Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 1524
Doknr.
3832126
Dato
03-04-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 5. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
465 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 465:
”Vil ministeren redegøre for hvor mange og hvilke typer af tilbud, der vil få
besøg ud fra Socialtilsynets risikobaserede tilsyn? Hvilke tilbud vil få besøg
hver 3. år? Vil ministeren redegøre for kriterierne i risikomodellen?
Spørgsmålene stilles som opfølgning på ministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål AK om sikring af, at mennesker med handicap ikke
stilles værre i forhold til beskyttelse for overgreb, svigt og retten til at leve
hvor man ønsker, som blev afholdt i Socialudvalget den 27.februar 2025.”
Svar:
Det er ikke muligt for mig at redegøre for, hvor mange og hvilke tilbud og
plejefamilier der vil få tilsynsbesøg hvert andet eller tredje år, og hvor mange
der vil få tilsynsbesøg oftere på baggrund af en risikovurdering.
Det er netop en vurdering, der skal foretages af det enkelte socialtilsyn efter en
konkret risikobaseret vurdering. Og det er netop formålet med de ændringer af
socialtilsynsloven, der er indgået politisk aftale om.
Med ændringerne vil socialtilsynene skulle fastlægge en fælles risikomodel
med opstilling af relevante risikofaktorer, og risikomodellen vil skulle opdateres
løbende. Dermed sikres det, at risikomodellen og den risikobaserede tilgang
også fremover bygger på aktuelt bedste viden om risiko og dermed løbende er
et relevant redskab for socialtilsynene.
Som eksempler på aktuelt relevante risikofaktorer kan nævnes højt
sygefravær, høj personalegennemstrømning, lav normering, høj andel af ikke-
fastansatte medarbejdere, lavt kompetenceniveau, lederskifte, historik i form af
tidligere udfordringer med regeloverholdelsen eller kvaliteten, særlige
tilbudstyper, mange magtanvendelser eller et mønster i magtanvendelserne,
om tilbuddet er godkendt for nyligt, henvendelser til whistleblowerordningen
m.v. Disse risikofaktorer, som vurderes specifikt i forhold til det enkelte tilbud,
kan suppleres af risikofaktorer, som relaterer sig til specifikke tilbudstyper som
f.eks. sikrede institutioner.
1