Social- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
13. januar 2025
Ankestyrelsens bidrag til SOU alm. del spm. 255 (SM Id nr.:
956976)
Social- og Boligministeriet har den 19. december 2024 bedt Ankestyrelsen
om bidrag til besvarelse af SOU alm. del spm. 255 om Ankestyrelsens
tilsyn med kommuner og regioner.
Spørgsmål 255:
Vil ministeren oplyse, 1) antallet af medarbejdere i Ankestyrelsen, 2) hvor
mange af Ankestyrelsens medarbejdere, der arbejder i tilsynet, 3) hvor
mange af tilsynets medarbejdere, der i praksis fører tilsyn med kommuner
og regioner, og 4) hvor mange tilsynssager, Ankestyrelsen rejser årligt?
Ankestyrelsens bidrag til svar på spørgsmål 1-3:
Der er 601 årsværk
1
i Ankestyrelsen pr. 1. januar 2025. Heraf arbejder
33 årsværk med tilsyn med kommuner og regioner, fordelt i to
tilsynskontorer.
Som det fremgår af tabel 1 nedenfor, så afslutter Ankestyrelsen ca.
2.500 tilsynssager om året. Derudover behandler Ankestyrelsen årligt ca.
50.000 klagesager, herunder fx sager om tvangsmæssige
foranstaltninger, kommunale sager på social- og beskæftigelsesområdet
og sager om arbejdsskader. Ankestyrelsen sekretariatsbetjener
derudover seks uafhængige nævn, koordinerer praksis og laver
undersøgelser om udviklingen af praksis på social- og
beskæftigelsesområdet.
J.nr. 24-128886
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid - reception:
man-fre kl. 9.00-15.00
Åbningstid - telefon:
man-tir kl. 9.00-15.00
ons lukket
tor-fre kl. 9.00-15.00
Årsværk er eksklusive lægekonsulenter og udlånte medarbejder, men inklusive
medarbejdere på barsel.
1