Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2977241_0001.png
Folketinget Socialudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. februar 2025
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Josefine
Fibiger
Bundesen
2025-01098
3594958
Besvarelse af spørgsmål nr. 337 (Alm. del) fra Folketingets
Socialudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 337 (Alm. del), som
Folketingets Socialudvalg har stillet til justitsministeren den 14. januar
2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 337: MFU spm. om, hvorfor danske domstole er systematisk tilbageholdende med at inddrage Handicapkonventionen i deres afgørelser
Spørgsmål nr. 337 (Alm. del) fra Folketingets Socialudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvorfor danske domstole er systematisk
tilbageholdende med at inddrage Handicapkonventionen i deres
afgørelser?”
Svar:
Danmark ratificerede i 2009 FN’s Konvention om rettigheder for personer
med handicap (Handicapkonventionen) og påtog sig derved en forpligtelse
til at indrette sin lovgivning og administrative praksis i overensstemmelse
med konventionens krav. Danmark tiltrådte tillægsprotokollen til
konventionen den 23. september 2014.
Handicapkonventionen er gennemført i dansk ret ved konstatering af
normharmoni, og konventionen er derfor ikke inkorporeret i dansk ret. Som
det fremgår af side 34 f. i betænkning nr. 1546/2014 om inkorporering mv.
inden for menneskeretsområdet har der ved beskrivelsen af ikke-
inkorporerede konventioners status i dansk ret i den juridiske litteratur
traditionelt været henvist til bl.a. fortolknings- og formodningsreglen.
Fortolkningsreglen indebærer, at danske retsregler ved fortolkningstvivl
skal søges fortolket på en måde, der bringer dem i overensstemmelse med
Danmarks internationale forpligtelser. Efter formodningsreglen skal danske
domstole og andre retsanvendende myndigheder tage udgangspunkt i, at
lovgiver må formodes ikke at ville handle i strid med Danmarks folkeretlige
forpligtelser. Domstolene og andre retsanvendende myndigheder søger
således så vidt muligt at anvende de nationale regler på en sådan måde, at
en krænkelse af konventionen undgås.
Siden Handicapkonventionens ikrafttræden er konventionen således også
blevet påberåbt for de danske domstole og udtrykkeligt behandlet af
domstolene i en række trykte afgørelser og domme.
Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser, herunder
Handicapkonventionen, har desuden betydning ved udarbejdelsen af
lovforslag. Det fremgår således af Justitsministeriets Lovkvalitetsvejledning
pkt. 4.2.6.2, at der i lovforslag, som giver anledning til mere omfattende
overvejelser om forholdet til bl.a. Danmarks internationale forpligtelser, i
hovedtræk bør redegøres for disse overvejelser. En sådan redegørelse er af
væsentlig betydning både for Folketingets behandling af det pågældende
lovforslag og for den efterfølgende anvendelse af loven i praksis. Det følger
Side 2/3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 337: MFU spm. om, hvorfor danske domstole er systematisk tilbageholdende med at inddrage Handicapkonventionen i deres afgørelser
endvidere af Lovkvalitetsvejledningens pkt. 5.4.1 om internationale
menneskerettighedskonventioner, at hvis et lovforslag er udformet på en
sådan måde, at retsanvendende myndigheder skal træffe skønsprægede
afgørelser, der ofte rejser spørgsmål i forhold til konventionerne, bør
lovforslagets bemærkninger indeholde en rimelig vejledning om indholdet
af de menneskeretlige forpligtelser, herunder om de kriterier og forhold, der
som følge af disse forpligtelser har betydning for myndighedernes
afgørelser.
Side 3/3