Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 617
Doknr.
968990
Dato
25-02-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 28. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
391 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 391:
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne, når unge anbragte placeres på
ikke-godkendte tilbud i for lang tid
–
for kommunerne og for de ikke-godkendte
tilbud?
Svar:
Først og fremmest vil jeg understrege, at for så vidt angår længden af
anvendelsen af ikke-godkendte tilbud er det kommunernes klare ansvar, at
disse jf. § 12, stk. 3 i barnets lov, anvendes i højst tre uger og i ganske særlige
tilfælde med socialtilsynets godkendelse i yderligere tre uger. Samtidig kan jeg
oplyse om, at enhver kommune jf. barnets lov § 9 har forpligtelse til at føre
tilsyn med de forhold, hvorunder alle børn og unge under 18 år (og kommende
forældre) i kommunen lever.
Herudover kan jeg oplyse, at Ankestyrelsen som klageinstans efter barnets lov
§ 151 har beføjelse til af egen drift at gå ind i sager, hvor de vurderer, at
kommunen ikke har handlet eller handler tilstrækkeligt og relevant i forhold til et
barns eller en ungs særlige behov. Ankestyrelsen kan fx pålægge en kommune
at gennemføre sagsbehandlingsskridt eller at træffe en afgørelse i den
konkrete sag.
Endvidere fører det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen løbende tilsyn med, at
kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige
myndigheder. Hvis socialtilsynet bliver bekendt med, at en kommune ikke
overholder reglerne i § 12, stk. 3, i barnets lov, kan socialtilsynet orientere det
kommunale tilsyn om problemstillingen. Det vil herefter være op til det
kommunale tilsyn at vurdere, hvorvidt der er tilstrækkelig anledning til at rejse
en tilsynssag.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
1