Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 566
Doknr.
973701
Dato
07-03-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 27. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
382 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 382:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke faglige dokumentationer, der skal være
tilstede og kan retfærdiggøre at skille søskende ad og anbringe dem forskellige
steder? Der henvises til programmet Familieadvokaten fra Lolland bragt på
TV2. Er ministeren enig i, at i de fleste familier, der ikke har deres børn
anbragt, så har søskende også forskellige og individuelle behov, og hvorfor kan
man så bruge det i argumentation for at skille søskende, der er anbragt, ad?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at når det er besluttet at anbringe et barn eller en ung uden for
hjemmet, skal kommunen træffe afgørelse om valg af konkret
anbringelsessted. Det følger af barnets lov § 52, stk. 2, at kommunen skal
vælge det anbringelsessted, som bedst kan imødekomme barnets eller den
unges behov. Det følger videre af § 52, stk. 3, i barnets lov, at den anbringende
kommune så vidt muligt skal vælge det samme anbringelsessted, hvis der er
flere søskende i en familie, der skal anbringes eller er anbragt.
Udgangspunktet er således, at søskende så vidt muligt bør anbringes på
samme anbringelsessted. Kommunalbestyrelsen kan dog undlade at anbringe
barnet eller den unge på samme anbringelsessted som eventuelle søskende,
hvis de øvrige søskendes behov, barnets eller den unges behov eller andre
væsentlige forhold taler imod dette. Det kan f.eks. være tilfældet, hvor barnet
har et støttebehov, der er meget forskelligt fra den eller de anbragte
søskendes, og at den indsats, der er behov for, derfor ikke kan tilbydes på det
samme anbringelsessted.
Kommunen skal på baggrund af den løbende opfølgning med barnet eller den
unge på anbringelsesstedet træffe afgørelse om ændring af anbringelsessted, i
det omfang det anses for nødvendigt under hensyn til formålet med
anbringelsen. Der kan i den forbindelse være tilfælde, hvor det vurderes, at et
barn i en søskendeflok vil have bedst af at blive flyttet til et andet
anbringelsessted, men hvor det ikke gør sig gældende for andre børn i
søskendeflokken.
En ændring af barnets eller den unges anbringelsessted kan føles som en
meget indgribende afgørelse for forældrene og for barnet eller den unge.
1