Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2982532_0001.png
Social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersens
talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
SOU alm. del. - samrådsspørgsmål
AI om international adoption
20. februar 2025 kl. 13:00
Folketingets Socialudvalg
Ca. 11 min.
Samrådsspørgsmål AI er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD) og
Katrine Daugaard (LA)
Samrådsspørgsmål AI
Ministeren bedes svare på, om erfaringerne i Danmarks Radios podcastserie
”Falske Minder” giver anledning til, at ministeren vil genoverveje sin beslutning
om en kulegravning af adoptionsområdet, der går helt frem til 2024 og
inkluderer danske myndigheders og adoptionsbureauers kendskab, ansvar og
rolle i internationale adoptionssager, hvor der er blevet begået handel med
børn, bestikkelse og lagt pres på internationale myndigheder med henblik på at
sikre adoptionsbørn til familier i Danmark?
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 20/2-25 om Danmarks Radios podcastserie ’Falske minder’ vedr. international adoption til Danmark (SOU alm. del - samrådsspm. AI)
Det talte ord gælder
Tak for det og tak for spørgsmålet.
Jeg er sikker på, at der var rigtig mange, der
lyttede med, da Danmarks Radio udgav sin
podcastserie om adoptioner fra Libanon
tilbage i december.
For mig, der understreger podcasten behovet
for, at vi får sat gang i en afdækning af
adoptionsformidlingen i Danmark gennem
tiden.
Selvom der i de senere år er gennemført
undersøgelser af adoptionsformidlingen fra
udvalgte lande tilbage i tid
herunder senest
Sydkorea
så findes der i dag ikke en mere
systematiseret, tilgængelig viden om, hvordan
adoptionsformidlingen til Danmark foregik, og
hvordan formidlingen har udviklet sig i takt
med samfundet i øvrigt.
Det skal vi have, og derfor er jeg da også
rigtig glad for, at vi med to aftaler
i det, der
hedder SSA, altså på social-, sundhed- og
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 20/2-25 om Danmarks Radios podcastserie ’Falske minder’ vedr. international adoption til Danmark (SOU alm. del - samrådsspm. AI)
arbejdsmarkedsområdet - har afsat midler til
en uvildig historisk afdækning af
adoptionsformidlingen til Danmark.
Når spørgerne omtaler en kulegravning af
adoptionsområdet i spørgsmålet, så ligger jeg
i min besvarelse af spørgsmålet til grund, at
det er netop denne afdækning, der henvises
til.
Med SSA-aftalen for 2024, der blev vi enige
om at iværksætte en undersøgelse
vedrørende de 10 lande, hvorfra der er
kommet flest børn til Danmark gennem
adoption. Ifølge aftalen skal undersøgelsen
dække perioden fra 1964 til 2016.
Med de seneste SSA-forhandlinger har vi
aftalt en udvidelse af undersøgelsen til
samtlige lande, der er adopteret børn til
Danmark fra
og dermed også Libanon.
DR’s podcast
fokuserer på forløb, der er sket i
1970’erne og 80’erne.
Altså i en tid, hvor både
reglerne og rammerne for
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 20/2-25 om Danmarks Radios podcastserie ’Falske minder’ vedr. international adoption til Danmark (SOU alm. del - samrådsspm. AI)
adoptionsformidlingen til Danmark var ganske
anderledes
både her i landet og i de lande,
vi samarbejdede med.
Internationalt set er Haagerkonventionen af
29. maj 1993 om beskyttelse af børn og om
samarbejde med hensyn til internationale
adoptioner en klar skillelinje i tilgangen til
international adoptionsformidling.
Konventionen blev udformet i en erkendelse
af, at det var nødvendigt med en fælles
ramme om adoptionsarbejdet for at sikre, at
adoptioner gennemføres til barnets bedste og
med respekt for dets grundlæggende
rettigheder, samt at hindre børnebortførelser,
salg af eller handel med børn.
Der har løbende været og er fortsat et
internationalt fokus på vigtigheden heraf. Og
nationalt er vores standarder og regler for
adoptionsformidlingen også løbende blevet
styrket og skærpet.
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 20/2-25 om Danmarks Radios podcastserie ’Falske minder’ vedr. international adoption til Danmark (SOU alm. del - samrådsspm. AI)
I 2016 der fik vi et nyt adoptionssystem i
Danmark, som medførte en øget kontrol og et
skærpet tilsyn med den internationale
adoptionsformidling til Danmark.
Systemet blev etableret på baggrund af en
omfattende analyse af bl.a., hvordan man kan
tilrettelægge et system, der bedst muligt sikrer
adoptionsforløb, som vi kan stå inde for, og
hvor de involverede beskyttes bedst muligt.
Med systemet blev der bl.a. indført strengere
kontrol med
og dermed gennemsigtighed i
den økonomi, der nu engang er forbundet
med internationale adoptioner.
Samtidig blev det besluttet, at tilsynet med
adoptionsformidlingen skulle samles hos én
myndighed, Ankestyrelsen, som også fik
ansvaret for at godkende matchningsforslag
imellem børn og forældre.
Ankestyrelsen har siden 2016 udarbejdet
årsberetninger om tilsynet med
adoptionsområdet. Der har således løbende
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 20/2-25 om Danmarks Radios podcastserie ’Falske minder’ vedr. international adoption til Danmark (SOU alm. del - samrådsspm. AI)
været åbenhed i forhold til eventuelle
bekymringer om den internationale
adoptionsformidling, herunder om der har
været forhold, der krævede særlig
opmærksomhed.
Kravene til gennemsigtigheden i de
økonomiske forhold blev endvidere skærpet
yderligere i 2022, hvor der bl.a. blev indført
nye regler for donationer og hjælpearbejde i
forbindelse med adoptionsformidlingen.
Samlet set har vi altså siden 2016 haft et
system, der bygger på erfaringer med og
viden om de risici, der knytter sig til
international adoption. Og de
sikkerhedsmekanismer fandtes ikke i samme
grad tilbage i tid, og slet ikke
i 1970’erne og
1980’erne.
Det nye system har været helt centralt i
forhold til at spotte, om der har været
uregelmæssigheder i adoptioner og har
samtidigt generelt set understøttet, at de
uregelmæssigheder der har været de seneste
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 20/2-25 om Danmarks Radios podcastserie ’Falske minder’ vedr. international adoption til Danmark (SOU alm. del - samrådsspm. AI)
år, har været i en helt anden og mindre
alvorlig kategori end de oplysninger, der er
kommet frem, om adoptioner historisk set. Og
det er også med de skærpede regler og tilsyn i
hånden, at de udfordringer, der var i forhold til
samarbejdet med Sydafrika, blev afdækket.
Så når spørger lægger op til, at den historiske
afdækning på baggrund af podcasten bør
udvides til at gå helt op til 2024, så vil det
korte svar være: Det synes jeg ikke, den skal.
Det siger jeg samtidigt med en bevidsthed om,
at vi allerede ser ind i en meget omfattende og
ressourcekrævende opgave, når afdækningen
skal omfatte samtlige lande og områder, der
igennem årene er adopteret børn til Danmark
fra, og går helt tilbage til 1964. Der er altså
tale om nu 70 lande, som vi skal have
undersøgt, fra 1964 til 2016.
Den andel del af spørgsmålet det vedrører
afdækningens
”mulighed
for at granske
danske myndigheder og adoptionsbureauers
kendskab til, ansvar for og rolle i
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 20/2-25 om Danmarks Radios podcastserie ’Falske minder’ vedr. international adoption til Danmark (SOU alm. del - samrådsspm. AI)
adoptionssager, hvor der er blevet begået
handel med børn, bestikkelse og lagt pres på
internationale myndigheder med henblik på at
sikre adoptionsbørn til familier i Danmark”.
Jeg antager, at spørgerne i deres spørgsmål
lægger til grund, at danske myndigheder og
adoptionsbureauer har været indblandet i
handel med børn og bestikkelse og lagt pres
på internationale myndigheder.
I Danmark er det naturligvis sådan, at hvis der
er sket lovbrud, så bør de ansvarlige stå til
ansvar.
I forhold til placering af ansvar, så har vi et
velfungerende domstolssystem til at tage sig
af det.
Og skulle der komme informationer frem, som
peger på konkrete sager med ulovlige forhold,
så skal der tages stilling til, hvordan der følges
op på det.
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 20/2-25 om Danmarks Radios podcastserie ’Falske minder’ vedr. international adoption til Danmark (SOU alm. del - samrådsspm. AI)
Regeringen mener ikke, at den historiske
afdækning skal have til formål at placere et
ansvar
hverken hos myndigheder eller
enkeltpersoner.
I den bedste af alle verdener stod vi ikke i en
situation, hvor der overhovedet kunne være
tvivl om, hvorvidt alle internationale adoptioner
til Danmark var foregået efter reglerne. Vi ville
have absolut sikkerhed om alle forløb og have
adgang til flere oplysninger i alle sager. Sådan
er det desværre ikke.
Som jeg allerede har været inde på, så har
adoptionsformidlingen udviklet sig over tid, og
vi kræver i dag langt mere dokumentation og
har et meget stærkere tilsyn.
At man ikke havde det for 40 eller 50 år siden,
betyder ikke, at alle adoptioner så er ulovlige
eller gennemført på en måde, som vi ikke
ønsker.
Det er nu engang sådan, at det mandat, der
ligger i SSA-aftalen for 2024 indebærer, at
9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 20/2-25 om Danmarks Radios podcastserie ’Falske minder’ vedr. international adoption til Danmark (SOU alm. del - samrådsspm. AI)
undersøgelsen ikke skal være en juridisk
vurdering og ikke skal placere et ansvar.
Det, afdækningen skal gøre, det er at:
Redegøre for de retlige rammer i
Danmark for international adoption
Redegøre for adoptionslovgivning,
adoptionsprocesser og den
samfundshistoriske kontekst, som var
gældende i de lande, hvorfra der blev
adopteret børn til Danmark, og
Kortlægge samarbejdet mellem danske
adoptionsformidlende organisationer og
deres udenlandske samarbejdspartnere,
herunder de økonomiske aspekter
forbundet med samarbejdet.
Det indebærer således også at afdække
danske myndigheders daværende rolle, deres
tilsynsforpligtelse og formelle kompetencer set
i en samfundshistorisk kontekst.
Alt dette skal understøtte det formål, der ligger
bag den historiske afdækning, nemlig at
tilvejebringe oplysninger, der kan understøtte
10
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 20/2-25 om Danmarks Radios podcastserie ’Falske minder’ vedr. international adoption til Danmark (SOU alm. del - samrådsspm. AI)
personer, som er adopteret til Danmark, i
deres ret til at kende deres egen historie ved
at give dem mulighed for en bredere, dybere
indsigt i den kontekst og det system, som
deres adoption blev gennemført i.
Det er ikke nødvendigvis alle adopterede, der
har et ønske om at udpege
”ansvarlige”.
Jeg
vil også tro, at ønsket om viden om, hvordan
formidlingen er foregået, fylder hos mange.
Samtidigt er det gennemgående i det her
spørgsmål - som jeg ser det - at vi taler om
adoptioner og adoptionsformidling, der er sket
i en anden tid, hvor der både nationalt, i
afgiverlandene og i international
sammenhæng var andre normer og regler for
adoptionsformidlingen.
Jeg synes derfor, at vi skal passe på med at
lægge nutidens syn på adoptionsområdet ned
over historiske forhold og derpå konkludere,
om noget var forkert eller ej.
11
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 20/2-25 om Danmarks Radios podcastserie ’Falske minder’ vedr. international adoption til Danmark (SOU alm. del - samrådsspm. AI)
Det er hverken muligt eller en hensigtsmæssig
brug af ressourcer at jagte ”ansvarlige”. Men
det er muligt
og vi har en forpligtelse til som
samfund
at afdække, hvad der er sket.
Jeg håber derfor, at vi i de fortsatte drøftelser
om afdækningen, snart kan nå til enighed om
den nærmere tilrettelæggelse og få sat
arbejdet i gang.
Til sidst vil jeg blot sige tak for endnu en
mulighed for at sætte fokus på international
adoption i et historisk perspektiv. Jeg synes,
det er en vigtig del af processen, at vi også får
talt os igennem fortidens læringspunkter, så vi
kan blive klogere på fremtiden og det
fremtidige adoptionssystem, som vi politisk
lige nu er ved at drøfte, hvordan skal fungere i
fremtiden.
Tak for ordet.
12