Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 7717
Doknr.
928125
Dato
18-11-2024
Folketingets socialudvalg har d. 21. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
51 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 51:
”Vil ministeren sende en oversigt over bevilling samt genbevilling af
handicapbiler, herunder også trivselsbiler, i perioden 2017-2024, og redegøre
for, hvilke lovændringer der er foretaget i mellemtiden? Vil ministeren samtidig
redegøre for kriterierne til en trivselsbil?”.
Svar:
Kommunalbestyrelsen skal, jf. servicelovens § 114, stk. 1, yde støtte til køb af
bil til personer med en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der i
væsentlig grad:
1) vanskeliggør muligheden for at opnå eller fastholde et arbejde uden brug af
bil,
2) vanskeliggør muligheden for at gennemføre en uddannelse uden brug af bil
eller
3) forringer evnen til at færdes, i tilfælde hvor personen har aktiviteter uden for
hjemmet, som medfører et betydeligt behov for kørsel med bil.
Det lægges til grund for svaret, at der ønskes en oversigt over det samlede
antal bevillinger af støtte til køb af biler efter § 114, stk. 1. Biler bevilget efter
denne bestemmelse betegnes i svaret som handicapbiler. Det lægges
endvidere til grund, at der med ’trivselsbiler’ henvises til biler bevilget efter §
114, stk. 1, nr. 3, i serviceloven.
Tabel 1 viser det samlede antal sager, hvor der er bevilget støtte til køb af bil
ved behov for kørsel til og fra arbejdet, til og fra uddannelse og kørsel i øvrigt,
jf. § 114, stk. 1, i serviceloven i perioden 2017-2023, dvs. inklusiv såkaldte
trivselsbiler. Der er endnu ikke tilgængelige tal for 2024.
Med databekendtgørelsen, der træder i kraft 1. januar 2025, skal kommunerne
fremadrettet angive, om afgørelsen omhandler afslag, bevilling, genbevilling
mv. Det vil således først være muligt at opgøre, om der er tale om en
genbevilling af støtte til køb af bil, med data for 2025 og frem.
1