Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: Forvaltningsjura
Sagsbeh.: Rikke Demant Hansen, Linnea Withøft Nielsen
Koordineret med:
Sagsnr.: 2024 - 11671
Dok. nr.: 233582
Dato: 17-10-2024
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
24. oktober 2024 kl. 13.30, Folketingets Socialudvalg
Taletid: ca. 10 minutter
Antal ord: 1220 , max 1300
Samrådstale
Tak for ordet.
Jeg deler bekymringen over, at Ankestyrelsen har været
mere end 2 år om at undersøge, om den vil rejse en
tilsynssag over for Københavns Kommune.
Det er nogle af de mest udsatte borgere i vores samfund,
det handler om.
Derfor er det vigtigt at få et klart svar på, om kommunen
overholder lovgivningen.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
Og derfor er det vigtigt, at de kommunale
tilsynsmyndigheder reagerer hurtigt og effektivt.
De spørgsmål, jeg skal besvare i dag, handler netop om
Københavns Kommune har ageret lovligt, og om
Ankestyrelsen har tilstrækkelige muligheder for at gribe
ind.
Jeg vil i den forbindelse gøre det klart, at jeg ikke kan gå
nærmere ind i den konkrete sag, da jeg og ministeriet i så
fald vil blive inhabile.
***
Side 2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
Jeg vil derfor først redegøre for de juridiske rammer for
Ankestyrelsens tilsyn.
Derefter vil jeg redegøre for sagsforløbet i den konkrete
sag ud fra de oplysninger, jeg har fået fra Ankestyrelsen.
Til sidst vil jeg sige noget om mine egne overvejelser
om, hvad det aktuelle fokus på det kommunale tilsyn
giver anledning til.
I den forbindelse vil jeg også komme ind på
Rigsrevisionens igangværende undersøgelse af
Ankestyrelsens tilsyn på socialområdet.
Jeg kan allerede nu sige, at jeg ser frem til at læse
konklusionerne i undersøgelsen.
***
Side 3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
[De juridiske rammer for Ankestyrelsens tilsyn]
Men først noget om de juridiske rammer for de opgaver,
Ankestyrelsen har som tilsynsmyndighed.
Ankestyrelsen fører tilsyn med kommunerne i første
instans. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er øverste
tilsynsmyndighed.
Ankestyrelsen holder øje med, om kommunerne
overholder de regler, der særligt gælder for offentlige
myndigheder.
Ankestyrelsen er som tilsynsmyndighed uafhængig af
Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Det er op til Ankestyrelsen at beslutte, om en sag giver
dem anledning til at reagere.
Side 4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
Som tilsynsmyndighed har Ankestyrelsen forskellige
muligheder for at reagere over for kommuners lovbrud.
Ankestyrelsen starter oftest med at høre kommunen, hvis
den bliver opmærksom på et muligt lovbrud.
Ofte retter kommunen allerede ind i den forbindelse.
Så er der ikke behov for, at Ankestyrelsen rejser en
tilsynssag.
Hvis kommunen derimod ikke retter ind, vil
Ankestyrelsen komme med en udtalelse om de gældende
regler, og om kommunen handler lovligt.
Dette er Ankestyrelsens mest anvendte reaktion.
***
Side 5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
2926884_0006.png
I særlige tilfælde kan Ankestyrelsen også reagere mere
indgribende over for en kommune, der handler ulovligt.
Det er det, der ofte kaldes sanktioner.
Den vigtigste sanktion er tvangsbøder.
Tvangsbøder er dagbøder, som det enkelte
kommunalbestyrelsesmedlem skal betale, indtil der er
rettet op på de ulovlige forhold.
Men tvangsbøder bruges næsten aldrig.
Kommunen retter typisk ind, før tvangsbøder bliver
nødvendige.
Side 6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
Tvangsbøder kan i øvrigt kun anvendes, hvis der er tale
om en klar ulovlighed.
Desuden skal det være nødvendigt at anvende
tvangsbøder for at få kommunen til at rette ind.
Tvangsbøder er ikke en straf
men et redskab, som skal
tvinge kommunen til at gøre det, den har pligt til efter
lovgivningen.
***
Side 7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
2926884_0008.png
Loven giver også Ankestyrelsen nogle andre
sanktionsmuligheder.
Bl.a. kan de annullere en kommunalbestyrelses
beslutning, hvis den klart strider mod lovgivningen.
Ankestyrelsen har altså flere muligheder for at gribe ind
over for kommuners lovbrud, som reglerne ser ud i dag.
Og når sanktionerne sjældent bruges, er det oftest fordi,
kommunerne retter ind, før det bliver nødvendigt.
Om sanktionerne bruges i tilstrækkelig grad, vender jeg
tilbage til.
***
Side 8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
[Ministeriets handlemuligheder over for
Ankestyrelsen]
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er som sagt den
øverste kommunale tilsynsmyndighed.
Ministeriet kan tage en sag op, hvis Ankestyrelsen har
udtalt sig om sagen, eller har besluttet ikke at tage sagen
op.
I udgangspunktet beskæftiger ministeriet sig altså ikke
med mulige tilsynssager, før Ankestyrelsen har
færdigbehandlet sagen.
Side 9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
Dog kan ministeriet i helt særlige tilfælde pålægge
Ankestyrelsen at tage en sag op til behandling, før
styrelsen selv har besluttet, om den vil tage sagen op.
Som lovgivningen ser ud i dag, er det den eneste
mulighed, jeg som minister har for at påvirke, hvilke
konkrete tilsynssager, Ankestyrelsen skal se på.
***
Side 10
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
[Den konkrete sag]
Jeg vil nu sige noget om forløbet i den konkrete sag om
ventelister til botilbud i København.
Da sagen endnu ikke er afsluttet i Ankestyrelsen, kan jeg
alene viderebringe de generelle oplysninger, som jeg har
indhentet fra styrelsen.
Ankestyrelsen har oplyst, at den i marts 2022 blev
bekendt med Københavns Kommunes ventelister til
botilbud gennem behandlingen af en klagesag fra en
borger.
I juni 2022 anmodede Ankestyrelsen Københavns
Kommune om en udtalelse om sagen.
Ankestyrelsen modtog kommunens udtalelse i juli 2022.
Side 11
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
I februar 2024 sendte Ankestyrelsen igen en høring til
Københavns Kommune om sagen.
Ankestyrelsen besluttede i juni i år, at den vil afgive en
generel udtalelse om kommuners forsyningsforpligtelse i
forhold til ydelser efter serviceloven og barnets lov.
Ankestyrelsen har oplyst mig om, at der er lignende
sager fra fire kommuner ud over København.
Alle sagerne omhandler kommunens
forsyningsforpligtelse i den sociale lovgivning.
Ankestyrelsen forventer, at den generelle udtalelse kan
udsendes til alle 98 kommuner inden udgangen af i år.
Den generelle udtalelse er altså stadig under
udarbejdelse.
***
Side 12
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
Ankestyrelsen har videre oplyst, at når den har afgivet
den generelle udtalelse, vil den følge særskilt op over for
de fem kommuner, herunder København.
Ankestyrelsen vil først på det tidspunkt tage stilling til,
om der skal rejses en tilsynssag over for København og
de øvrige kommuner.
Ankestyrelsen har endvidere oplyst mig om, at det er
som følge af andre prioriteringer, at den endnu ikke har
færdigbehandlet sagen om Københavns Kommune.
***
Side 13
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
Som jeg sagde indledningsvist, handler sagen om nogle
af de mest udsatte borgere i vores samfund.
Samtidig er der nu gået over 2 år, siden Ankestyrelsens
tilsyn blev opmærksom på sagen.
Og selv om styrelsen vil behandle problemstillingen
generelt, er der ifølge styrelsens oplysninger stadig
udsigt til, at der vil gå længere tid endnu, før der kommer
svar på, om de fem kommuners praksis er lovlig eller ej.
Side 14
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
2926884_0015.png
Jeg har derfor i dag pålagt Ankestyrelsen at tage den
konkrete sag om Københavns Kommune op til
behandling.
Jeg har samtidig pålagt Ankestyrelsen at tage de øvrige
sager op til behandling.
Det drejer sig om kommunerne Aarhus, Odense,
Helsingør og Bornholm.
Det betyder, at Ankestyrelsen nu skal udtale sig om,
hvorvidt de fem kommuner handler i strid med
lovgivningen eller ej.
Side 15
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at det er min klare
forventning, at Ankestyrelsen nu vil prioritere at
behandle sagerne om København og de fire andre
kommuner.
Jeg har tidligere i dag meddelt min beslutning til
Ankestyrelsen.
***
Side 16
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
[Overvejelser om, hvad det aktuelle fokus på det
kommunale tilsyn giver anledning til.]
Jeg vil nu slutte af med at sige noget om, hvad det
aktuelle fokus på tilsynet efter min mening giver
anledning til.
Som jeg sagde i min indledning, er Rigsrevisionen i gang
med en undersøgelse af Ankestyrelsens tilsyn på
socialområdet.
Undersøgelsen omfatter blandt andet Ankestyrelsens
brug af sanktioner.
Undersøgelsen omfatter også mere generelt
tilrettelæggelsen af tilsynet på det sociale område.
Side 17
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
Det er sundt en gang imellem at blive kigget efter i
kortene, og der kan være god grund til at se nærmere på,
om tilsynet er tilstrækkeligt effektivt.
Og om tilsynet prioriterer de rigtige sager og reagerer
proaktivt.
Jeg hilser derfor Rigsrevisionens undersøgelse
velkommen og ser frem til at læse Rigsrevisionens
beretning til sommer.
Til den tid vil jeg med afsæt i beretningens konklusioner
se på, om der er behov for lovgivningsmæssige tiltag for
at styrke tilsynet.
Side 18
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. F og G)
For mig er det afgørende, at tilsynet virker efter
hensigten.
Det vil sige, at tilsynet standser ulovligheder i
kommunerne hurtigt og effektivt.
***
Tak for ordet.
Side 19