Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2988445_0001.png
Folketinget Socialudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
11. februar 2025
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Josefine Fibiger Bunde-
sen
Sagsnr.: 2025-01098
Dok.:
3594958
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 337 (Alm. del) fra Folketingets Socialud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 337 (Alm. del), som Folketin-
gets Socialudvalg har stillet til justitsministeren den 14. januar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 335: MFU spm. om, hvordan borgernes personlige frihedsrettigheder sikres overholdelse
Spørgsmål nr. 337 (Alm. del) fra Folketingets Socialudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvorfor danske domstole er systematisk
tilbageholdende med at inddrage Handicapkonventionen i deres
afgørelser?”
Svar
:
Danmark ratificerede i 2009 FN’s Konvention om rettigheder for personer
med handicap (Handicapkonventionen) og påtog sig derved en forpligtelse
til at indrette sin lovgivning og administrative praksis i overensstemmelse
med konventionens krav. Danmark tiltrådte tillægsprotokollen til konventi-
onen den 23. september 2014.
Handicapkonventionen er gennemført i dansk ret ved konstatering af norm-
harmoni, og konventionen er derfor ikke inkorporeret i dansk ret. Som det
fremgår af side 34 f. i betænkning nr. 1546/2014 om inkorporering mv. in-
den for menneskeretsområdet har der ved beskrivelsen af ikke-inkorpore-
rede konventioners status i dansk ret i den juridiske litteratur traditionelt
været henvist til bl.a. fortolknings- og formodningsreglen. Fortolkningsreg-
len indebærer, at danske retsregler ved fortolkningstvivl skal søges fortolket
på en måde, der bringer dem i overensstemmelse med Danmarks internati-
onale forpligtelser. Efter formodningsreglen skal danske domstole og andre
retsanvendende myndigheder tage udgangspunkt i, at lovgiver må formodes
ikke at ville handle i strid med Danmarks folkeretlige forpligtelser. Dom-
stolene og andre retsanvendende myndigheder søger således så vidt muligt
at anvende de nationale regler på en sådan måde, at en krænkelse af konven-
tionen undgås.
Siden Handicapkonventionens ikrafttræden er konventionen således også
blevet påberåbt for de danske domstole og udtrykkeligt behandlet af dom-
stolene i en række trykte afgørelser og domme.
Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser, herunder Handicapkon-
ventionen, har desuden betydning ved udarbejdelsen af lovforslag. Det
fremgår således af Justitsministeriets Lovkvalitetsvejledning pkt. 4.2.6.2, at
der i lovforslag, som giver anledning til mere omfattende overvejelser om
forholdet til bl.a. Danmarks internationale forpligtelser, i hovedtræk bør re-
degøres for disse overvejelser. En sådan redegørelse er af væsentlig betyd-
ning både for Folketingets behandling af det pågældende lovforslag og for
Side 2/3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 335: MFU spm. om, hvordan borgernes personlige frihedsrettigheder sikres overholdelse
den efterfølgende anvendelse af loven i praksis. Det følger endvidere af
Lovkvalitetsvejledningens pkt. 5.4.1 om internationale menneskerettigheds-
konventioner, at hvis et lovforslag er udformet på en sådan måde, at retsan-
vendende myndigheder skal træffe skønsprægede afgørelser, der ofte rejser
spørgsmål i forhold til konventionerne, bør lovforslagets bemærkninger in-
deholde en rimelig vejledning om indholdet af de menneskeretlige forplig-
telser, herunder om de kriterier og forhold, der som følge af disse forpligtel-
ser har betydning for myndighedernes afgørelser.
Side 3/3