Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2975096_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 71
Doknr.
960857
Dato
05-02-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 6. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
291 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Spørgsmål nr. 291:
”Vil ministeren fremlægge de beregninger fra KL om omkostningerne ved at ud-
vide varslingsordningen til flere målgrupper (som aftalt i 2021 i finanslovsafta-
len for 2022), der ligger til grund for at regeringen nu helt har opgivet at gen-
nemføre den planlagte forbedring af retssikkerheden for mennesker med han-
dicap?”
Svar:
Da der i spørgsmålet spørges til KL’s beregninger, har Social- og Boligministeriet
til brug for besvarelsen indhentet følgende bidrag fra KL:
”KL har som en del af DUT forhandlingen vedr. lovforslag om udvidelse af ser-
vicelovens varslingsbestemmelser undersøgt de kommunale merudgifter ved
lovforslaget.
Forslaget indebar, at kommunerne skulle opretholde indsatser efter de omfat-
tede bestemmelser i serviceloven i 14 uger efter kommunen har vurderet, at
borgeren ikke har behov for indsatserne, og derfor har truffet en lovlig afgø-
relse om, at borgeren ikke længere er berettiget til hjælpen. Det vil medføre, at
kommunerne skal opretholde indsatserne i længere tid end situationen forud
for lovforslaget. Det er forbundet med merudgifter.
Der var i 2021 ca. 117.000 modtagere af de pågældende indsatser og kommu-
nernes samlede udgifter var ca. 27,7 mia. kr.
KL var i dialog med en række kommuner om de økonomiske konsekvenser ved
lovforslaget, og vurderede på den baggrund at forslaget ville medføre merudgif-
ter for mindst 48,4 mio. kr. om året. Vurderingen er forbundet med usikkerhed,
da der ikke findes landsdækkende data for flere af de parametre, som indgår i
beregningen (jf. nedenfor).
For hver paragraf er vurderingen af merudgifterne baseret på følgende bereg-
ningsmetode:
Merudgift = antal berørte borgere x antal ugers ekstra indsats pr. borger (14 –
nuværende varsel) x merudgift pr. borger pr. uge
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 291: MFU spm. om beregninger fra KL om omkostningerne ved at udvide varslingsordningen til flere målgrupper
2975096_0002.png
Der er i merudgiften pr. borger pr. uge taget højde for, at nogle borgere (uden
forslaget) ville overgå til anden kommunal indsats, når deres nuværende ind-
sats bortfalder.
Tabel X viser KL’s vurdering af lovforslagets økonomiske konsekvenser fordelt
på paragraffer/indsatser.
Paragraf/indsats
Antal modta-
gere pr. år
(2021)
-
13.626
-
37.694
13.996
10.541
7.212
7.427
15.640
6.572
5.068
117.776
Samlede ud-
gifter (2021),
mio. kr.
-
355,1
1,9
3.038,9
8.712,0
203,8
141,9
935,1
3.035,8
5.119,8
6.197,1
27.741,4
Skøn over antal
berørte borgere
71
2.581
11
1.749
303
20
1.645
16
67
96
42
2.581
Skøn over mer-
udgift (mio. kr.)
1,8
8,3
0,0
9,6
3,5
1,1
3,0
0,4
2,0
10,3
8,5
48,4
§ 32 a - Hjemmetræning
§ 41 - Merudgiftsydelse
§ 45 - Ledsagelse
§ 85 - Socialpædagogisk støtte (i eget
hjem)
Botilbudslignende tilbud
§ 97 - Ledsagelse
§ 100 - Merudgiftsydelse
§ 103 - Beskyttet beskæftigelse
§ 104 - Aktivitets- og samværstilbud
§ 107 - Midlertidige botilbud
§ 108 - Længerevarende botilbud
Total
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2