Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2987023_0001.png
27-11-2024
Aftale mellem regeringen og Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Radikale Venstre og Alternativet om undersøgelse af ægteskaber
med mindreårige
Regeringen og Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet er enige
om at gennemføre en historisk og nutidig afdækning af praksis for håndtering af ægteskaber
med personer under 18 år. Afdækningen vil have form af en uvildig undersøgelse, der skal
afdække, om sagerne er behandlet korrekt ud fra gældende lovgivning, herunder med et sær-
ligt fokus på sager efter 1. februar 2017.
Udviklingen i lovgivning om ægteskab med mindreårige
Det er i dag ikke tilladt at indgå ægteskab med en mindreårig i Danmark, og udenlandske viel-
ser af mindreårige anerkendes ikke, medmindre der er er helt tvingende grunde til at gøre det,
eller der er tale om EU/EØS-borgere og disses ægtefæller. Det har været retstilstanden siden
den 1. februar 2017.
Siden den 15. marts 2021 har det også været strafbart at forestå en religiøs vielse uden bor-
gerlig gyldighed eller indgåelsen af et andet ægteskabslignede forhold med en person under
18 år, ligesom det er strafbart for forældrene at lade barnet indgå i et sådant forhold eller æg-
teskab og for den, som efter at være fyldt 18 år frivilligt indgår i et sådant ægteskab eller for-
hold med en mindreårig.
Herudover har det også siden den 15. marts 2021 været strafbart at tvinge nogen til at indgå
ægteskab, indgå religiøs vielse uden borgerlig gyldighed, indgå i et andet ægteskabslignende
forhold samt fastholde nogen i et sådant ægteskab eller forhold. Bestemmelsen om forbud
mod tvangsægteskaber blev oprindeligt indsat i straffeloven i 2008, men er ad flere omgange
blevet skærpet.
Den gældende lovgivning beskytter mindreårige mod at indgå og blive fastholdt i ægteskaber
og ægteskabslignende forhold, som de ikke er modne nok til at overskue konsekvenserne af
eller til at sige nej til, og er således udtryk for, at ægteskaber og ægteskabslignende forhold
med mindreårige er uacceptabelt i et retssamfund som det danske, og dermed er Danmark
med til at understøtte FN’s verdensmål om et opgør med fænomenet
børneægteskaber.
Det var imidlertid indtil 1. februar 2017 muligt at give personer under 18 år tilladelse til indgå-
else af ægteskab
(”kongebreve”),
ligesom udenlandske vielser af personer under 18 år frem
til 1. februar 2017 kunne anerkendes.
Det er relevant at få et indblik i den praksis, der knyttede sig til tidligere gældende regler og
administrationen heraf.
Sager efter lovændringen den 1. februar 2017
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 408: Spm. om undersøgelse af ægteskaber med mindreårige
2987023_0002.png
Behovet for viden om administration af reglerne gør sig i særlig grad gældende i forhold til an-
erkendelse af udenlandske vielser af personer under 18 år efter februar 2017. Der ses såle-
des at være anerkendt et relativt stort antal vielser af mindreårige, selvom der med de gæl-
dende regler kun undtagelsesvist kan ske anerkendelse af sådanne vielser, hvis der er tvin-
gende grunde til at gøre det. Det bemærkes, at EU/EØS-borgere og disses ægtefæller ikke er
omfattet af stramningen af reglerne i 2017.
Hver enkelt af disse sager skal belyses for at vurdere, om anerkendelsen er i overensstem-
melse med gældende ret. Det sker i en tilsynsundersøgelse, der er iværksat af det davæ-
rende Social-, Bolig- og Ældreministerium (nu Social- og Boligministeriet), hvor de anerken-
dende myndigheder i alle tilfælde skal redegøre for baggrunden for anerkendelsen.
Endvidere er det vigtigt for aftalepartierne at understrege, at skulle det efter den kvalitetssik-
ring af data i CPR-systemet, som det daværende Indenrigs- og Sundhedsministeriet (nu Digi-
taliseringsministeriet) har iværksat, vise sig, at mindreårige har indgået ægteskab i Danmark
efter den 1. februar 2017, så skal hver enkelt af disse sager også belyses. Det vil i givet fald
indledningsvist også ske i tilsynsundersøgelsen.
Påviser tilsynsundersøgelsen sager, der vurderes ikke at være blevet behandlet korrekt, vide-
regives oplysning herom til den kompetente myndighed med henblik på, at denne myndighed
kan tage stilling til, om og i givet fald hvad der juridisk skal ske i forhold til den enkelte sag,
samt hvad den administrative håndtering af sagen måtte give anledning til.
Resultaterne af ministeriets tilsynsundersøgelse skal indgå i den uvildige undersøgelse, der
således for så vidt angår sager om anerkendelse af udenlandske vielser med mindreårige
dækker perioden 1970 og frem til i dag.
Sager før lovændringen den 1. februar 2017
I forhold til håndtering af sager, der ligger før lovændringen i februar 2017, skal der foretages
en afdækning af, hvad der er sket tilbage i tid i forhold til disse sager
både i forhold til prak-
sis for at give personer under 18 år tilladelse til indgåelse af ægteskab
(”kongebreve”)
og i for-
hold til praksis for anerkendelse af udenlandske ægteskaber med mindreårige.
Denne del af undersøgelsen tilrettelægges som en generel deskriptiv undersøgelse på bag-
grund af et udsnit af konkrete sager, hvor udfaldet af og begrundelsen for sagerne afdækkes
med henblik på at belyse praksis.
Endvidere vil denne del af undersøgelsen for så vidt angår danske vielser blive suppleret med
en sociologisk-historisk vinkel for på den måde at få en bredere forståelse af datidens syn på
ægteskab m.v.
I forhold til sagerne om dispensation fra alderskravet skal undersøgelsen dække perioden
1970 til 1. februar 2017.
Beskrivelse af mulighederne for at sætte ind med socialfaglige indsatser
Parallelt med undersøgelsen skal der desuden udarbejdes en oversigt over og beskrivelse af
de muligheder, der efter den gældende lovgivning er for at sætte ind med socialfaglige indsat-
ser, f.eks. tvangsanbringelse for at undgå, at mindreårige bliver gift i udlandet, og for at tage
hånd om personer, der er blevet gift som mindreårige, ved bl.a. at yde vejledning om deres
rettigheder og eventuelt hjælp til at komme ud af ægteskabet.
Anden viden om indgåelse af ægteskaber med mindreårige som følge af negativ social kon-
trol og tvang
Undersøgelsen skal endelig beskrive anden relevant forskning og undersøgelser på området
for ægteskaber med mindreårige eller med nær sammenhæng hertil, særligt i forhold til ægte-
skabsindgåelse på baggrund af negativ social kontrol og tvang, herunder i forbindelse med
genopdragelsesrejser.
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 408: Spm. om undersøgelse af ægteskaber med mindreårige
2987023_0003.png
Partierne er enige om at mødes, når der foreligger en konklusion på undersøgelsen, og det
står klart, hvilke problemstillinger der er tale om, med henblik på at drøfte mulige tiltag rettet
mod mindreårige, der er i en udsat position i forhold til tvang og ægteskab, herunder eksem-
pelvis en generel oplysningskampagne eller andre tiltag, der skal sikre vejledning om rettighe-
der og muligheder, hvis man er blevet viet som mindreårig.
Teknisk bilag
Den mere udførlige beskrivelse af undersøgelsen fremgår af det tekniske bilag ”Beskrivelse
af
undersøgelse af ægteskaber med mindreårige”.
Økonomi
En deskriptiv historisk undersøgelse er foreløbigt vurderet at ville koste ca. 2 mio. kr. ekskl.
moms. Undersøgelsen forudsættes gennemført af VIVE. Den iværksættes i 2024, eventuelt
2025 og afsluttes senest samme år. Den periodiske fordeling af udgiften er endnu ikke fast-
lagt.
Tabel 1
Økonomioverblik
Mio. kr. 2023-pl
VIVE, undersøgelse
2024
2,0
2025
-
2026
-
2027
-
Varigt
-
I alt
Anm.:
2,0
-
-
-
-
3