Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2995501_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 1447
Doknr.
1203575
Dato
26-03-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 3. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
461 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 461:
”Det fremgår af § 39 i barnets lov, at kommunalbestyrelsen skal træffe
afgørelse om at meddele et barn eller en ung i alderen 10-17 år et børne- og
ungepålæg, når barnet eller den unge har adfærdsproblemer eller udviser
negativ adfærd af en sådan karakter, at der er risiko for, at barnets eller den
unges udvikling er i fare. Vil ministeren tilvejebringe en oversigt dækkende de
tre foregående år, som viser, hvilke kommuner der har anvendt pålægget samt
hyppigheden heraf?”
Svar:
Det fremgår af barnets lov § 39, at kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse
om at meddele et barn eller en ung i alderen 10-17 år et børne- og ungepålæg,
når barnet eller den unge har adfærdsproblemer eller udviser negativ adfærd af
en sådan karakter, at der er risiko for, at barnets eller den unges udvikling er i
fare, og når det vurderes, at et frivilligt samarbejde med barnet eller den unge
og forældremyndighedsindehaveren om støtte efter § 32 ikke er tilstrækkeligt til
at afhjælpe barnets eller den unges problemer.
Formålet med anvendelse af børne- og ungepålægget er at få barnet eller den
unge ind i en positiv udvikling. Pålægget skal gives efter en konkret vurdering,
og det er en forudsætning, at barnet eller den unge vurderes at være i stand til
at bidrage til og tage ansvar for sin egen udvikling.
I perioden 2021-2023 skete det 23 gange, at en kommune iværksatte eller
udstedte et børne- og ungepålæg,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at Social- og
Boligministeriet ikke har adgang til nyere data om børne- og ungepålæg og
andre sociale indsatser til børn og unge.
Tabel 1
Kommunernes anvendelse af børne- og ungepålæg, 2021-2023
2021
Antal afgørelser
om børne- og
ungepålæg
10
2022
6
2023
7
I alt
23
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om et børne- og ungepålæg
2995501_0002.png
Anm.: Afgørelser om børne- og ungepålæg i løbet af året, jf. servicelovens § 57b. Opgørelsen omfatter personer,
der indgår i befolkningsregistret primo eller ultimo året.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
14 forskellige kommuner anvendte børne- og ungepålæg i perioden,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Kommuner, der anvendte børne- og ungepålæg, 2021-2023
Kommune
København
Herlev
Fredensborg
Helsingør
Halsnæs
Odsherred
Slagelse
Lolland
Guldborgsund
Esbjerg
Randers
Samsø
Frederikshavn
Aalborg
I alt
Antal afgørelser om børne- og ungepålæg, 2021-2023*
Mindre end fem
Mindre end fem
Mindre end fem
Mindre end fem
Mindre end fem
Mindre end fem
Mindre end fem
Mindre end fem
Mindre end fem
Mindre end fem
Mindre end fem
Mindre end fem
Mindre end fem
Mindre end fem
23
*: Det præcise antal er ikke angivet på grund af diskretionshensyn.
Anm.: Afgørelser om børne- og ungepålæg i løbet af året, jf. servicelovens § 57b. Opgørelsen omfatter personer,
der indgår i befolkningsregistret primo eller ultimo året.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Det bemærkes, at præventiv brug af børne- og ungepålæg ikke indfanges af
opgørelsen. Ifølge Ankestyrelsens undersøgelse, der er vedlagt som bilag,
bruger nogle kommuner pålæg præventivt ved at varsle forældrene, barnet
eller den unge om, at den overvejer at iværksætte et forældrepålæg eller et
børne- og ungepålæg, hvis den problematiserede adfærd ikke ændres. Ifølge
undersøgelsen oplever kommunerne i nogle tilfælde, at forældrene, barnet eller
den unge reagerer på varslingen og ændrer adfærd på en måde, som gør, at
det ikke længere er nødvendigt at iværksætte pålægget.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
Bilag:
Ankestyrelsen (2023). Kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og
ungepålæg.
2