Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2968685_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 9138
Doknr.
951860
Dato
25-01-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 6. december 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 220 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Nick
Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 220:
”Mener
ministeren, at det er tilstrækkeligt, at en ledelsesmæssig rokering kan
afværge konsekvenser som en inddragelse af godkendelsen, når der er
konstateret grove fejl og vildledning af myndigheder? Der henvises til artiklen
”Unge amok i sommerhus trækker mystiske tråde til "specialist"-firma” bragt på
tv2ostjylland.dk den 3. december 2024.”
Svar:
Socialtilsynet skal som led i deres godkendelse og tilsyn med tilbud, som f.eks.
børne- og ungehjem efter barnets lov, vurdere tilbuddets kvalitet inden for
temaet
”Organisation og ledelse”.
En væsentlig forudsætning for kvaliteten af
sociale tilbud er en hensigtsmæssig organisering samt en kompetent og
ansvarlig ledelse. En kompetent og ansvarlig ledelse er blandt andet
kendetegnet ved at drive tilbuddet fagligt og økonomisk forsvarligt, sætte
rammerne for tilbuddets strategiske udvikling og varetage den daglige drift.
Herunder er tilbuddets brug af ikkefastansatte medarbejdere med
borgerrelaterede opgaver, et væsentligt element.
Efter § 14 a i lov om socialtilsyn kan socialtilsynet i forbindelse med en
afgørelse om ophør af et tilbuds godkendelse jf. § 5, stk. 10, træffe afgørelse
om, at personer, der var ansat som leder af tilbuddet på tidspunktet for
afgørelsen om ophør, i en periode på 5 år fra afgørelsen ikke må ansættes
som leder af eller udpeges til bestyrelsen for tilbud, som er godkendt eller som
søger om godkendelse af socialtilsynet. En sådan afgørelse kan træffes, hvis
en person var ansat som leder af tilbuddet på tidspunktet for afgørelsen om
ophør, og hvis den pågældende har forårsaget eller medvirket til de forhold, der
dannede grundlag for afgørelsen om ophør af godkendelse.
Det fremgår dog bl.a. af flere af de historier der har været fremme i pressen, at
reglerne på området ikke altid efterleves.
Derfor er jeg også glad for, at vi som led i
Aftale om udmøntning af tre initiativer
i rammeaftale
af 2. maj 2024 om en langsigtet og bæredygtig udvikling af
handicapområdet mellem regeringen (SVM) og Liberal Alliance, Det
konservative Folkeparti samt Radikale Venstre har aftalt, at der skal
igangsættes et arbejde, der skal undersøge mulige regelændringer, der kan
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 220: MFU spm., om det er tilstrækkeligt, at en ledelsesmæssig rokering kan afværge konsekvenser som en inddragelse af godkendelsen, når der er konstateret grove fejl og vildledning af myndigheder
2968685_0002.png
dæmme op for snyd og svigt på sociale tilbud herunder, hvordan eksisterende
regler om karens, økonomisk tilsyn og krav til faglige, økonomiske og
organisatoriske kompetencer hos ledere og ejere kan skærpes. Der skal
herunder undersøges muligheder i forhold til regulering af anvendelsen af ikke-
godkendte tilbud.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2