Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 7643
Doknr.
928714
Dato
13-11-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 16. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
38 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 38:
”Vil
ministeren redegøre for, om der er problemer med incitamentsstrukturen i
kommunernes samarbejde med plejefamilier, sådan at når det går godt for det
anbragte barn, så aflønnes plejefamilien dårligere?”
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at det er kommunerne, der har det
grundlæggende ansvar for at sikre, at tilrettelæggelsen af et anbringelsesforløb
tager udgangspunkt i barnets tarv, og herunder tager højde for det enkelte
barns behov. Kommunen har en forpligtelse til at sikre, at et anbringelsesforløb
understøtter kontinuitet og stabilitet for barnet eller den unge.
Ved anbringelse af et barn eller en ung i en plejefamilie skal kommunerne
vælge den plejefamilietype og den konkrete plejefamilie, der bedst
imødekommer barnets eller den unges behov for støtte.
Honorering og vilkår for plejefamilier, herunder løn- og ansættelsesforhold,
fastsættes i individuelle kontrakter og under hensyn til gældende lovgivning på
de enkelte områder. Det er således op til den anbringende kommune og den
plejefamilie, der modtager barnet, at blive enige om vilkår og rammer for
anbringelsen. Dermed vil en række forskellige forhold kunne spille ind på
fastsættelsen af løn til plejefamilier, afhængig af den konkrete sag og det
enkelte barns støttebehov.
Jeg noterer mig, at KL siden 2019 har anbefalet gennemsnitsmodellen, som
indebærer, at honoreringen af plejefamilien fastsættes ud fra en
gennemsnitsbetragtning, dvs. at honoreringen baseres på den gennemsnitlige
plejeopgave for det enkelte barn fordelt over tid. Honoreringen fastholdes
således gennem hele anbringelsesperioden, uanset at barnets støttebehov
ændres under anbringelsen.
Social- og Boligstyrelsen har dertil udarbejdet en håndbog, der skal understøtte
kommunernes arbejde på plejefamilieområdet, og som bl.a. omfatter en række
gode råd og opmærksomhedspunkter i forbindelse med et anbringelsesforløb i
en plejefamilie. Her er blandt andet beskrevet en række konkrete principper for
god forhandlingsadfærd, som skal understøtte dialogen mellem kommuner og
1