Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2968690_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 9138
Doknr.
951860
Dato
23-01-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 6. december 2025 stillet følgende spørgsmål
nr. 218 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Nick
Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 218:
”Hvilke
tiltag vil ministeren iværksætte for at sikre, at private botilbud som
Lector Care overholder reglerne og leverer forsvarlig behandling til anbragte
børn og unge, herunder korrekt oplysning til tilsynsmyndighederne? Der
henvises til artiklen ”Unge amok i sommerhus trækker mystiske tråde til
"specialist"-firma”
bragt på tv2ostjylland.dk den 3. december 2024.”
Svar:
Først og fremmest vil jeg understrege, at det for mig at se er helt afgørende, at
alle anbragte børn og unge skal have en indsats af høj kvalitet, hvorfor jeg bl.a.
også er meget optaget af, at reglerne om ikke-godkendte tilbud i barnets lov §
12, stk. 3 overholdes.
Det er grundlæggende min holdning, at reglerne om anvendelse af de ikke-
godkendte tilbud er ganske klare. Det fremgår af § 12, stk. 3, i barnets lov, at
hvis der er et akut behov for at placere en borger i et tilbud efter serviceloven
eller barnets lov, og der ikke kan findes et egnet godkendt tilbud, kan et tilbud
midlertidigt, i op til 3 uger, indgå i den kommunale forsyning uden godkendelse.
I disse tilfælde skal socialtilsynet orienteres om anvendelsen at det ikke-
godkendte tilbud. Muligheden kan alene anvendes i de tilfælde, hvor der er tale
om et akut behov for at placere en borger i et tilbud, og hvor der ikke kan findes
et egnet og allerede godkendt tilbud. Her vil det pågældende tilbud
undtagelsesvist i op til tre uger kunne indgå i kommunens forsyning uden
godkendelse.
Jeg er dog opmærksom på, at der i medierne den seneste tid har været
historier om kommuner, der har gjort brug af ikke-godkendte tilbud på det
sociale område på en måde, som tilsyneladende ligger uden for reglerne i
barnets lov § 12, stk. 3. Disse historier ser jeg på med stor alvor.
Jeg vil i denne forbindelse understrege, at kommunerne har et entydigt ansvar
for at overholde reglerne
ikke mindst på det sociale område. Samtidig er det i
kraft at forsyningsansvaret kommunernes ansvar at sørge for, at de har de
nødvendige tilbud på socialområdet. Jeg har derfor som et første skridt sendt
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: MFU spm. om sikring af, at private botilbud som Lector Care overholder reglerne og leverer forsvarlig behandling til anbragte børn og unge
2968690_0002.png
en orienteringsskrivelse til alle landets kommuner og socialtilsyn, der
indskærper reglerne for brugen af ikke-godkendte tilbud.
Jeg er derfor også glad for, at vi som led i
Aftale om udmøntning af tre
initiativer i rammeaftale
af 2. maj 2024 om en langsigtet og bæredygtig
udvikling af handicapområdet mellem regeringen (SVM) og Liberal Alliance,
Det konservative Folkeparti samt Radikale Venstre har aftalt, at der skal
igangsættes et arbejde, der skal undersøge mulige regelændringer, der kan
dæmme op for snyd og svigt på sociale tilbud herunder, hvordan eksisterende
regler om karens, økonomisk tilsyn og krav til faglige, økonomiske og
organisatoriske kompetencer hos ledere og ejere kan skærpes. Der skal
herunder undersøges muligheder i forhold til regulering af anvendelsen af ikke-
godkendte tilbud.
Desuden vil mit ministerium igangsætte et arbejde med at få dannet et overblik
over kommunernes anvendelse af ikke-godkendte tilbud. Dette indebærer bl.a.,
at jeg vil bede alle kommuner om at melde ind til ministeriet vedr. deres brug af
ikke-godkendte tilbud. Ministeriet har endvidere indledt drøftelser med
Kommunernes Landsforening (KL) om kommunernes brug af de ikke-
godkendte tilbud.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2