Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2969095_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 9138
Doknr.
951860
Dato
23-01-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 6. december 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 219 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Nick
Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 219:
”Hvilke
regler gælder for brugen af sommerhuse til anbringelse af udsatte børn
og unge, og hvordan sikrer ministeren, at disse rammer er forsvarlige for både
de anbragte og lokalsamfundet? Der henvises til artiklen ”Unge amok i
sommerhus trækker mystiske tråde til "specialist"-firma”
bragt på
tv2ostjylland.dk den 3. december 2024.”
Svar:
Først og fremmest vil jeg understrege, at jeg udelukkende har kendskab til den
konkrete sag fra pressen, og at jeg derfor heller ikke har mulighed for at udtale
mig om forholdene i den specifikke sag.
Jeg kan dog indledningsvis oplyse, at der i lovgivningen på det sociale område
ikke er fastsat specifikke regler om brugen af sommerhuse som
anbringelsessted.
I forlængelse heraf kan jeg oplyse, at det gælder generelt ift. anbringelser af
børn og unge, at det er en betingelse for at der kan træffes afgørelse om
anbringelse, at anbringelsesstedet er godkendt efter § 58, stk. 1, § 65, stk.1 i
barnets lov eller efter § 5 i lov om socialtilsyn. For netværksplejefamilier efter §
58 i barnets lov og for anbringelser på egne værelse, kollegier eller
kollegielignende børne- og ungehjem efter § 65 gælder det, at
anbringelsesstedet er godkendt som konkret egnet i forhold til et bestemt barn
eller en bestemt ung i den kommune, hvor afgørelsen om anbringelse træffes.
For så vidt angår de resterende anbringelsessteder, dvs. almene, forstærkede
og specialiserede plejefamilier, frie fagskoler og frie grundskoler med
kostafdeling, børne- og ungehjem (herunder delvis lukkede døgninstitutioner og
afdelinger på døgninstitutioner) samt sikrede døgninstitutioner og særligt
sikrede afdelinger, gælder reglerne for godkendelse i socialtilsynsloven.
Socialtilsynet skal som led i deres vurdering af tilbuddets kvalitet bl.a. tage
stilling til de fysiske rammer og vurdere i hvilket omfang borgerne dels trives i
de fysiske rammer, hvorvidt de fysiske rammer og faciliteter imødekommer
borgernes særlige behov og om de fysiske rammer afspejler, at tilbuddet er
borgerens eget hjem.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 219: MFU spm. om reglerne for brugen af sommerhuse til anbringelse af udsatte børn og unge
2969095_0002.png
Jeg vil i forlængelse heraf understrege, at det er barnets eller den unges
handlekommune, der træffer afgørelse om valg af det konkrete
anbringelsessted ud fra barnets plan eller ungeplanen. Kommunen skal i
forbindelse med valg af det konkrete anbringelsessted vurdere, om det
pågældende tilbud kan imødekomme barnets eller den unges behov.
I den samlede vurdering skal kommunen endvidere bl.a. lægge vægt på
anbringelsesstedets mulighed for at tilbyde nære og stabile voksenrelationer og
på hensynet til barnets eller den unges skolegang. Jeg kan videre oplyse, at i
de tilfælde, hvor kommunen vælger et anbringelsessted, der ligger i en anden
kommune, skal kommunen forud for anbringelsen orientere den kommune,
hvor anbringelsesstedet er beliggende, om anbringelsen. Det gælder også for
anbringelser i ikke-godkendte tilbud.
Det fremgår dog af § 12, stk. 3, i barnets lov, at der i helt særlige situationer
kan anbringes i et ikke-godkendt tilbud i en kortere periode. Dette kan være i
situationer, hvor der er et akut behov for at placere en borger i et tilbud efter
barnets lov, og der ikke kan findes et egnet og godkendt tilbud. Det ikke-
godkendte tilbud kan i disse situationer midlertidigt i op til 3 uger indgå i den
kommunale forsyning uden godkendelse. I disse tilfælde
skal
socialtilsynet
orienteres om anvendelsen at det ikke-godkendte tilbud. Muligheden kan
således alene anvendes i de tilfælde, hvor der er tale om et akut behov for at
placere en borger i et tilbud, og hvor der ikke kan findes et egnet og allerede
godkendt tilbud.
For en mere uddybende beskrivelse af reglerne for anvendelsen af ikke-
godkendte tilbud efter barnets lov § 12, stk. 3, henviser jeg til mit samtidigt
fremsendte svar på SOU alm. del spm. 218.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
Bilag
SOU alm. del
svar på spm. 218.
2