Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2975971_0001.png
2025
Resultatplan for
Familieretshuset
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af den interne plan med mål for Familieretshusets arbejde med at forbedre sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet
Indhold
Indledning ............................................................................................................................... 1
Familieretshuset som institution .............................................................................................. 2
1.
Strategiske mål og kernefaglige mål ................................................................................ 3
Mål 1.1 – Sagsbehandlingstider samt fristoverholdelse.................................................... 3
Mål 1.2 – Ventetid for møder ............................................................................................ 6
Mål 1.3 – Samarbejdet mellem Familieretshuset og kommunerne ................................... 7
Mål 1.4 – Familieret – fokus på øget forældresamarbejde ............................................... 7
Mål 1.5 – God borgertilfredshed ....................................................................................... 8
Mål 1.6 – Prioritering af det samlede it-område ................................................................ 9
Økonomiske mål og organisatoriske mål........................................................................ 10
Mål 2.1 – God budgettering ............................................................................................ 10
Mål 2.2 – Sygefravær ..................................................................................................... 11
Mål 2.3 – Informationssikkerhed .................................................................................... 11
Mål 2.4 – Bæredygtighed ............................................................................................... 12
Påtegning og opgørelse ................................................................................................. 13
2.
3.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af den interne plan med mål for Familieretshusets arbejde med at forbedre sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet
2975971_0003.png
Indledning
Resultatplanen indgås mellem Social- og Boligministeriets departement og Familieretshuset.
Nærværende resultatplan gælder fra 1. januar til 31. december 2025. Visse af planens mål har
et flerårigt sigte og angiver en retning for kontinuerlig forbedring af opfyldelsen af målsætnin-
gen. Planen indeholder henholdsvis strategiske og kernefaglige mål i overensstemmelse med
styrelsens strategi og kerneopgaver samt økonomiske og administrative mål og udformes så-
ledes, at den afspejler institutionernes økonomi. Målene af økonomisk og administrativ karak-
ter er i udgangspunktet tværgående for institutionerne på ministerområdet, men fastlægges
under hensyntagen til konkrete administrative fokusområder.
Som led i institutionens almindelige virke kan der i årets løb udarbejdes strategier og analyser,
der ikke er omfattet af resultatplanen. Resultatplanen indeholder områder med særligt fokus
for departementets løbende styring i forhold til bl.a. kvalitet, produktivitet, økonomi og admini-
stration.
Det bemærkes, at Familieretshuset er i en konsolideringsfase efter et større fald i bevillingerne
fra 2023 til 2024. Endvidere udgør det stigende antal sager på værgemålsområdet og området
for papirbaserede fremtidsfuldmagter sammen med stigende udgifter til Børne- og Ungekon-
sulenter en meget væsentlig udfordring for Familieretshusets økonomi. Endelig har Rigsrevisi-
onens i februar 2024 anbefalet et øget fokus på den samlede sagsbehandlingstid i det familie-
retslige system
For i videst mulige omfang at kunne tilpasse sig den økonomiske ramme uden forringelser for
borgerne og samtidig imødekomme Rigsrevisionens anbefalinger har Familieretshuset i 2024
igangsat en større omlægning af opgaveløsningen, der implementeres i 2025. Med omlægnin-
gen forankres sagsbehandlingen i tværfaglige teams af medarbejdere, der følger sagen fra
start til slut, yder fremskudt rådgivning, når det er relevant, tilpasser opgaveløsningen bedst
muligt til den enkelte borger og/eller familie, samt sikrer et stabilt gennemløb af sager. I forlæn-
gelse heraf flyttes det styringsmæssige tyngdepunkt fra punktvise nedslag i sagsbehandlings-
processen til den samlede gennemløbstid. Justeringen af det styringsmæssige tyngdepunkt vil
ske med respekt for de lovbestemte frister.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af den interne plan med mål for Familieretshusets arbejde med at forbedre sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet
2975971_0004.png
Familieretshuset som institution
Vision
Retningen for den samlede, langsigtede udvikling er udtrykt i den fælles vision for Familierets-
huset: ”Familieretshuset
skal være en institution, der samarbejder og udvikler og deler viden til
gavn for familierne og samfundet.”
Kerneopgaver
Det er Familieretshusets kerneopgave at behandle sager, som omhandler familien i bred for-
stand. Hovedparten af Familieretshusets opgaver vedrører familie- og personret.
Værdigrundlag
Familieretshuset arbejder med sagerne ud fra et fælles værdigrundlag -
Familieretshusets
Grundfortælling
- som består af fem elementer:
Familieretshuset hjælper med at skabe ro, retning og tryghed i overgange og ændrede
livssituationer.
Med dialog og faglighed finder vi løsninger for den enkelte familie.
Vi sætter den faglige barre højt og er med til at udvikle viden og værktøjer.
Vi møder familierne med åbenhed og ordentlighed, og vi arbejder for at give en oplevelse
af mening og sammenhæng.
Vores ambition er, at Familieretshuset møder alle familier kompetent og respektfuldt.
Strategiske pejlemærker
Ud over grundfortællingen har Familieretshuset fastlagt fem strategiske pejlemærker, som spil-
ler tæt sammen med Familieretshusets grundfortælling. De strategiske pejlemærker handler
om den strategiske udvikling af Familieretshuset som samlet organisation:
Borgeren i fokus:
Vi skaber sammenhængende borgeroplevelser med udgangspunkt i
borgerens behov og forventninger.
Medarbejdere og udvikling:
Familieretshuset er et sted, hvor medarbejdere trives og
udvikles – understøttet af nærværende ledelse.
Struktur og overblik:
Vi har overblik over data og processer, således at vi kan træffe
beslutninger på et oplyst grundlag.
Retning og forventning:
Vi kender alle den fælles retning og vores individuelle succes-
kriterier.
I trit med omverdenen:
Vi efterlever vores omgivelsers forventning til vedvarende at
være lovformelige, effektive og levere til rette serviceniveau.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af den interne plan med mål for Familieretshusets arbejde med at forbedre sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet
2975971_0005.png
1. Strategiske mål og kernefaglige
mål
Mål 1.1 – Sagsbehandlingstider samt fristoverholdelse
Familieretshuset skal sikre, at alle sagsområder er i stabil drift. Der opstilles mål for en række
områder, hvor der vurderes at være behov for et særligt fokus. Sagsbehandlingsfrister er
fastsat med udgangspunkt i tilhørende lovgivning. For de områder, der ikke har lovbundne
frister, er mål for gennemsnitlig sagsbehandlingstid fastsat ud fra Familieretshusets faglige
og økonomiske vurdering af det nødvendige tidsforbrug.
Familieretshuset har fokus på - og skal sikre relevant underretning af sagens parter om ak-
tuelle vente- og sagsbehandlingstider på alle sagsområder i overensstemmelse med god
forvaltningsskik. Underretningen er ikke afgrænset til de udvalgte områder i denne resultat-
plan.
Punktet bidrager samlet set til Familieretshusets strategiske pejlemærke:
”I trit med omver-
denen”
og
’Borgeren i fokus’.
Mål 1.1
Sagsbehandlingstider samt fristoverholdelse
Målet vurderes opfyldt, hvis følgende kriterie er opfyldt i 2025:
Ved højst ét af de otte delmål er sagsbehandlingstiderne og fristerne forringet med 10 pct. eller derover
ift. 2024-niveauet.
1.1.1 Værgemål og fremtidsfuldmagter
Antallet af sager om værgemål og oprettelse af papirbaserede fremtidsfuldmagter er fortsat steget markant i
2024, hvilket medfører meget lange ventetider på behandling af sager i Familieretshuset. I juni 2024 bad
folketingets ombudsmand Familieretshuset samt Justitsministeriet og Social- og Boligministeriet om en udta-
lelse om stigningen i sagsbehandlingstiderne, underretning af sagens parter samt det forestående arbejde
med at finde en løsning på udfordringerne.
Lovgivningen på området for værgemål og fremtidsfuldmagter hører under Justitsministeriets ressort, hvorfor
de er blevet inddraget i forbindelse med udarbejdelsen af målet.
Hvert kvartal oversender Familieretshuset en status på udviklingen på værgemål og fremtidsfuldmagter
herunder på udviklingen i sagsbehandlingstiden. Afrapporteringen bør i videst muligt omfang også af-
dække eventuelle fokuspunkter i ombudsmandens undersøgelse af værgemålsområdet i Familierets-
huset.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af den interne plan med mål for Familieretshusets arbejde med at forbedre sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet
2975971_0006.png
1.1.2 Internationale ægteskaber
Tabel 1.1.2
I 2025 skal Prøvelsesenheden i mindst 90 pct. af sagerne inden for fem dage enten give svar til borgeren
eller bede om yderligere oplysninger i sagen. Familieretshuset skal i forbindelse med de kvartalsvise afrap-
porteringer ligeledes give en status på den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i sager, hvor der er bedt om
yderligere oplysninger i sagen.
Område og
overholdt
sagsbehand-
lingstid (pct.)
Mål
Resultat
2023
2024
2025
2026
2027
2028
90
94
90
90*
90
-
90
-
90
-
90
-
Anm. * Foreløbigt resultat opgjort for de første tre kvartaler i 2024.
1.1.3 Børn og forældreansvar
Tabel 1.1.3.a
Visitationstid
Mål fastsat jf. Lov om Familieretshuset § 14, stk. 1, nr. 1.
Familieretshuset skal visitere en sag hurtigst muligt og så vidt muligt inden 5 hverdage efter modtagelsen af
sagen (pct. af de sager der er modtaget i det enkelte kvartal).
Område og
overholdt
sagsbehand-
lingstid (pct.)
Mål
Resultat
2023
2024
2025
2026
2027
2028
85
98
85
92*
85
-
85
-
85
-
85
-
Anm. * Foreløbigt resultat opgjort for de første tre kvartaler i 2024.
Tabel 1.1.3.b
Forældremyndighed
Mål fastsat jf. Lov om Familieretshuset § 14, stk. 1, nr. 2.
I § 6-sager og § 7-sager om forældremyndighed, barnets bopæl eller samvær skal Familieretshuset sende
en mødeindkaldelse til parterne hurtigst muligt og så vidt muligt inden 10 hverdage efter modtagelsen af
sagen.
Område og
overholdt
sagsbehand-
lingstid (pct.)
Mål
2023
2024
2025
2026
2027
2028
85
85
85
85
85
85
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af den interne plan med mål for Familieretshusets arbejde med at forbedre sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet
2975971_0007.png
Resultat
74
84*
-
-
-
-
Anm. * Foreløbigt resultat opgjort for de første tre kvartaler i 2024.
Tabel 1.1.3.c
Udpegning af kontaktperson
Mål fastsat jf. Lov om Familieretshuset § 14, stk. 1, nr. 3.
I § 6-sager efter forældreansvarsloven og i § 7-sager skal Børneenheden hurtigst muligt og så vidt muligt
inden 7 hverdage efter visitationen af sagen udpege eller tilbyde at udpege en kontaktperson for barnet.
Område og
overholdt
sagsbehand-
lingstid (pct.)
Mål
Resultat
2023
2024
2025
2026
2027
2028
85
93,5
85
87,6*
85
-
85
-
85
-
85
-
Anm. * Foreløbigt resultat opgjort for de første tre kvartaler i 2024.
Tabel 1.1.3.d
Fremsendelse af handlingsplan
Mål fastsat jf. Lov om Familieretshuset § 14, stk. 1, nr. 4.
I § 7-sager skal Familieretshuset hurtigst muligt og så vidt muligt inden 7 hverdage efter visitationen af sagen
sende en plan for behandlingen af sagen til parterne.
Område og
overholdt
sagsbehand-
lingstid (pct.)
Mål
Resultat
2023
2024
2025
2026
2027
2028
85
90,37
85
85,1*
85
-
85
-
85
-
85
-
Anm. * Foreløbigt resultat opgjort for de første tre kvartaler i 2024.
Tabel 1.1.3.e
Kontakt til kommunerne
Mål fastsat jf. Lov om Familieretshuset § 14, stk. 1, nr. 5.
I § 7-sager skal Familieretshuset hurtigst muligt og så vidt muligt inden 5 hverdage efter visitationen af sagen
kontakte kommunen for at afdække, om der skal indledes et samarbejde efter §§ 29-31.
Område og
overholdt
sagsbehand-
lingstid (pct.)
Mål
2023
2024
2025
2026
2027
2028
85
85
85
90
90
90
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af den interne plan med mål for Familieretshusets arbejde med at forbedre sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet
2975971_0008.png
Resultat
97
97*
-
-
-
-
Anm. * Foreløbigt resultat opgjort efter de første tre kvartaler i 2024.
Tabel 1.1.3.f
Sager til Familieretten
Mål fastsat jf. Lov om Familieretshuset § 14, stk. 1, pkt. 6.
Efter modtagelsen af en anmodning om at indbringe en afgørelse for familieretten skal Familieretshuset hur-
tigst muligt og så vidt muligt inden 10 hverdage genoptage behandlingen af sagen eller indbringe afgørelsen
for familieretten.
Område og
overholdt
sagsbehand-
lingstid (pct.)
Mål
Resultat
2023
2024
2025
2026
2027
2028
85
85,57
85
88,8*
85
-
90
-
90
-
90
-
Anm. * Foreløbigt resultat opgjort for de første tre kvartaler i 2024.
Mål 1.2 – Ventetid for møder
Familieretshuset har et servicemål på 40 dage fra ansøgning til første tilbudte møde. Punktet
bidrager samlet set til Familieretshusets strategiske pejlemærke: ”Borgeren
i fokus”.
Mål 1.2 Ventetid for møder i Familieretshuset
Familieretshuset skal for møder holde sig under eller på servicemålet på 40 dage fra ansøgning til mødedato
som gennemsnit i 2025. Der afrapporteres på målet efter hvert kvartal.
Anm. Med møder menes der § 6-møder og § 7-møder. Ventetiden beregnes fra ansøgning til tilbudt mødedato.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af den interne plan med mål for Familieretshusets arbejde med at forbedre sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet
2975971_0009.png
Mål 1.3 – Samarbejdet mellem Familieretshuset og kom-
munerne
Mål 1.3 Samarbejdet mellem Familieretshuset og kommunerne
Familieretshuset afdækkede og oversendte i 2024 en oversigt over områder, hvor der kan ske forbedringer i
samarbejdet mellem Familieretshuset og kommunerne, og leverede en beskrivelse af, hvordan processen
med at forbedre samarbejdet kan igangsættes i 2025.
I 2025 arbejder Familieretshuset videre med de fem udviklingsområder, hvor der særligt vil blive fulgt op på
SSA-initiativer 2025. Familieretshuset oversender en status på samarbejdet efter andet og fjerde kvartal.
Mål 1.4 – Familieret – fokus på øget forældresamarbejde
Familieretshusets tilbud og sagsbehandling skal understøtte et øget forældresamarbejde.
Der vil i Familieretshuset være stort fokus på rådgivning og konfliktmægling, og forældre vil i
forbindelse med samlivsbrud blive tilbudt samarbejdskurser, konfliktmægling og rådgivnings-
møder. Punktet bidrager samlet set til Familieretshusets strategiske pejlemærke ”Borgeren
i
fokus”.
Familieretshuset har i 2024 igangsat et initiativ med fremskudt telefonisk rådgivning af foræl-
dre, hvilket fremadrettet vil afspejles i data om sagernes udfald.
Mål 1.4
Familieret – fokus på øget forældresamarbejde
Tabel 1.4
Oversendelse af § 6 sager til familieretten
Ønsket om at forbedre forældrenes samarbejde gennem rådgivning, mægling og tilbud om samarbejdskurser
bør afspejles i antallet af familiemæglingssager (§ 6-sager), som forliges i Familieretshuset og dermed hvor
mange sager, som oversendes til familieretten. I 2025 må procentandelen af § 6-sager, der oversendes til
familieretten ikke overstige niveauet for 2024.
Pct.
Mål
Resultat
2023
20
10,89
2024
20
20*
2025
20
-
2026
18
-
2027
16
-
2028
16
-
Anm. * Foreløbigt resultat opgjort for de første tre kvartaler i 2024.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af den interne plan med mål for Familieretshusets arbejde med at forbedre sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet
2975971_0010.png
Mål 1.5 – God borgertilfredshed
Familieretshuset bestræber sig på at være en åben, offentlig myndighed, som er i løbende
dialog med borgerne om deres oplevelse af mødet med Familieretshuset.
De familier, der møder Familieretshuset igennem sagsforløb og åbne tilbud, står typisk i en
situation, hvor de blandt andet oplever brud i familien, udfordringer med fx at stifte familie,
skabe det familieliv, som de ønsker, eller søger bedre muligheder for at tage hånd om ældre
familiemedlemmer.
Målet bidrager til de strategiske pejlemærker
”Borgeren i fokus”
og
”I trit med omverdenen”.
Mål 1.5.1
Optimering af central telefonisk kommunikation
Tabel 1.5.1.a
Forbedring af borgernes ventetid i telefonerne: Den gennemsnitlige ventetid på indkomne opkald til Borger-
information er ved udgangen af 2025 på maksimalt 8 minutter som gennemsnit over året. Opgøres ekskl. de
borgere, der gør brug af call-back-funktionen.
Minutter
Mål
Resultat
2023
8
5:29
2024
8
4:49*
2025
8
-
2026
8
-
2027
8
-
2028
8
-
Anm. * Foreløbigt resultat opgjort for de første tre kvartaler i 2024.
Mål 1.5.2
Borgertilfredshed
Gennem tilfredshedsmåling får borgere, som har været i kontakt med Familieretshuset gennem et af de bor-
gernære områder, mulighed for at give deres tilfredshed til kende og fortælle om deres forløb i Familieretshu-
set og samtidig tilkendegive oplevelser vedr. procesretfærdighed.
Familieretshuset har i 2024 afviklet et pilotprojekt om måling af borgertilfredshed på 4 borgernære områder.
a)
I andet kvartal 2025 oversender Familieretshuset en evaluering og konklusion på borgertilfredsheds-
piloten. Ved udgangen af fjerde kvartal 2025 orienterer Familieretshuset om det videre forløb for
måling af borgertilfredshed i Familieretshuset.
b)
I 2025 er i gennemsnit 80 pct. af dem, der ringer – og efterfølgende svarer på målingen i Borgerin-
formation – enten tilfredse eller meget tilfredse med oplevelsen. Der afrapporteres på målet hvert
kvartal.
Pct.
Mål
Resultat
2023
80
84,2
2024
80
82,7*
2025
80
-
2026
80
-
2027
80
-
2028
80
-
Anm. * Foreløbigt resultat opgjort for de første tre kvartaler i 2024.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af den interne plan med mål for Familieretshusets arbejde med at forbedre sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet
2975971_0011.png
Mål 1.6 – Prioritering af det samlede it-område
Familieretshuset skal fortsat prioritere og styrke det samlede it-område, herunder i forhold til
effektivitet, drift, minimering af databrud, rekruttering og fastholdelse af medarbejdere med de
nødvendige it-kompetencer mv.
Målet bidrager til det strategiske pejlemærke ”Struktur
og overblik”.
Mål 1.6
Prioritering af Familieretshusets samlede it-område
Familieretshuset skal i løbet af 2025 prioritere og styrke det samlede it-område med henblik på at stabilisere
it-driften, sikre sig de nødvendige it-kompetencer, minimere databrud m.v. Der opstilles følgende delmål, som
Familieretshuset skal indfri i 2025, og afrapportere på kvartalsvist sammen med de øvrige mål i resultatplanen.
I tillæg til dette vil status på it-området være et fast punkt på dagsordenen ved de kvartalsvise møder mellem
departementet og Familieretshuset.
Delmål 1: Opgradering af ESDH-system
a)
Familieretshuset implementerer i løbet af 2025 nyt ESDH-system for at sikre høj effektivitet og
muliggøre automatiseringer af rutinehandlinger.
b)
Implementering af nyt ESDH-system, Workzone - herunder bred uddannelse i brug heraf gennem-
føres i første halvår 2025.
c)
Det nuværende ESDH-system, F2 opsiges og lukkes i første halvår 2025.
Delmål 2: Minimering af sager om sikkerhedsbrud, der vedrører beskyttede navne- og adres-
seoplysninger sendt til modparten eller andre uberettigede modtagere
Familieretshuset skal minimere antallet af sager om sikkerhedsbrud, der vedrører beskyttede navne- og adres-
seoplysninger sendt til modparten eller andre uberettigede modtagere
1
, og hvert kvartal skal Familieretshuset
udarbejde en oversigt til departementet, hvor antallet af denne type sager fremgår i forhold til samme tidspunkt
sidste år, samt beskrive hvilke proaktive og reaktive tiltag Familieretshuset anvender for at mindske antallet.
Delmål 3: Risikobaseret tilgang til It-området.
Familieretshuset skal kvartalsvist på styringsmøderne orientere om Familieretshusets governance på it-områ-
det, herunder særligt om det sikres, at ledelsen har det nødvendige grundlag for at foretage en risikobase-ret
prioritering og træffe beslutning om den videre prioritering og styrkelse af it-området.
1
I denne opgørelse indgår oplysninger om krisecenterophold.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af den interne plan med mål for Familieretshusets arbejde med at forbedre sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet
2975971_0012.png
2. Økonomiske mål og organisato-
riske mål
Mål 2.1 – God budgettering
Målet opgøres som forskellen mellem budgetteret og realiseret resultat. Målet består af to del-
mål: Forskellen mellem det budgetterede resultat i grundbudgettet og det realiserede resultat
for året samt forskellen mellem det budgetterede resultat i udgiftsopfølgning 2 og det realise-
rede resultat for året. Mindst ét af delmålene skal være opfyldt for, at målet som helhed vurde-
res opfyldt.
Mål 2.1
God budgettering
Målet opgøres som afvigelsen mellem budgetteret og realiseret resultat. Det bemærkes, at institutionen skal
opfylde mindst ét af nedenstående delmål for, at målet som helhed vurderes opfyldt.
Tabel a
Delmål 1: Maksimal afvigelse mellem budgetteret resultat for året i grundbudgettet og realiseret re-
sultat i pct.
Pct.
Mål
Resultat
2023
+/- 2 pct.
0,5 pct.
2024
+/- 2 pct.
*-
2025
+/- 2 pct.
-
2026
+/- 2 pct.
-
2027
+/- 2 pct.
-
2028
+/- 2 pct.
-
Anm. * Endnu ikke opgjort.
Tabel b
Delmål 2: Maksimal afvigelse mellem budgetteret resultat for året i udgiftsopfølgning 2 og realiseret
resultat i pct.
Pct.
Mål
Resultat
2023
+/- 1 pct.
0,3 pct.
2024
+/- 1 pct.
*-
2025
+/- 1 pct.
-
2026
+/- 1 pct.
-
2027
+/- 1 pct.
-
2028
+/- 1 pct.
-
Anm. * Endnu ikke opgjort.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af den interne plan med mål for Familieretshusets arbejde med at forbedre sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet
2975971_0013.png
Mål 2.2 – Sygefravær
Sygefravær påvirker institutionens effektivitet og omkostningsniveau. Sygefravær er ligeledes
en indikator for medarbejdernes trivsel og bør altid være et generelt fokuspunkt. Målsætningen
er ligeledes inkorporeret i det strategiske pejlemærke ”Medarbejdere og udvikling”.
Mål 2.2
Mål om sygefravær
I 2025 skal Familieretshuset nedbringe det gennemsnitlige sygefravær til maksimalt samme niveau som sta-
tens gennemsnit eller have nedbragt det gennemsnitlige sygefravær med minimum 4 pct. i forhold til Familie-
retshusets gennemsnit for den tilsvarende periode i året før.
Tabel a
Sygefravær
Dage/pct.
Mål
Resultat*
2023
2024
2025
2026
2027
2028
9,8 (statens
Statens gns. Statens gns. Statens gns. Statens gns. Statens gns.
gns. dage) /-
dage/- 4 pct. dage/- 4 pct. dage/- 4 pct. dage/- 4 pct. dage/- 4 pct.
4 pct.
13,9 gns.
dage/4,5 pct.
13,5**
-
-
-
-
Anm. Sygefraværsdage opgøres pr. årsværk som det samlede antal sygefraværsdage, inklusiv langtidssyge-
fravær. Sygefravær opgøres efter årets 3. kvartal som et rullende årsgennemsnit af de seneste fire kvartaler
for både Familieretshusets og statens gennemsnit.
* Da målopfyldelsen vurderes på baggrund af institutionernes resultater sammenholdt med statens gennem-
snit eller en procentuel nedbringelse af sygefraværet ift. sidste års resultat (opgjort ved 3. kvartal) skal insti-
tutionerne i den ovenstående tabel, samt i den kvartalsvise afrapportering, angive institutionens gns. antal
sygefraværsdage samt den procentuelle afvigelse ift. institutionens resultat for samme periode i det foregå-
ende år.
** Foreløbig opgørelse baseret på opgørelse i Statens BI pr. 2. kvartal 2024.
Kilde: Statens gennemsnit beregnes pba. et gennemsnit af sygefraværet for samtlige institutioner i Statens
Benchmarkdatabase pba. tal fra Statens BI.
Mål 2.3 – Informationssikkerhed
Familieretshuset skal i 2025 fortsat arbejde på at opnå det ønskede modenhedsniveau i ISO-
modenhedsmålingen i 2025 gennem implementering af de aktiviteter, som fremgår af den se-
neste handleplan.
Ydermere skal Familieretshuset arbejde med at efterleve kravene, der defineres i NIS2-direk-
tivet.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af den interne plan med mål for Familieretshusets arbejde med at forbedre sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet
2975971_0014.png
Mål 2.3
Informationssikkerhed
a)
Familieretshuset skal befinde sig på minimum niveau 4 (”styret og målbar”) på alle ni spørgeområder
ved Digitaliseringsstyrelsens årlige ISO 27001-modenhedsmåling.
b)
Familieretshuset skal som udgangspunkt have implementeret NIS2-direktivet ved ikrafttrædelsesda-
toen.
Mål 2.4 – Bæredygtighed
Det er fra 2023 et krav, at statslige institutioner arbejder med målsætninger, som sætter fokus
på bæredygtighed med udgangspunkt i FN’s Verdensmål.
Familieretshuset etablerede i den forbindelse i 2023 en governancemodel med det formål at
arbejde med implementering af FN’s verdensmål i organisationen. Denne justeres løbende i
lyset af arbejdet med verdensmålene, således at arbejdet med udvikling og implementering
sker mest hensigtsmæssigt, idet indsatsområderne dækker flere aktiviteter.
Det er en konkret enhed, der har ansvaret for afrapportering ift. resultatplanen.
I 2025 er det målet, at styrelsen fortsat arbejder med at forankre det løbende arbejde med
bæredygtige målsætninger i organisationen med afsæt i styrelsens fastlagte rammer og ambi-
tionsniveau.
Delmål b indføres for at skabe grobunden for kommende implementering og efterlevelse af
Charter for godt og grønt indkøb
på ministerområdet.
Mål 2.4
Bæredygtighed
a)
Familieretshuset giver efter første og andet halvår i 2025 en status på de, i 2023, igangsatte aktiviteter
vedrørende LGBT+-hjemmesiden og Familieretshusets fokus på børns ret til at have kontakt til begge
forældre – med kobling til FN’s verdensmål 10 vedr. mindre ulighed.
b)
Familieretshuset skal i forbindelse med 1. kvartals afrapportering udarbejde et notat, der beskriver deres
eksisterende lokale strategi og nuværende praksis for håndtering af indkøbsområdet, herunder i hvilken
udstrækning de efterlever intentionen beskrevet i Charter for godt og grønt indkøb.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af den interne plan med mål for Familieretshusets arbejde med at forbedre sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet
2975971_0015.png
3. Påtegning og opgørelse
Resultatplanen træder i kraft den 1. januar 2025 og er i udgangspunktet gældende til kalen-
derårets afslutning. Der afrapporteres kvartalsvist på samtlige mål i resultatplanen efter en
nærmere angivet skabelon. Afrapporteringen sker senest 21 kalenderdage efter afslutning af
hvert kvartal under hensyntagen til ferier, helligdage mv., når dette er muligt. Det påhviler i
øvrigt direktøren at rapportere eventuelle væsentlige afvigelser i sagsbehandlingen, budget-
terne eller de strategiske mål m.v. til departementet.
Opfyldelsen af resultatmålene er som udgangspunkt afgørende for udmålingen af direktørens
engangsvederlag. Herudover foretager departementschefen en diskretionær vurdering af in-
stitutionens samlede resultater. Departementschefen kan uanset opfyldelsesgrad i særlige til-
fælde beslutte, at engangsvederlaget helt bortfalder efter en samlet vurdering af institutionens
økonomiske og driftsmæssige forhold.
For alle resultatmål gælder (hvis ikke andet er eksplicit nævnt), at målopfyldelsesgraden er
binær dvs. enten 0 eller 100 pct. Endvidere opgøres de enkelte resultatmål ens i den samlede
målopfyldelse. Herved forstås, at det enkelte resultatmåls vægt beregnes som 100 divideret
med antallet af resultatmål. Der er 10 mål i resultatplanen for 2025.
I forbindelse med afrapportering af resultatet for 2025 opgøres, om de enkelte mål blev opfyldt.
Et mål betragtes som opfyldt, såfremt alle delelementer blev realiseret fuldt ud. Opfyldte mål
indgår i den samlede score med 100/10. Ikke opfyldte mål tæller med scoren 0. Den samlede
målopfyldelsesgrad for resultatåret bliver da summen af scoren for alle resultatmål.
I årsrapporten foretages afrapportering på samtlige resultatmål for hele regnskabsåret 2025.
Resultatplanen genforhandles eller justeres ikke i løbet af året, idet eventuelle væsentlige æn-
dringer af det grundlag, hvorpå resultatplanen er indgået, kan medtages i departementsche-
fens diskretionære vurdering af opnåede resultater.
København den 28. januar 2025
_________________________________________
Departementschef Jens Strunge Bonde
Social- og Boligministeriet
Aabenraa den 27. januar 2025
__________________________________________
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af den interne plan med mål for Familieretshusets arbejde med at forbedre sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet
Direktør Anette Hummelshøj
Familieretshuset