Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Socialudvalg
Dato: 14-01-2025
Enhed: Kommunalret
Sagsbeh: lwn
Sagsnr.:2024 - 15600
Dok. nr.: 277762
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 254 (Alm. del), som Folketingets
Socialudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 12. december 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 254:
”Finder
ministeren det problematisk, at det udelukkende er op til Ankestyrelsen at
træffe afgørelse om, hvorvidt der skal rejses tilsynssag, taget i betragtning at der i
mange tilfælde med grove svigt og lovbrud ikke reageres, og er ministeren enig i, at
det udfordrer borgernes tillid til de offentlige sociale myndigheder?”
Svar:
Jeg mener, at det er en forudsætning for et effektivt tilsyn, at Ankestyrelsen kan
målrette sit tilsyn mod de sager, der har størst betydning for kommunerne og
regionerne og dermed også for borgerne.
For så vidt angår rammerne for Ankestyrelsens sagsrejsning henvises til mit samtidige
svar på spørgsmål nr. 253.
Vurderingen af, om der er anledning til at rejse en tilsynssag, er således ikke
fuldstændig fri. Ankestyrelsen er forpligtet til at basere denne vurdering på saglige og
relevante momenter. Det omfatter bl.a., om sagen er alvorlig, om den har økonomisk
betydning for kommuner og regioner, borgere m.v., samt om sagen har betydning for
administrativ praksis og afklaring af retstilstanden.
Ankestyrelsen varetager tilsynet med kommunerne i første instans med Indenrigs- og
Sundhedsministeriet som øverste tilsynsmyndighed. Sager, som Ankestyrelsen
beslutter ikke at tage op, kan indbringes for ministeriet. Ministeriet kan også af egen
drift tage sager op, som har generel eller principiel betydning, eller som har alvorlig
karakter. Ankestyrelsen er med andre ord ikke den eneste instans, der fører tilsyn
med kommunerne.
Jeg er opmærksom på, at der er tilfælde, hvor forløbet i en tilsynssag har været
meget langvarigt, og jeg har stor forståelse for den utilfredshed, det skaber.