Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2987296_0001.png
Udskriftsdato: 30. marts 2023
SKR nr 9255 af 29/03/2023 (Gældende)
Skrivelse om hjælp til borgere i hjemløshed ­ til indbo og indskud til bolig
Ministerium: Beskæftigelsesministeriet
Journalnummer: Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 22/12617
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om behov for præcisering af reglerne eller opfølgning over for kommunerne for at sikre, at praksis er ensartet ift. støtte til depositum for hjemløse, der opholder sig på et herberg efter servicelovens § 110
Skrivelse om hjælp til borgere i hjemløshed - til indbo og indskud til bolig
I forbindelse med regeringens omlægning af indsatsen mod hjemløshed skal Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering (STAR) gøre opmærksom på mulighederne for hjælp efter reglerne i lov om aktiv
socialpolitik (aktivloven) og boligstøtteloven i forbindelse med, at borgere i hjemløshed ansøger om hjælp
til etablering af et hjem. Efter aktivlovens regler skal ansøgninger om økonomisk hjælp i forbindelse med
en flytning behandles efter aktivlovens § 85. Hvis der derimod er tale om et behov for hjælp til køb
af nyt indbo, skal ansøgningen behandles efter aktivlovens § 81. Dette fremgår også af Ankestyrelsens
principmeddelelse 19-22. Hvis ansøgningen skal behandles efter boligstøtteloven, er det §§ 55-57 og 59,
der skal anvendes.
Formålet er at gøre kommunerne opmærksomme på allerede eksisterende muligheder for at give øko-
nomisk hjælp efter aktivloven til borgere i hjemløshed og sikre, at regelanvendelsen bliver korrekt i
fremtiden, og flere borgere i hjemløshed vil få hjælp til etableringsudgifter, når de får en bolig. Der er
således ikke tale om nye regler.
Mulighederne for at yde hjælp efter §§ 81 og 85 i aktivloven kan være relevante for borgere i hjemløshed,
og hjælpen kan være medvirkende til at øge borgerens mulighed for at etablere egen bolig. Det skyldes,
at reglerne i sig selv har til formål at afhjælpe uforudsete udgifter og økonomiske vanskeligheder, hvilket
netop kan være en hindring for, at borgeren kan opnå stabilitet i en permanent bolig. Det bemærkes i
den forbindelse, at der kan være mulighed for at bevillige hjælp til en udgift, der har været forudsigelig
for borgeren, hvis der er tale om en udgift, som er af helt afgørende betydning for den pågældendes
livførelse.
Det er også helt centralt, at borgeren i hjemløshed kan have behov for hjælpen med det samme, når
borgeren har fået tildelt en bolig, hvorfor den pågældende ikke bør henvises til at spare op til indskud,
møbler og andet indbo eller lignende etableringsudgifter i denne situation. Herudover er der visse udfor-
dringer for borgere i hjemløshed forbundet med det at flytte i egen bolig. Dette skyldes, at der er tale
om en gruppe af borgere med manglende økonomiske ressourcer til at betale for de enkeltudgifter, der er
forbundet med det at flytte i egen bolig som f.eks. en seng eller køkkenudstyr. Dette kan resultere i, at
borgere i hjemløshed, der får tildelt en bolig, ikke vil være i stand til fastholde denne, da borgeren ikke får
mulighed for at gøre boligen til et hjem.
Der gælder en række betingelser for, hvornår kommunen kan yde hjælp efter §§ 81 og 85 i aktivloven,
herunder at kommunen kan yde økonomisk hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til en borger, hvis
borgeren ikke selv kan betale udgiften. Hjælpen efter §§ 81 og 85 er dermed trangsbestemt. Det betyder,
at kommunen skal foretage en konkret vurdering af borgerens økonomiske forhold. Ved vurderingen af,
om ansøgeren selv har mulighed for at betale udgiften, lægges der vægt på ansøgerens rådighedsbeløb
og formue. Der lægges også vægt på, om ansøgeren har mulighed for at betale udgiften ved hjælp af
en afdragsordning eller ved hjælp af et lån. STAR skal henvise til den gældende vejledning om hjælp i
særlige tilfælde og hjælp til efterlevende efter kapitel 10 og 10 a i lov om aktiv socialpolitik.
Særligt kommunernes udmåling af borgernes rådighedsbeløb kan være en hindring for, at der gives
tilskud til økonomisk hjælp. Dette skyldes, at borgere i hjemløshed af nogle kommuner ikke anses for at
have faste, løbende udgifter, når de ikke har udgifter til en bolig. De skal som alle andre dokumentere
deres udgifter, hvilket kan være svært, når man f.eks. bor ”på gaden”. Dette kan betyde, at nogle af disse
borgere får beregnet et kunstigt højt rådighedsbeløb, og kommunen træffer afgørelse, hvor det vurderes,
at borgeren i hjemløshed kan spare op til udgiften selv inden for rimelig tid. Kommunen giver derfor
afslag på hjælp.
SKR nr 9255 af 29/03/2023
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om behov for præcisering af reglerne eller opfølgning over for kommunerne for at sikre, at praksis er ensartet ift. støtte til depositum for hjemløse, der opholder sig på et herberg efter servicelovens § 110
Efter STARs opfattelse skal kommunen ved udmålingen af borgerens rådighedsbeløb lægge til grund, at
en borger i hjemløshed bl.a. har faste, løbende udgifter til mad og lignende. Videre bør det lægges til
grund, at en borger, der eksempelvis må leve på gaden, kan have en større fast udgift til kost end en
person, der bor i eget hjem med køleskab. Det må også antages, at en borger i hjemløshed kan have andre
udgifter som følge af at måtte overnatte på herberger, hos venner, hos bekendte m.v. f.eks. betaling for
kost og logi, bidrag til mad, betaling for bad og lign.
STAR skal gøre opmærksom på muligheden for, at borgeren i hjemløshed kan ansøge kommunen om lån
til betaling af beboerindskud efter boligstøttelovens §§ 55-57 og 59.
Kommunen skal som hovedregel give et såkaldt pligtlån til betaling af indskud m.v. til en bolig, hvis
husstandens indkomst ligger under en bestemt grænse. Der kan ydes lån til både lejligheder og i særlige
tilfælde til enkeltværelser. Kommunen yder pligtlån til indskud i almene boliger m.v., jf. boligstøtteloven
§§ 55-57.
Ud over pligtlån har kommunen mulighed for at yde frivillige lån, jf. boligstøttelovens § 59. Kommunen
fastsætter selv vilkårene for frivillige lån. Ligesom med pligtlån ydes frivillige lån til betaling af beboer-
indskud i almene boliger m.v.
Endelig skal kommunen være opmærksom på at behandle sagerne så hurtigt som muligt, da borgeren kan
have brug for hjælp til at betale indskuddet hurtigt, idet boligen ellers bliver tilbud til en anden.
Lov om aktiv socialpolitik - Lovbekendtgørelse nr. 241 af 12. februar 2021.
Vejledning nr. 10309 af 20. december 2016 om hjælp i særlige tilfælde og hjælp til efterlevende efter
kapitel 10 og 10 a i lov om aktiv socialpolitik.
Boligstøtteloven – Lovbekendtgørelse nr. 229 af 12. februar 2021.
Vejledning nr. 103 af 23. oktober 2002 om individuel boligstøtte, afsnit 272-281.
Ankestyrelsens principmeddelelse 19-22.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, den 29. marts 2023
Birgitte Staffeldt
SKR nr 9255 af 29/03/2023
2