Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del
Offentligt
2946225_0001.png
Ministeren
Sundhedsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 26. november 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 298
Ministeren bedes oversende talepapir fra samrådet 26/11-24 om gennemsigtighed
i medicinalindustrien.
Svar
Som svar på alm. del spørgsmål 140 fremsendes hermed mit talepapir fra åbent
samråd i SUU d. 26. november 2024 om gennemsigtighed i medicinalindustrien.
29. november 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
531461
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 1/4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om talepapir fra samrådet 26/11-24 om gennemsigtighed i medicinalindustrien
2946225_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål
Spørgsmålene er stillet af Peder Hvelplund (EL) og Helene Brydensholt (ALT).
Samrådsspørgsmål D til indenrigs- og sundhedsministeren
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt ministeren mener, at de gældende regler for
samarbejde og relationer mellem sundhedspersonale og medicinalindustri, herun-
der bl.a. indberetning af sundhedspersoners efteruddannelse, er tilstrækkelige, og
agter ministeren at tage initiativer til en øget gennemsigtighed, f.eks. via en skær-
pet indberetningspligt overfor medicinalindustrien?
Samrådsspørgsmål E til uddannelses- og forskningsministeren
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt ministeren mener, at der er tilstrækkelige
offentlige midler til at dække efteruddannelsesbehov på sundhedsområdet, og om
ministeren mener, at de tætte relationer til medicinalindustrien udgør et problem
for uafhængigheden fra industrien?
For begge spørgsmål henvises til artikler på dr.dk 20/9-24:
”Flere læger og syge-
plejersker får gratis efteruddannelse
af Novo: ”Skadeligt” og ”skjult markedsfø-
ring”, lyder kritikken”, og 3/10-24: ”Efter DR-afsløring:
Ministre kaldes i samråd om
Novo Nordisks gratis kurser til læger og sygeplejersker”.
Svar til samrådsspørgsmål E
Tak for ordet og tak for spørgsmålet. Jeg vil i min besvarelse forholde mig til den
del af den offentlige efteruddannelse på sundhedsområdet, som finder sted på de
videregående uddannelsesinstitutioner.
Det er indrettet med det helt grundlæggende princip, at udgifterne til efteruddan-
nelsesaktiviteter på Uddannelses- og Forskningsministeriets område er aktivitets-
bestemte. Det betyder sådan set, at de offentlige udgifter udvikler sig i takt med
den efterspørgsel, der er.
Efteruddannelse, som for eksempel diplom- og masteruddannelser eller enkeltfag
på kandidatuddannelser, er finansieret delvist ved deltagernes egenbetaling og
delvist ved takster, som udbetales til institutionerne, fra os, altså fra staten.
Finansieringsmodellen bygger på en antagelse om, at kursisten er i job, hvorfor
udgifter til deltagerbetaling og dækning af lønudgifter til evt. vikardækning typisk vil
skulle betales af arbejdsgiveren.
Som indenrigs- og sundhedsministeren også var inde på i sin besvarelse, så er
det regionerne, som har ansvaret for at sikre, at blandt andet læger og sygeplejer-
Side 2/4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om talepapir fra samrådet 26/11-24 om gennemsigtighed i medicinalindustrien
2946225_0003.png
sker kan varetage deres opgaver fagligt forsvarligt. Herunder også, at det er en
prioritet, at der er mulighed for at få den nødvendige efteruddannelse.
Det er også regionerne, som kan træffe de relevante faglige prioriteringer i forhold
til, hvilke udbydere af efteruddannelse
private, så vel som offentlige
som de
ønsker at samarbejde med. Det er ikke forhold, som er fastsat fra centralt politisk
hold.
Så man må altså lægge til grund, at regionerne indgår i strategiske samarbejder
med f.eks. universiteter og professionshøjskoler om forskellige efteruddannelses-
aktiviteter i det omfang, som de finder det relevant.
Hvis omfanget af efteruddannelsesaktiviteter på de videregående uddannelser
stiger, så øges omfanget af offentlige midler tilsvarende. Derfor er der altså ikke
noget loft, som det sådan lidt indikeres i det sidste spørgsmål.
Jeg vil desuden gerne understrege, at regeringen generelt er optaget af spørgs-
målet om, hvordan vi kan skabe gode muligheder for, at man i Danmark også
senere i livet efter- og videreuddanner sig inden for det fag, som man er en del af.
Vi arbejder lige nu med to store reformer på det videregående uddannelsesområ-
de, hvor netop dét i begge tilfælde har været en meget central prioritet for regerin-
gen.
Med regeringens forslag til en reform af de professions- og erhvervsrettede vide-
regående uddannelser foreslår vi for eksempel at etablere nye efteruddannelses-
tilbud uden deltagerbetaling. Det vil blandt andet gælde for sygeplejersker og an-
det sundhedspersonale med en professionsbacheloruddannelse.
Det skal så afklares i et fagligt udviklingsarbejde med de relevante interessenter
hvilke efteruddannelsesforløb, der skal udvikles og hvilke der skal være uden del-
tagerbetaling.
Der vil være fokus på områder, hvor der er en samfundsudfordring og et behov for
løbende opkvalificering. På sundhedsområdet kan det for eksempel være inden
for velfærdsteknologi.
Side 3/4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om talepapir fra samrådet 26/11-24 om gennemsigtighed i medicinalindustrien
2946225_0004.png
For så vidt angår den andel af spørgsmålet, som vedrører relationen til medicinal-
industrien, er jeg
ligesom indenrigs- og sundhedsministeren
helt grundlæg-
gende af den opfattelse, at et tæt samarbejde mellem sundhedspersonale og læ-
gemiddel- og medicovirksomheder er en positiv ting. For man skal altid overveje
alternativet. Alternativet til et tæt samarbejde er, at der ikke er noget samarbejde.
Det tror jeg, alt andet lige, ville være dårligere.
Og så er der jo regler, som skal sikre uvildighed og åbenhed om samarbejdet mel-
lem sundhedspersoner og virksomheder. Og de skal selvfølgelig overholdes. Det
siger sig selv.
I forhold til uddannelsesområdet bidrager tætte relationer mellem industrien og
uddannelsesinstitutionerne blandt andet til at understøtte, at udbuddet af efterud-
dannelse er relevant for den virkelighed, som sundhedspersonalet arbejder i.
Det er uddannelsesinstitutionernes opgave at udvikle og udbyde uddannelser,
som er relevante for aftagerne. Det understøttes bedst gennem en tæt og egentlig
også systematisk dialog.
Jeg har grundlæggende tillid til, at de videregående uddannelsesinstitutioner kan
balancere de relevante hensyn mellem på den ene side faglig uafhængighed og
på den anden side uddannelsernes relevans i forhold til arbejdsmarkedets behov.
Tak.
Side 4/4