Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2979870_0001.png
Til samtlige kommunalbestyrelser og
regioner
Kopi til:
Socialtilsynene
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 6865
Doknr.
680009
Dato
15-11-2023
Til samtlige kommunalbestyrelser og regioner
Social-, Bolig- og Ældreministeriet er i forbindelse med konkrete henvendelser
om § 104 i lov om social service (serviceloven) blevet opmærksom på, at der er
behov for at tydeliggøre, hvilke regler der gælder for aktivitets- og samværstilbud
efter servicelovens § 104 og generelle aktiverende tilbud efter servicelovens §
79.
Aktivitets- og samværstilbud efter servicelovens § 104
Aktivitets- og samværstilbud efter servicelovens § 104 er målrettet personer med
betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale pro-
blemer til opretholdelse eller forbedring af personlige færdigheder eller af livsvil-
kårene.
På baggrund af de konkrete henvendelser, som ministeriet har modtaget, og
set i lyset af ministeriets tidligere vejledning herom, finder ministeriet det væ-
sentligt at understrege, at aktivitets- og samværstilbud i henhold til servicelo-
vens § 104 altid forudsætter forudgående visitation, jf. § 3, stk. 1, i servicelo-
ven.
Det fremgår af servicelovens § 3, stk. 1, at det er kommunalbestyrelsen, der
træffer afgørelse om tilbud efter serviceloven. Dette princip er fraveget i få til-
fælde, hvor det udtrykkeligt fremgår af loven, at borgeren selv kan henvende
sig til tilbuddet (selvmøderprincippet). Det drejer sig bl.a. om kvindekrisecentre
og herberger og forsorgshjem mv. efter servicelovens §§ 109 og 110. Det frem-
går endvidere af § 3, stk. 2, at når kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om
tilbud efter bl.a. § 104, skal afgørelsen indeholde oplysninger om beslutninger
om den konkrete indsats, som iværksættes, og formålet hermed.
Det er således ikke muligt at møde op på et aktivitets- og samværstilbud opret-
tet i henhold til servicelovens § 104 efter selvmøderprincippet.
Det gælder efter bekendtgørelse nr. 219 af 10. februar 2022 om finansiering af
visse ydelser og tilbud efter lov om social service samt betaling for unges op-
hold i Kriminalforsorgens institutioner (finansieringsbekendtgørelsen), at der
skal beregnes takster for tilbud efter § 104 i serviceloven. Taksten skal opgives
på Tilbudsportalen, jf. bekendtgørelse nr. 61 af 19. januar 2023 om Tilbudspor-
talen.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm. om, hvornår ministeriet blev opmærksom på, at visse herberger indregnede deres natherbergstilbud i taksten og dermed fik refusion på et fejlagtigt grundlag
2979870_0002.png
Generelle aktiverende tilbud efter servicelovens § 79
Kommunale tilbud med et aktiverende og forebyggende sigte, hvor der gives
mulighed for fremmøde efter selvmøderprincippet, dvs. uden visitation, kan
derimod oprettes i henhold til servicelovens § 79. Det er kommunalbestyrelsen,
der ud fra lokale forhold beslutter om og i hvilket omfang, den vil udnytte mulig-
heden for at tilbyde sådanne ikke-visiterede tilbud. Det er også kommunalbe-
styrelsen, der fastsætter retningslinjer for, hvilken målgruppe der kan benytte
tilbuddene.
Kommunalbestyrelsen bestemmer desuden hvor og hvordan, tilbuddene kon-
kret skal tilrettelægges og udformes, herunder om tilbuddene skal iværksættes
ved kommunens egen foranstaltning eller overlades til foreninger og organisati-
oner eller til brugerne selv. Kommunalbestyrelsen kan vælge at yde økonomisk
støtte til tilbuddene, at stille et beløb til rådighed, som brugerne selv forvalter,
eller stille lokaler til rådighed.
Natcaféer med fremmøde efter selvmøderprincippet vil kunne iværksættes og
ydes tilskud til med hjemmel i servicelovens § 79. Det samme er gældende for
væresteder målrettet voksne med nedsat psykisk funktionsevne eller særlige so-
ciale problemer, der er etableret som dagtilbud, hvor borgeren ikke visiteres.
Det bemærkes, at der intet er til hinder for, at kommunen kan beslutte, at samme
lokalitet kan anvendes til et aktivitets- og samværstilbud efter servicelovens §
104 i dagtimerne og en natcafé efter servicelovens § 79 i aften- og nattetimerne,
ligesom samme lokalitet i dagtimerne kan være både et § 104-tilbud for visite-
rede borgere og et § 79-tilbud for ikke-visiterede borgere.
Tilbud efter § 79 i serviceloven er ikke omfattet af reglerne om takstberegning i
finansieringsbekendtgørelsen.
Med venlig hilsen
Marie-Louise Linneballe Hansen
Kst. Kontorchef i Kontor for Udsatte Voksne
2