Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2927487_0001.png
Social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersens
talepapir
Anledning
Samråd A-E om ventelister til
botilbud i Københavns Kommune og
forsyningsforpligtelsen
24. oktober 2024 kl. 13.30 -15.00
Folketinget
Ca. 10 minutter
Folketingets Socialudvalg
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Publikum og
programpunkt
De stillede spørgsmål
Samrådsspørgsmål A-E er stillet efter ønske fra ønske fra Katrine
Daugaard (LA), Karina Adsbøl (DD), Birgitte Bergman (KF), Mette Thiesen
(DF).
Samrådsspørgsmålene har tidligere været stillet i folketingsåret 2023-24, jf.
SOU alm. del - samrådsspørgsmål AÆ-BB.
Samrådsspørgsmål A
Mener ministeren, at de ulovlige ventelister på botilbud i Københavns
Kommune er udtryk for, at det bør have konkrete konsekvenser for kommuner,
der ikke overholder deres pligt over for borgeres ret?
Samrådsspørgsmål B
Vil ministeren redegøre for sin holdning til, at Københavns Kommunes
politikere siden 2017 har kendt til problemerne med Socialforvaltningen, der
ikke har handlet i overensstemmelse med serviceloven og
forsyningsforpligtelsen?
Samrådsspørgsmål C
Vil ministeren vurdere, hvad der er årsagen til, at ventelisten på at få tildelt
botilbud i Københavns Kommune, jf. servicelovens regler om
forsyningsforpligtelsen, ikke er blevet nedbragt og håndteret, selvom man har
kendt til den ulovlige praksis siden 2017?
Samrådsspørgsmål D
Hvordan, mener ministeren, at kommuner skal håndtere udfordringer med at
overholde forsyningsforpligtelsen, jf. serviceloven, og overvejer ministeren
tiltag, der kan afhjælpe en sådan situation i landets kommuner?
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. A-E)
Samrådsspørgsmål E
Efter servicelovens § 4 har kommunen forsyningsforpligtelse over for borgere
på handicap-, sindslidende- og udsatteområdet, og det er ikke lovligt at have
ventelister til botilbud. Det er dog ifølge tilsynet lovligt at lade borgerne vente
en kortere periode mhp at finde rette botilbud. Vil ministeren oplyse, hvor lang
tid ”en kortere periode” er, og vil ministeren tage
initiativ til at definere og
indføre en maksimal ventetid?
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet, og tak for spørgsmålene i dag, som handler
om ventelister til botilbud i Københavns Kommune og
forsyningsforpligtelsen. Der er stillet 5 spørgsmål, som jeg vil
forsøge at besvare samlet.
[Udsatte borgere skal have hjælp]
Allerførst vil jeg sige, at det er rigtig vigtigt for mig at slå fast,
at jeg er meget optaget af, at vores udsatte borgere får
præcis den hjælp, som de har behov for, når de har brug for
det. Det er det, der kendetegner vores samfund og vores
velfærdssamfund.
Og kommunerne er da også forpligtede til at sikre støtte,
hjælp og omsorg til de borgere, som på grund af betydelig
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige
sociale problemer har brug for det.
Det gælder også borgere, som af den ene eller anden årsag
har behov for et midlertidigt eller længerevarende botilbud.
[Forsyningsforpligtelsen]
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. A-E)
Det er kommunernes ansvar at sørge for, at der er de tilbud
til borgerne, der skal være. Det fremgår som spørgeren også
var inde på af servicelovens § 4, stk. 1. Denne forpligtelse,
den
omtaler vi som ”forsyningsforpligtelsen”.
Forsyningsforpligtelsen, den gælder uanset hvilken
kommune, der er tale om. Den gælder selvfølgelig også for
Københavns Kommune.
Udgangspunktet for kommunernes administration af
serviceloven det er, at en afgørelse om støtte og hjælp til en
borger skal iværksættes straks efter, at den er truffet af
kommunen. Kommunen har altså ansvaret for at sikre, at
den bevilgede indsats eller ydelse rent faktisk bliver leveret.
Der kan imidlertid være sig særlige forhold gældende i den
konkrete situation, som vanskeliggør, at den indsats
borgeren er bevilget med afgørelsen, kan iværksættes
straks. Det kan f.eks. være i situationer, hvor borgeren gør
brug af retten til frit valg af botilbud og ønsker et bestemt
botilbud. Ligesom der kan være situationer, hvor en
afgørelse indeholder flere forskellige indsatser, som ikke skal
iværksættes samtidig.
Kan en indsats ikke iværksættes straks, skal kommunen dog
forsøge at finde et alternativt, midlertidigt tilbud. På
Tilbudsportalen vil der kunne fremsøges alternative tilbud,
som kommunen i et samarbejde med borgeren vil kunne
overveje.
Men faktum er, at der kan opstå en situation, hvor der kan
være en ventetid på at få en bestemt indsats.
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. A-E)
Det fremgår ikke af serviceloven, hvornår ventetid er ”kort”
eller ”lang”. Krav om maksimal ventetid kan også have
utilsigtede konsekvenser, såsom et større fokus på hurtige
løsninger
frem for at finde det rette tilbud. Det kan også
betyde, at borgere i alvorlige og akutte situationer må vente
længere, da andre mindre støttekrævende borgere må
ekspederes først, fordi de har ventet længere.
[Forsyningsansvar]
I forhold til forsyningsansvaret. Kommunalbestyrelsen kan
opfylde sit forsyningsansvar ved brug af egne tilbud og ved
samarbejde med andre kommuner, regioner eller private
tilbud herunder private tilbud i andre kommuner. Det fremgår
af servicelovens § 4, stk. 2.
Det er kommunernes ansvar at sørge for, at der er de tilbud
til borgerne, der skal være.
[Ventelister til botilbud i Københavns Kommune]
Flere af de stillede spørgsmål vedrører forhold i Københavns
Kommune, og som udgangspunkt bør det være Københavns
Kommune, der udtaler sig om forholdene i kommunen.
Jeg vil som social- og boligminister være naturligt
tilbageholdende med at udtale mig konkret om forholdene i
enkelte kommuner, herunder i Københavns Kommune. Men
jeg skal da med det samme slå fast, at alle kommuner skal
overholde loven, og det gælder altså også Københavns
Kommune.
Jeg har noteret mig, at det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen
den 11. september 2024 har offentliggjort, at tilsynet for tiden
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. A-E)
behandler flere sager på tværs af sagsområder, om hvorvidt
kommunerne overholder forsyningspligten. Tilsynet har
oplyst, at sagerne for eksempel handler om botilbud og
socialpædagogisk støtte. På baggrund af de igangværende
sager vil det kommunale tilsyn behandle spørgsmålet om
kommunernes forsyningsforpligtelse tematisk og udarbejde
en generel udtalelse til alle kommuner.
Når det kommunale tilsyn kommer med sin udtalelse, vil jeg
selvfølgelig forholde mig til den, og hvad den måtte give mig
anledning til som ressortminister.
Det kommunale tilsyn det er indenrigs- og
sundhedsministerens ressort, og derfor skal jeg henvise til
indenrigs- og sundhedsministeren for spørgsmål om tilsynets
kompetence, reaktionsmuligheder og håndtering af konkrete
sager.
[Generelt om botilbud og venteliste til botilbud]
Mere generelt om botilbud og ventelister til botilbud kan jeg
oplyse, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde ophold i
boformer, der er egnet til
længerevarende ophold,
til
personer, som på grund af et betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for hjælp til
almindelige, daglige funktioner eller pleje, omsorg eller
behandling, og som ikke kan få dækket disse behov på
anden vis. Det fremgår af servicelovens § 108.
Og udgangspunktet for kommunernes administration af
serviceloven er som nævnt, at en afgørelse om støtte og
hjælp til en borger skal iværksættes straks.
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. A-E)
Men som jeg nævnte før kan der altså være situationer, som
indebærer, at der i den konkrete situation opstår en vis
ventetid. F.eks. hvor borgeren gør brug af retten til frit valg af
botilbud og ønsker et bestemt botilbud.
Borgere, som opfylder betingelserne for at modtage tilbud
efter servicelovens § 108, kan optages på en venteliste i den
kommune, hvor det ønskede botilbud det ligger.
Kommunalbestyrelsen tildeler ledige pladser på § 108-
botilbud til de borgere på ventelisten, der har størst behov til
det pågældende botilbud.
Det er altså ikke i strid med de gældende regler, at
kommuner har ventelister til længerevarende botilbud efter
servicelovens § 108. At en kommune lader en borger vente i
en kortere periode på en venteliste betyder derfor ikke
nødvendigvis, at kommunen ikke efterlever sin
forsyningsforpligtelse.
Kommunerne skal arbejde for at afvikle ventelister hurtigst
muligt, så der bliver kortest mulig ventetid for borgeren,
ligesom kommunerne har en pligt til at sikre, at borgerne får
den hjælp, de har behov for, også mens de står på
venteliste.
For så vidt angår boformer til midlertidigt ophold for
personer, som på grund af betydeligt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har
behov for det, så skal kommunen tilbyde disse efter
servicelovens § 107.
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. A-E)
Også her er udgangspunktet, at en afgørelse om støtte og
hjælp til en borger skal iværksættes straks. Der er ikke
hjemmel til at etablere ventelister for ophold i § 107-tilbud.
Hvis der måtte foreligge vægtige grunde der gør, at hjælp
efter § 107 ikke kan iværksættes straks, skal borgeren have
den nødvendige hjælp på anden vis, ligesom kommunen
også her skal arbejde for, at ventetiden bliver kortest mulig.
[Initiativer på botilbudsområdet]
Hvis jeg sådan skal forholde mig lidt mere generelt til
problemstillingen, så vil jeg også gerne bemærke, at
regeringen jo arbejder for at understøtte kommunerne ift.
deres forsyningsforpligtigelse.
Regeringen og Kommunernes Landsforening KL blev bl.a.
ifm. aftale om kommunernes økonomi for 2024 enige om at
gennemføre en række af Ekspertudvalgets anbefalinger,
herunder at etablere en lånepulje på 0,2 mia. kr. i 2024, altså
200 mio. kr. i 2024, 600 mio. kr. i 2025 og 700 mio. kr. i 2026
til udvidelse af den kommunale botilbudskapacitet.
Løftet i 2025 og i 2026 det sker ekstraordinært og er med
henblik på at sikre et længerevarende fokus på udbygning af
den kommunale botilbudskapacitet, som er under pres i de
her år, fordi der kommer flere borgere, som har brug for at
blive henvist til botilbud. Det samlede løft af
botilbudskapaciteten på 1,5 mia. kr. i perioden 2024 til 2026
kommer i tillæg til den eksisterende anlægsaktivitet på
området. Altså udover den eksisterende ramme.
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 24/10-24 om Københavns Kommunes venteliste til botilbud (samrådsspm. A-E)
Regeringen og KL har som led i aftale om kommunernes
økonomi for 2025 aftalt at nedsætte en arbejdsgruppe, som
på baggrund af Ekspertudvalget på Socialområdets
anbefalinger skal se på nye rammer for kapacitetsstyring og
etablering af særlige botilbudspladser til borgere med
særlige komplekse behov og udadreagerende adfærd.
Derudover indgår det som en del af rammeaftalen om en
langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet, som
blev indgået i maj i år, at regeringen vil indføre en
specialeplanlægning på den højt specialiserede del af
handicapområdet, som bl.a. vil skabe overblik for
kommunerne over og viden om de højt specialiserede tilbud.
[Afrunding]
For nu at runde af så kan man som sagt sige, at der kan
være saglige grunde til, at en borger, som har behov for et
botilbud oplever en vis ventetid. Og det er som nævnt ikke i
strid med de gældende regler, at kommuner har ventelister til
længerevarende botilbud efter servicelovens § 108.
Men overordnet betragtet skal kommunerne løfte ansvaret
for at sikre, at der er de botilbud, der skal være for at
imødekomme behovet. Og sikre, at den enkelte borger
som måtte være på en venteliste til et længerevarende
botilbud eller i øvrigt oplever en vis ventetid
i ventetiden på
anden måde modtager den hjælp og støtte, som
vedkommende har brug for, og kommunerne skal
vedvarende arbejde for, at ventelisterne bliver afviklet.
Tak for ordet.
8