Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2939763_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 7719
Doknr.
927700
Dato
19-11-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 21. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
49 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 50:
”Vil ministeren svare på, om det bliver muligt at få svar på spørgsmål som SOU
alm. del - spørgsmål 664, 665 og 666 (folketingsåret 2023-24), når det i 2025
bliver obligatorisk for kommuner at indberette "individhenførbare udgifter" til
Danmarks Statistik, eller mener ministeren, at der er behov for at indføre en re-
gel om, at kommunerne skal informere tilsynene om, hvornår barnet skal flyttes
fra akuttilbud?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at det fra januar 2025 bliver obligatorisk for kommunerne at
indberette individhenførbare udgifter for alle borgere, der opholder sig på her-
berger, krisecentre, midlertidige botilbud, længerevarende botilbud eller botil-
budslignende tilbud efter lov om social service. Oplysningerne kommer til at
indgå i ’statistikken for individhenførbare udgifter’.
Statistikken for individhenførbare udgifter vil imidlertid ikke komme til at inde-
holde oplysninger om brugen af ikke-godkendte tilbud, jf. § 4, stk. 4 i servicelo-
ven og § 12, stk. 3 i barnets lov. Således vil statistikken for individhenførbare
udgifter ikke kunne anvendes til at besvare SOU alm. del - spørgsmål 664, 665
og 666 (folketingsåret 2023-24).
Det fremgår både af servicelovens § 4, stk. 3, og § 12, stk. 2, i barnets lov, at
tilbud omfattet af krav om godkendelse, jf. § 4 i socialtilsynsloven, skal være
godkendt af socialtilsynet for at kunne indgå i kommunens forsyning.
Servicelovens § 4, stk. 4 og § 12, stk. 3 i barnets lov handler om kommunernes
anvendelse af ikke-godkendte tilbud i en midlertidig periode på tre uger. Be-
stemmelserne kan kun anvendes, når der er et akut behov for at finde et tilbud
til en borger, og der ikke kan findes et egnet godkendt tilbud.
I disse tilfælde skal socialtilsynet orienteres, og socialtilsynet kan kun i særlige
tilfælde godkende anvendelsen i yderligere tre uger ud over de første tre uger.
Der gælder derimod ikke et krav om, at kommunen skal orientere socialtilsynet
om, at en borger er fraflyttet et ikke-godkendt tilbud, og det vurderer jeg heller
ikke, at der er behov for. Efter reglerne er der tale om en meget kort periode,
og jeg forventer, at reglerne overholdes.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om obligatorisk indberetning for kommunerne vedr. 'individhenførbare udgifter" til Danmarks Statistik
2939763_0002.png
Som jeg har oplyst i bl.a. SOU alm. del – svar på spm. 664, er det vurderingen,
at der forekommer brug af ikke-godkendte tilbud, som socialtilsynet ikke bliver
orienteret om. Dette vurderer jeg er en langt større udfordring, og jeg har i det
nævnte svar tilkendegivet, at ministeriet ville udsende et orienteringsbrev til alle
landets kommuner og de fem socialtilsyn for heri at gøre kommunerne op-
mærksomme på forpligtelsen til at overholde reglerne om brug af ikke-god-
kendte tilbud i serviceloven og barnets lov. Herudover ville ministeriet i oriente-
ringsbrevet gøre socialtilsynene opmærksomme på muligheden for at orientere
det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen, hvis socialtilsynet bliver bekendt med
kommuner, der ikke overholder lovgivningen. Ministeriet har den 18. november
2024 sendt det nævnte orienteringsbrev.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1 SOU Alm. del – svar på spm. 664.
Bilag 2 SOU Alm. del – svar på spm. 665.
Bilag 3 SOU Alm. del – svar på spm. 666.
Bilag 4 Orienteringsbrev til kommuner og socialtilsyn.
2