Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2979871_0001.png
Samtlige
kommunalbestyrelser,
regioner samt Selveje
Danmark, KL, Kirkens
Korshær, KFUM’s Sociale
Arbejde, Landsforening af
Væresteder, WeShelter,
LOCHI, SBH
Kopi: Socialtilsynene
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 6865
Doknr.
785578
Dato
26.06.2024
Opfølgende og uddybende brev til skrivelse nr. 9014 af 15. november
2023 – Orientering om uvisiterede aktivitets- og samværstilbud
Social-, Bolig- og Ældreministeriet udsendte den 15. november 2023 en
orienteringsskrivelse vedr. åbne og uvisiterede aktivitets- og samværstilbud.
Orienteringsskrivelsen er alene en vejledning om gældende regler for åbne og
uvisiterede aktivitets- og samværstilbud (herefter ”åbne tilbud”) og visiterede
aktivitets- og samværstilbud (herefter ”visiterede tilbud”).
Social-, Bolig- og Ældreministeren bemærker, at der med
orienteringsskrivelsen er tale om en præcisering af gældende ret.
Der er ikke sket en ændring af gældende regler eller muligheden for at drive
åbne og uvisiterede tilbud. Følgebrevet her skal tydeliggøre, hvordan de
enkelte tilbud skal forholde sig til den udsendte orienteringsskrivelse.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har på baggrund af orienteringsskrivelsen
modtaget en række spørgsmål. På den baggrund har ministeriet fundet
anledning til at præcisere og tydeliggøre den udsendte orienteringsskrivelse
med følgende:
1. Juridisk grundlag for åbne og uvisiterede aktivitets- og samværstilbud.
2. Konkret påvirkning og betydning i praksis for eksisterende åbne og
uvisiterede aktivitets- og samværstilbud.
3. Konkret påvirkning og betydning i praksis for natcaféer.
4. Konkret påvirkning og betydning i praksis for eksisterende aktivitets- og
samværstilbud, der både er visiterede og uvisiterede.
5. Kommunale retningslinjer for uvisiterede aktivitets- og samværstilbud,
som kommunerne driver eller støtter efter § 79 i serviceloven.
6. Betydning for socialtilsynene.
7. Den gældende vejledning om åbne og uvisiterede samværs- og
aktivitetstilbud.
8. Opsummering af gældende regler for §§ 79 og 104
De anførte punkter er beskrevet i de følgende afsnit (1-8):
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm. om, hvornår ministeriet blev opmærksom på, at visse herberger indregnede deres natherbergstilbud i taksten og dermed fik refusion på et fejlagtigt grundlag
2979871_0002.png
Ad 1) Juridisk grundlag for åbne og uvisiterede aktivitets- og samværstilbud
Åbne tilbud er en vigtig indsats for socialt udsatte borgere og kan tilrettelægges
på mange forskellige måder og under mange forskellige betegnelser. Det kan
f.eks. være i form af varmestuer, væresteder, sociale caféer eller natcaféer.
Tilbuddene er lavtærskelstilbud til en udsat borgergruppe, som kan have behov
for et sted at være enten i dag-, aften- eller nattetimerne alt efter lokal
tilrettelæggelse af tilbuddet. Sådanne tilbud kræver ikke forudgående
kommunal visitation. Borgere i målgruppen skal kunne møde op og deltage i
fællesskabet.
Efter kommunalreformen i 2007 blev serviceloven ændret således, at en borger
skal visiteres af borgerens handlekommune til et aktivitets- og samværstilbud
efter § 104 i serviceloven. Det vil sige, at kommunen skal have truffet afgørelse
om, at borgeren skal modtage tilbuddet. § 104-tilbud vil typisk være tilbud til
borgere med betydelig nedsat fysisk og psykisk funktionsevne. Efter gældende
regler er det ikke muligt at oprette åbne tilbud efter servicelovens § 104.
Ændringen af retstilstanden i 2007 er ved en fejl ikke afspejlet i vejledningen på
området.
Private, herunder NGO’er, og kommuner kan drive åbne tilbud som fx
væresteder, varmestuer og natcaféer mv. uden forudgående kommunal
visitation. Disse tilbud har et aktiverende og forebyggende sigte.
Kommunen har mulighed for at yde tilskud til private aktivitets- og
samværstilbud efter § 79 i serviceloven, herunder ved at stille lokaler til
rådighed. Hvis kommunen yder støtte, er det kommunen, der fastsætter
retningslinjer for, hvilken målgruppe der kan benytte tilbuddet eller tilbuddene,
som modtager kommunal støtte. Det vil ofte være hensigtsmæssigt, at
retningslinjerne udarbejdes i dialog med de lokale tilbud i kommunen, som har
viden om brugernes behov.
Det er også muligt for private, herunder NGO’er, at drive åbne tilbud uden
formelt ophæng i serviceloven og dermed uden kommunal finansiering.
Sådanne tilbud kan f.eks. være finansieret af fondsmidler eller af en NGO’s
andre midler.
Med Lov nr. 217 af 5. marts 2024 fremgår nu en særskilt bemyndigelse for
social- og boligministeren til at fastsætte regler vedrørende betaling for af
aktivitets- og samværstilbud på socialområdet, mens bemyndigelsen for
ældreministeren fortsat gælder for tilbud på ældreområdet. Dette er blevet
vedtaget for at tydeliggøre, at åbne tilbud som væresteder, sociale caféer,
varmestuer mv. er tilbud på socialområdet.
Ad 2) Konkret påvirkning og betydning i praksis for eksisterende åbne og
uvisiterede aktivitets- og samværstilbud
Åbne tilbud skal ikke ændre praksis. Tilbuddene kan fortsat eksistere, og
kommunen kan yde driftsstøtte eller drive tilbuddet efter § 79 i serviceloven,
ligesom private kan drive et åbent tilbud uden lovophæng i serviceloven og
uden kommunal finansiering.
For tilbud, som alene modtager borgere, der ikke er visiterede af kommunen,
gælder takstfinansieringsreglerne ikke, og tilbuddet skal ikke fremgå af
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm. om, hvornår ministeriet blev opmærksom på, at visse herberger indregnede deres natherbergstilbud i taksten og dermed fik refusion på et fejlagtigt grundlag
2979871_0003.png
Tilbudsportalen, jf. dog punkt 6. Tilbud, som modtager uvisiterede borgere, og
som tidligere uden hjemmel har opkrævet en takst hos kommunen, kan indgå
en aftale med kommunen om driftsstøtte. Det kan aftales, at driftsstøtten gives
som et fast samlet beløb, eller det er afhængigt af, hvor mange borgere der
benytter tilbuddet.
For åbne og uvisiterede tilbud, der lige nu har en aftale med en kommune om
finansiering af tilbuddet, hvoraf det fremgår, at kommunen betaler takst for
tilbuddet efter § 104, vil det være muligt at lave en tillægsaftale/allonge, der vil
gælde frem til, at aftalen skal genforhandles. Heri vil kommune og tilbud for
eksempel kunne fastsætte, at der fortsat gives kommunalt tilskud til tilbuddet
efter § 79.
Hvis man driver et uvisiteret og åbent tilbud, der fremgår af Tilbudsportalen
som et § 104-tilbud, skal tilbuddet slettes på Tilbudsportalen, jf. dog punkt 6.
Dette gøres ved at tage kontakt til kommunen og bede dem om at nedlægge
tilbuddet på Tilbudsportalen. Der findes vejledning til kommunen om, hvordan
de nedlægger et tilbud på Tilbudsportalens
supportside.
Det er også muligt
finde vejledning i vedlagte pdf-guide.
Ad 3) Konkret påvirkning og betydning i praksis for natcaféer
Natcaféer (også omtalt natherberger, varmestuer, mv.) skal, hvis der er tale om
et kommunalt tilbud drives efter § 79 i serviceloven. Hvis der er tale om et tilbud
med privat driftsherre, kan kommunen yde driftsstøtte efter § 79, eller tilbuddet
kan være fuldt finansieret af driftsherren, f.eks. gennem fondsmidler.
Ad 4) Konkret påvirkning og betydning i praksis for eksisterende åbne og
uvisiterede aktivitets- og samværstilbud, hvis brugere både er visiterede og
uvisiterede
For tilbud, som både modtager borgere, der er visiterede af kommunen, og
borgere, der ikke er visiterede, gælder, at tilbuddet fortsat kan være et tilbud for
både visiterede og uvisiterede borgere, også på samme matrikel.
Det vil i så tilfælde kræve, at udgifterne til de to tilbud kan skelnes fra hinanden.
Tilbuddet vil for de visiterede borgere være et § 104-tilbud og for ikke-visiterede
borgere kunne drives af kommunen eller modtage kommunal støtte efter § 79.
Det gælder dog, at det alene er den visiterede del af tilbuddet (§ 104-tilbuddet),
som er omfattet af takstfinansieringsreglerne, og som der dermed skal
beregnes en takst for, der skal fremgå af Tilbudsportalen.
For en visiteret borger skal tilbuddets indsats for borgeren basere sig på en
aftale med borgerens handlekommune, og kommunen betaler en pris for
tilbuddet til borgeren. Der kan indgås bl.a. abonnementsaftaler efter reglerne i
bekendtgørelse nr. 1364 af 28. november 2023 om finansiering af visse ydelser
og tilbud efter lov om social service og barnets lov samt betaling for unges
ophold i Kriminalforsorgens institutioner (finansieringsbekendtgørelsen). Ved
abonnementsordninger forstås ordninger, hvor en kommunalbestyrelse køber
en generel trækningsret på en konkret ydelse eller ydelsespakke i stedet for at
købe et konkret fastsat antal ydelser/pladser i tilbuddet. Dette betyder, at det
ikke vil være nødvendigt, at der indgås en aftale om, at den enkelte borger
modtager hjælp i tilbuddet. Det vil dog fortsat være et krav, at kommunen har
visiteret borgeren til tilbuddet.
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm. om, hvornår ministeriet blev opmærksom på, at visse herberger indregnede deres natherbergstilbud i taksten og dermed fik refusion på et fejlagtigt grundlag
2979871_0004.png
For tilbud, som alene modtager borgere, der ikke er visiterede af kommunen,
gælder takstfinansieringsreglerne ikke, og tilbuddet skal ikke fremgå af
Tilbudsportalen, jf. dog punkt 6.
Det følger af § 8 i bekendtgørelse om Tilbudsportalen, at kommunen påser, at
de indberettede og offentliggjorte oplysninger om det enkelte § 104-tilbud er i
overensstemmelse med de faktiske forhold. Ændringer i oplysninger om et
tilbuds tilbudstype, målgruppe, antal pladser, ydelser og adresse/fysiske
rammer skal indberettes straks til Tilbudsportalen.
Ad 5) Kommunale retningslinjer for tilbud som kommunerne driver eller støtter
efter § 79
Det fremgår af § 79, stk. 1, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen kan
iværksætte eller give tilskud til generelle tilbud med aktiverende og
forebyggende sigte. Herudover fremgår, at kommunalbestyrelsen skal
fastsætte retningslinjer for, hvilke persongrupper der kan benytte tilbuddene.
Der er fri etableringsret, hvorfor kommunalbestyrelsens mulighed for at
fastsætte retningslinjer alene gælder for tilbud, som kommunalbestyrelsen
driver eller støtter med finansiering.
Følgende fremgår af vejledning nr. 9765 af 2. oktober 2023 om hjælp og støtte
efter lov om social service:
”Kommunalbestyrelsen
har med bestemmelsen hjemmel til at kunne
iværksætte eller yde tilskud til generelle tilbud med aktiverende og
forebyggende sigte. Det er kommunalbestyrelsen, der - afhængigt af
kommunale forhold – træffer beslutning om målgruppen for tilbuddene.”
Social-, Bolig- og Ældreministeriet vil snarest muligt tilrette vejledningen,
således at det fremgår, at kommunalbestyrelsens mulighed for at træffe
beslutning om målgruppen for tilbud, der drives af kommunen eller modtager
kommunal finansiering efter § 79 på socialområdet alene vil gælde for tilbud,
som kommunalbestyrelsen driver eller støtter med finansiering.
Det vil ofte være hensigtsmæssigt, at kommunen er i dialog med lokale
aktivitets- og samværstilbud og andre interessenter i udarbejdelsen af
retningslinjerne for, hvilke persongrupper der kan benytte tilbuddene, som
kommunen driver eller yder tilskud til.
Ad 6) Betydning for socialtilsynene
Hverken § 104-tilbud eller aktivitets- og samværstilbud, der er kommunal
drevet eller modtager kommunal finansiering efter § 79, er omfattede af
socialtilsynet, jf. § 4, stk. 1, i lov om socialtilsyn (socialtilsynsloven).
Hvis et af de nævnte tilbud er etableret som en del af et tilbud, der er omfattet
af socialtilsynsloven, f.eks. et herberg efter servicelovens § 110, er det dog
omfattet af socialtilsynet, jf. § 4, stk. 3, i lov om socialtilsyn, da socialtilsynets
godkendelse af og tilsyn med tilbud omfatter den samlede indsats efter lov om
social service, som leveres i tilbuddet.
I disse tilfælde kan det registreres på Tilbudsportalen under særlige forhold
omkring pladser, og det skal fremgå af tilbuddets godkendelse, at tilbuddet
tilbyder aktiverende og støttende indsats efter § 79.
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm. om, hvornår ministeriet blev opmærksom på, at visse herberger indregnede deres natherbergstilbud i taksten og dermed fik refusion på et fejlagtigt grundlag
2979871_0005.png
Ad 7) Den gældende vejledning om åbne- og uvisiterede samværs- og
aktivitetstilbud
Social-, Bolig- og Ældreministeriet er opmærksom på, at det fremgår af
vejledning nr. 9286 af 26. april 2018 om ledsageordning, kontaktperson til
døvblinde, funktionsevnemetoden, beskyttet beskæftigelse og aktivitets- og
samværstilbud, at der med samværs- og aktivitetstilbud efter § 104 både kan
være tale om tilbud med visitation og åbne tilbud uden visitation. Ministeriet vil
snarest muligt tilrette vejledningen, således at det fremgår, at åbne tilbud som
væresteder, sociale caféer, varmestuer mv. anføres som eksempler på
generelle tilbud med aktiverende og forebyggende sigte, der kan modtage
støtte efter servicelovens § 79.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet vil herudover tilrette hjemmesidetekst og
øvrige informationskilder, således at disse afspejler regelgrundlaget for åbne
tilbud.
Ad 8) Opsummering af gældende regler for §§ 79 og 104
Det bemærkes afslutningsvis, at orienteringsskrivelsen af den 15. november
2023 alene er en vejledning om gældende regler på området, som vedrører
hjemmel til at drive åbne tilbud. Der er således ikke tale om ændring af
gældende regler for hhv. §§ 79 og 104 i serviceloven.
Orienteringsskrivelsen ændrer dermed heller ikke på, at kommunerne fortsat
har mulighed for, at driftsherrer, som også driver et åbent og uvisiteret
samværs- og aktivitetstilbud, kan være leverandører af bostøtte efter § 85 i
serviceloven.
Med orienteringsskrivelsen ændres heller ikke på målgruppen for åbne tilbud.
Borgere, der tidligere har gjort brug af de åbne tilbud, som fejlagtigt har været
oprettet efter servicelovens § 104, vil fremover kunne rummes af tilbud efter
servicelovens § 79.
Med venlig hilsen
Marie-Louise Linneballe Hansen
Kontorchef, Udsatte Voksne
5