Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del
Offentligt
2978322_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 14-02-2025
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh: mms
Sagsnr.:2025 - 829
Dok. nr.: 286285
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 218 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 17. januar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 218:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan ventetider på regionernes hospitaler opgøres,
og hvilke procedurer der sikrer en ensartet opgørelse af ventetider på tværs af
hospitalerne?
Svar:
Til besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Sundhedsdatastyrelsen,
som jeg vil henholde mig til. Sundhedsdatastyrelsen oplyser følgende:
”Sundhedsdatastyrelsens
løbende statistik over
ventetid til behandling på sygehus
opgøres på baggrund af Landspatientregisteret (LPR), der er et nationalt register med
oplysninger om borgernes kontakter med det danske sygehusvæsen.
Sygehusene skal til LPR bl.a. indberette oplysninger til brug for opgørelse af
førnævnte statistik, herunder tidspunkter for hvornår patienten er:
endeligt udredt
henvist til behandling
startet behandling (f.eks. operation, medicin, terapi mv.)
ikke-ventende, f.eks. grundet ferie
På baggrund af disse oplysninger dannes såkaldte ’venteforløb’ med tilhørende
beregnede ventetider. Ventetiden løber, fra patienten er endeligt udredt på sygehus
til start af behandling. Såfremt patientens udredning ikke er foregået på sygehus,
løber ventetiden, fra patientens henvisning til behandling er modtaget på sygehus, til
behandling starter.
En række tiltag og procedurer anvendes til at sikre ensartede og retvisende
opgørelser på tværs af sygehuse og regioner:
Fælles nationale retningslinjer for indberetning til LPR
Sundhedsdatastyrelsen har i
Indberetningsvejledning til Landspatientregisteret
fastsat
detaljerede krav til og standarder for registrering og indberetning til LPR, herunder
hvad angår ventetidsoplysninger.
Registreringen og indberetningen til LPR hviler desuden på
Sundhedsvæsenets
Klassifikationssystem (SKS),
der er samlingen af de klassifikationer (f.eks. af diagnoser
og operationer), der bruges til registrering i det danske sundhedsvæsen. SKS er med
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om, hvordan ventetider på regionernes hospitaler opgøres
til at sikre en entydig registrering og fortolkning af information om aktiviteter og
kliniske forhold vedrørende sygehuspatienter.
National opgørelsesmetode udviklet i samarbejde med regionerne
Metoden til dannelse af ’venteforløb’ og opgørelse af ventetiderne er udviklet i
samarbejde med regionerne, således at der er enighed og transparens om denne.
Hermed sikres også en fælles forståelse blandt regioner og sygehuse af, hvordan de
konkrete registreringer indgår i og påvirker statistikken. Dette er et væsentligt led i
regionernes kvalitetssikring af indberetningen til LPR.
Udvalg og arbejdsgrupper til løbende opfølgning på data i LPR og
ventetidsstatistikken
På sundhedsdataområdet er der endvidere nedsat udvalg og tilhørende
arbejdsgrupper som bl.a. har til opgave løbende at følge datakvaliteten i LPR og
afklare tvivlsspørgsmål om korrekt registreringspraksis mv., herunder angående
ventetidsoplysninger.
Ligeledes har disse udvalg og arbejdsgrupper til opgave løbende at efterse
ventetidsstatistikken, så der tages hånd om forhold, der kan påvirke validiteten og
ensartetheden, f.eks. overgang til nyt EPJ-system (elektronisk patientjournal) eller
opgørelsesfejl. Såfremt dette konstateres, vil statistikken enten blive revideret eller,
hvis dette ikke er muligt, blive ledsaget af anmærkninger om forbehold.
I forlængelse heraf skal det afslutningsvist påpeges, at der
som ved al
registerbaseret statistik
altid er en vis usikkerhed. Det er dog
Sundhedsdatastyrelsens vurdering, at de nævnte tiltag og procedurer er med til at
sikre en statistik af god kvalitet.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2