Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2961396_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 7482
Doknr.
930949
Dato
06-01-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 8. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
23 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 23:
”Hvad agter ministeren at gøre for at sikre, at sociale tilsyn har de nødvendige
ressourcer og kompetencer til at opdage og håndtere tilfælde af social kontrol
og økonomisk mismanagement på krisecentre? Der henvises til artiklerne
”Direktør og hans søn kørte i luksusbiler og tjente millioner på sårbare kvinder:
- Det er grotesk” og ”Mie blev smidt på gaden med sine børn - med to timers
varsel: - Et fængsel ville have hjulpet mere” begge bragt på fyens.dk den 7.
oktober 2024.”
Svar:
I 2022 blev socialtilsynet og ikke mindst socialtilsynets økonomiske tilsyn med
sociale tilbud styrket med en række konkrete initiativer på baggrund af
Aftale
om styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale
tilbud
(april 2021). Der blev bl.a. foretaget følgende stramninger:
Muligheden for at godkende tilbud, som var oprettet som en personligt
ejet virksomhed (enkeltmands og I/S’er) blev afskaffet og eksisterende
personligt ejede virksomheder skulle omlægges til andre virksomheds-
former eller lukke.
Der blev indført krav om, at socialtilsynet skal markere det i tilbuddets
tilsynsrapport og som led i offentliggørelsen af temavurderingerne på
Tilbudsportalen, hvis tilsynet i forbindelse med deres stillingtagen til
sammenhængen mellem pris og kvalitet finder, at et offentlig eller
privat tilbud er uforholdsmæssigt dyrt.
Private og offentlige sociale tilbud blev forpligtede til at indberette og
offentliggøre, hvor meget af tilbuddets overskud, der er udbetalt som
udbytte, overført til andre enheder inden for en større
selvejekonstruktion eller (fsva. offentlige tilbud) overført til andre tilbud.
Kommercielle, private tilbud blev forpligtet til at oplyse, hvor meget
udbytte, der samlet set er udbetalt de sidste 5 år.
Socialtilsynet fik pligt til at vurdere private tilbuds udgifter til løn til
ledelsen og til at offentliggøre deres vurdering på Tilbudsportalen.
Når løn til ledelsen opgøres og oplyses i årsrapporten på
Tilbudsportalen skal der ikke kun ses på ren løn men også på pension,
og andre ”goder”.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om sikring af, at situationer som den i TimeOut Fyn ikke gentager sig, og om en vurdering af de nuværende tilsyns- og kontrolmekanismer på området
2961396_0002.png
Socialtilsynet fik mulighed for i forbindelse med en afgørelse om ophør
af et tilbuds godkendelse at træffe afgørelse om, at personer, der var
ansat som leder af tilbuddet på tidspunktet for afgørelsen om ophør, i
en periode på 5 år fra afgørelsen ikke må ansættes som leder af eller
udpeges til bestyrelsen for tilbud, som er godkendt eller som søger om
godkendelse af socialtilsynet.
Der er min opfattelse, at socialtilsynet dermed fik og har en række redskaber til
at opdage og håndtere økonomiske uregelmæssigheder og misbrug af
offentlige midler.
De konkrete sager, vi kan læse om i pressen, herunder den sag, der er nævnt i
spørgsmålet, viser også, at socialtilsynene opdager og håndterer sagerne.
Jeg er dog også af den opfattelse, at det vil være gavnligt, om socialtilsynene
har mulighed for at fokusere deres tilsynsindsats på tilbud, hvor der er
problemer, og hvor der er risiko for, at der ikke er den nødvendige kvalitet, og
at der f.eks. er tale om misbrug af offentlige midler og svigt af beboerne på
tilbuddet. Dette drøfter vi for øjeblikket.
Særligt for krisecentre vil jeg desuden gøre opmærksom på, at regeringen og
KL med aftalen om kommunernes økonomi for 2024 blev enige om at indføre
lofter for, hvor meget et krisecenter må opkræve i takst for en borgers ophold.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2