Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 9280
Doknr.
960316
Dato
23-01-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 12. december 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 255 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 255:
”Vil ministeren oplyse, 1) antallet af medarbejdere i Ankestyrelsen, 2) hvor
mange af Ankestyrelsens medarbejdere, der arbejder i tilsynet, 3) hvor mange
af tilsynets medarbejdere, der i praksis fører tilsyn med kommuner og regioner,
og 4) hvor mange tilsynssager, Ankestyrelsen rejser årligt?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Ankestyrelsen, som jeg
henholder mig til.
For så vidt angår spørgsmål 1-3 oplyser Ankestyrelsen, at der pr. 1. januar
2025 er 601 årsværk
1
i Ankestyrelsen. Heraf arbejder 33 årsværk med tilsyn
med kommuner og regioner, fordelt i to tilsynskontorer.
Det bemærkes, at Ankestyrelsens opgørelse er baseret på styrelsens interne
registre og derfor ikke er direkte sammenlignelig med tidligere opgørelser af
statslige årsværk, som tager udgangspunkt i tal fra ISOLA-databasen,
jf. fx
BOU alm. del
–
svar på spm. 110.
For så vidt angår besvarelsen af spørgsmål 4 oplyser Ankestyrelsen, at
Ankestyrelsen i de tre foregående år behandlede følgende antal tilsynssager:
2022: 1.899 tilsynssager
2023: 2.246 tilsynssager
2024: 2.565 tilsynssager
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
1
Årsværk er eksklusive lægekonsulenter og udlånte medarbejder, men inklusive medarbejdere på barsel.
Opgørelsen af medarbejdere er opgjort i antal årsværk, da det giver et mere retvisende billede af
tilsynskontorernes andel af den samlede virksomhed, eftersom kontorerne udgøres af både fuldtids- og
deltidsstillinger.
1