Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2978361_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 388
Doknr.
966476
Dato
17-02-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 20. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
359 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 359:
”Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste i penge og administration at
afskaffe
kommuners mulighed for at anvende ikke-godkendte tilbud i forbindelse med
akut behov for anbringelse af borgere med særlige behov for støtte? Herunder
hvilken betydning det vil have for kommunernes overholdelse af deres
forsyningspligt på det sociale
område samt tilsynstrykket.”
Svar:
Social- og Boligministeriet har ingen oplysninger om kommuners anvendelse af
ikke-godkendte tilbud ved akut behov for anbringelse efter barnets lov § 12,
stk. 3, herunder udgifter forbundet hermed. Derfor kan der ikke redegøres for
kommunale udgifter forbundet med at afskaffe denne mulighed.
Der er i forlængelse heraf heller ikke muligt at vurdere, hvilken betydning en
afskaffelse af muligheden for at anvende ikke-godkendte tilbud vil have for
kommunernes forsyningspligt samt tilsynstrykket. En afskaffelse forventes dog
alt andet lige at betyde, at kommunerne skal oprette flere pladser og/eller øge
tilsynets kapacitet.
Det vil med den nye databekendtgørelse, der er trådt i kraft d. 1. januar 2025,
som noget nyt være muligt at angive anbringelse i et ikke-godkendt tilbud, efter
barnets lov § 12, stk. 3, som type af anbringelsessted. Det vil derfor fra medio
2026 være muligt at trække data på brugen af ikke-godkendte tilbud i 2025. Det
vil dog fortsat ikke være muligt at opgøre udgifterne forbundet med akut
anbringelse på ikke-godkendte tilbud, eftersom de ikke konteres særskilt i den
kommunale kontoplan.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
1