Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 366
Doknr.
967696
Dato
07-03-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 17. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
357 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk (SF).
Spørgsmål nr. 357:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan det sikres, at der er tolke af kvalitet til
rådighed for kommunerne?”
Svar:
Der spørges ind til et vigtigt emne af mere generel karakter, som vi også
tidligere har berørt under samrådet den 9. januar i år (samrådsspørgsmål X-Ø).
Jeg kan derudover henvise til min tidligere besvarelse af SOU alm. del spm.
328 (2024-25), der er vedlagt som bilag, hvoraf det fremgår, at det følger af
vejledningspligten i forvaltningsloven og af officialmaksimen, at kommunerne
må sikre sig, at den er i stand til at forstå og blive forstået af borgere, der retter
henvendelse til kommunen på et andet sprog.
Kommunerne er i den forbindelse forpligtede til at skaffe fornøden tolkebistand,
når den pågældende borger ikke behersker det danske sprog tilstrækkeligt
godt.
De nærmere krav til vejledningens indhold og form kan ikke angives generelt,
men afhænger af omstændighederne og de spørgsmål, som borgeren
eventuelt stiller.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
1