Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 388
Doknr.
966476
Dato
17-02-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 20. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
360 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 360
”Vurderer ministeren, at kommunerne kan undgå at anvende ikke-godkendte
tilbud i forbindelse med akut behov for anbringelse af borgere med særlige
behov for støtte, hvis vi sikrer overblik over ledig kapacitet på godkendte
sociale tilbud på Tilbudsportalen?”
Svar:
Først og fremmest vil jeg understrege, at det er kommunernes ansvar at
overholde forsyningsforpligtelsen og sikre, at de har de nødvendige tilbud til
rådighed for kommunens borgere. Når det er sagt, står det ganske klart ud fra
billedet der er blevet optegnet af historier i pressen, at der i nogle kommuner i
vid udstrækning gøres brug af ikke-godkendte tilbud ud over intentionen for
anvendelsen af disse efter § 12, stk. 3 i barnets lov. Det vil sige midlertidigt, i
helt særlige og akutte situationer, hvor der ikke forefindes plads på et egnet og
godkendt tilbud.
Jeg kan herudover oplyse om, at det på nuværende tidspunkt er muligt for
tilbuddene at angive, om de har ledige pladser på Tilbudsportalen, ligesom det
er muligt at søge på tilbud med ledige pladser.
Samtidig vil jeg henvise til at jeg, for at få skabt et bedre billede på, hvad der
ligger til grund for kommunernes anvendelse af ikke-godkendte tilbud, har bedt
mit ministerium om at udsende et brev til alle landets kommuner, hvori der
anmodes om, at kommunerne melder ind til ministeriet om deres brug af de
ikke-godkendte tilbud. Samtidig er jeg glad for at vi som led i
Aftale om
udmøntning af tre initiativer i rammeaftalen om en langsigtet og bæredygtig
udvikling af handicapområdet af d. 2. maj 2024
har igangsat et arbejde, der
skal undersøge mulige regelændringer, der kan dæmme op for snyd og svigt
på sociale tilbud
–
herunder muligheder for regulering af anvendelsen af ikke-
godkendte tilbud.
Jeg forventer dermed, at det samlede arbejde vil kunne tegne et bedre billede
af, hvilken praksis og dertilhørende udfordringer der er på spil i kommunerne
fsva. brugen af ikke-godkendte tilbud, og herunder hvilke tiltag der evt. kan
iværksættes for at regulere dette.
1