derfor, at
konsekvenserne af afgiftsforhøjelser ud over en prisstigning på 100 kr., vil være forbundet
med for høj usikkerhed til, at det er meningsfuldt at skønne over.
Hertil kommer, at afgifterne på nikotinprodukter og nikotinholdige væsker til e-cigaretter
blev indført for omkring to år siden, hvilket betyder, at der er et begrænset datagrundlag
for at vurdere konsekvenserne af så store afgiftsforhøjelser for disse produkter.
Afgiftsforhøjelser svarende til en prisstigning på ca. 40 kr. til en gennemsnitspris på ca.
100 kr. pr. pakke cigaretter og pr. dåse nikotinposer skønnes med betydelig usikkerhed at
medføre et samlet mindreprovenu på ca. 5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd (2025-ni-
veau)
1
. Dette afspejler tabte afgifts- og momsindtægter som følge af et fald i det inden-
landske salg og øget grænsehandel.
De opgjorte besparelser i sundhedsvæsnet som følge af en forhøjelse af tobaksafgifterne
indgår ikke som en del af provenuberegningen. Det afspejler, at det er en diskretionær be-
slutning at reducere udgifterne til sundhedsvæsnet. Dertil er der tale om et skøn for spa-
rede omkostninger, der ikke kan henføres til konkrete besparelser på et specifikt tids-
punkt. De opgjorte besparelser i sundhedsvæsnet, ved at færre ryger, indtræffer først efter
mange års forbrug, mens de statsfinansielle konsekvenser i form af ændrede afgifts- og
momsindtægter indtræffer umiddelbart efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft.
Skøn over de sparede eksterne omkostninger for samfundet i forbindelse med afgiftsæn-
dringer, herunder sundhedseffekter, indgår derimod, når Skatteministeriet opgør den
samlede samfundsøkonomiske vurdering. Afgiftsforhøjelser svarende til en gennemsnits-
pris på ca. 100 kr. pr. pakke cigaretter og pr. dåse nikotinposer skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre et samlet samfundsøkonomisk tab på ca. 6 mia. kr. (2025-niveau).
2
Skatteministeriet er ikke bekendt med empiriske studier, der belyser de eksterne omkost-
ninger forbundet med brugen af nikotinvarer (herunder nikotinposer og nikotinvæsker til
e-cigaretter). Det vurderes ikke, at de eksterne helbredsomkostninger forbundet med
1
2
Opgjort for år 2026. Omfatter tilsvarende afgiftsforhøjelser på røgtobak og nikotinvæsker til e-cigaretter.
Opgjort for år 2026.
Side 2 af 3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om, hvad de fiskale konsekvenser vil være at hæve prisen på tobak og nikotin til 120 kr. pr. pakke, hvis man sammenvejer både de manglende afgifter og de sparede sundhedsudgifter
2976778_0003.png
tobaksrygning kan overføres til forbruget af disse produkter. Der er derfor ikke indregnet
eksterne omkostninger forbundet med disse produkter i den samfundsøkonomiske virk-
ning.
Side 3 af 3