Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2978505_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 222
Doknr.
969325
Dato
17-02-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 13. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
322 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 322:
Vil ministeren redegøre for, om en fraskilt forælder kan blokere for, at den anden
forælder får lavet et pas til børnene, eller at et barn bliver opereret? Vil ministeren
samtidig redegøre for, hvor er forælder henvender sig for at få disse ting gennemført,
når man er i den situation?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at en forældremyndighedsindehaver skal drage omsorg for
barnet og kan træffe afgørelse om barnets personlige forhold ud fra dets
interesse og behov. Det følger videre af forældreansvarslovens § 3, stk. 1, 1.
pkt., at forældre skal være enige om væsentlige beslutninger om barnets
forhold, hvis de har fælles forældremyndighed. Såfremt en forælder har den
fulde forældremyndighed over barnet, betyder det, at denne forælder kan
træffe væsentlige beslutninger om barnet alene.
Det er ikke anført i loven, hvilke beslutninger der er
”væsentlige”. Det fremgår
imidlertid af bemærkningerne til bestemmelsen, at der er visse forhold, der må
betragtes som værende så indgribende for barnet, at begge forældre skal være
enige herom. Der er således også i bemærkningerne anført eksempler på
væsentlige beslutninger, eksempelvis flytning til udlandet, barnets religion og
skolevalg.
Fastlæggelsen af, hvornår en beslutning har en karakter, der gør det
nødvendigt med samtykke fra begge forældremyndighedsindehavere sker
imidlertid på de enkelte fagområder og i reguleringen heraf.
Jeg har derfor til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, der som ressortministerium på sundhedsområdet har
oplyst følgende:
”Indenrigs-
og Sundhedsministeriet kan oplyse, at for en patient,
der ikke selv kan varetage sine interesser, herunder hvis den
pågældende er under 15 år, indtræder den eller de personer, som
efter lovgivningen er bemyndiget hertil, i patientens rettigheder
efter loven, i det omfang det er nødvendigt for at varetage
patientens interesser i den pågældende situation, jf.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 322: MFU spm., om en fraskilt forælder kan blokere for, at den anden forælder får lavet et pas til børnene, eller at et barn bliver opereret
2978505_0002.png
sundhedslovens § 14. Det omfatter den mindreåriges
forældremyndighedsindehavere.
Det fremgår ikke udtrykkeligt af sundhedsloven, hvornår
behandling kræver samtykke fra begge
forældremyndighedsindehavere. Sundhedslovens regler fortolkes
derfor i lyset af reglerne i forældreansvarsloven, som indeholder
regler om forældre-myndighedsindehavernes beslutninger vedr.
barnets forhold.
Hvis der skal tages væsentlige beslutninger om barnets personlige
forhold, kræves der enighed mellem forældrene, hvis de har fælles
forældremyndighed. Det følger af forældreansvarslovens § 3, stk.
1, 1. pkt.
Det følger af praksis fra Styrelsen for Patientklager og
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, at begge
forældremyndighedsindehavere skal give samtykke til en
operation af et barn under 15 år. Det skyldes, at operationer er
irreversible og kan være forbundet med risiko og alvorlige
komplikationer. Visse meget små indgreb kræver dog ikke
samtykke fra begge forældremyndighedsindehavere.
Det betyder, at der kan forekomme situationer, hvor et fraskilt
forældrepar med delt forældremyndighed er uenige om
beslutningen om barnets behandling, f.eks. en operation, med den
konsekvens at behandling ikke kan indledes.”
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører udstedelse af pas, har
jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Justitsministeriet, der har
oplyst følgende:
”Justitsministeriet kan oplyse, at reglerne om udstedelse af pas til
danske statsborgere reguleres af lovbekendtgørelse nr. 76 af 19.
januar 2017 om pas til danske statsborgere m.v. med senere
ændringer (pasloven). Det fremgår af § 1, stk. 2, at
justitsministeren fastsætter de nærmere regler for udstedelse af
pas til danske statsborgere, der opholder sig her i landet.
De nærmere regler for pasudstedelse er fastsat i bekendtgørelse
nr. 2693 af 28. december 2021 om pas m.v. med senere
ændringer (pasbekendtgørelsen).
Betingelserne for udstedelse af pas til personer under 18 år
fremgår af pasbekendtgørelsens kapitel 4. Det fremgår i den
forbindelse af § 19, stk. 1, at hvis pasansøgeren er under 18 år og
ugift, skal forældremyndighedens indehaver eller indehavere i
forbindelse med pasansøgning ved underskrift meddele samtykke
til pasudstedelsen.
Hvis barnet er undergivet fælles forældremyndighed, er samtykke
fra den ene forældremyndighedsindehaver dog tilstrækkeligt, hvis
den anden ved fravær, sygdom eller andre særlige grunde er
forhindret i at samtykke, jf. § 19, stk. 2.
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 322: MFU spm., om en fraskilt forælder kan blokere for, at den anden forælder får lavet et pas til børnene, eller at et barn bliver opereret
2978505_0003.png
Hvis det ikke er muligt at opnå samtykke efter stk. 1-2, og
ansøgeren opretholder sin ansøgning, sender
kommunalbestyrelsen ansøgningen til politiet (Politiets
Administrative Center ved Midt- og Vestjyllands Politi), der træffer
afgørelse i sagen, jf. § 19, stk. 3.
Politiet kan i medfør af § 19, stk. 4, tillade, at pas udstedes uden
samtykke efter stk. 1-2, når ganske særlige omstændigheder taler
for pasudstedelsen. Hvis barnet opholder sig i udlandet, kan
politiet under de samme betingelser tillade udstedelse af pas til
det pågældende barn, jf. sidste pkt.”
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
3