Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2965648_0001.png
Ankestyrelsens brev til Odense
Kommune
10. december 2024
Tilsynsudtalelse om ventelister på servicelovens område
J.nr. 21-36830
Ankestyrelsens tilsyn med kommuner og regioner vender hermed tilbage
i sagen om Odense Kommunes ventelister på en række tilbud og
indsatser efter serviceloven.
Sagen har givet Ankestyrelsen anledning til at vurdere, om Odense
Kommunes praksis er i overensstemmelse med servicelovens regler om
kommunernes forsyningspligt.
Indenrigs- og Sundhedsministeren har desuden den 24. oktober 2024
pålagt Ankestyrelsens tilsyn med kommuner og regioner at tage sagen
om Odense Kommunes forsyningspligt op til behandling.
Resumé
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid - reception:
man-fre kl. 9.00-15.00
Åbningstid - telefon:
Ankestyrelsen vurderer, at Odense Kommune i overvejende grad handler
i strid med servicelovens forsyningspligt ved at have ventelister på en
lang række områder.
Vi beder byrådet i Odense Kommune om inden to måneder at oplyse,
hvad vores udtalelse giver byrådet anledning til.
Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.
Sagens oplysninger
[A] skrev til Ankestyrelsen den 26. august 2021.
man-tir kl. 9.00-15.00
ons lukket
tor-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
[A] oplyste, at det fremgik af Odense Kommunes kvalitetsstandard, at
der var venteliste på iværksættelse af socialpædagogisk støtte efter
servicelovens § 85. [A] vedlagde en oversigt fra Odense Kommune, hvor
det fremgik, at der var venteliste på en række af servicelovens
bestemmelser.
Ankestyrelsen bad den 25. januar 2022 Odense Kommune om en
udtalelse.
Odense Kommune sendte den 25. marts 2022 en udtalelse. Følgende
fremgår af udtalelsen:
”Bevillingen af de pågældende ydelser er i Odense Kommune
organisatorisk placeret i to forvaltninger – Ældre- og
Handicapforvaltningen og Beskæftigelses- og Socialforvaltningen.
Odense Kommunes udtalelse omhandler derfor både praksis i
Ældre- og Handicapforvaltningen og praksis i Beskæftigelses- og
Socialforvaltningen.
Ældre- og Handicapforvaltningen
I Ældre- og Handicapforvaltningen bruger vi ventelister som et
arbejdsredskab, der skaber overblik over de borgere, der har eller
vil få behov for det pågældende tilbud, så borgere med akut behov
bliver prioriteret.
Vi arbejder kontinuerligt på at tilpasse vores kapacitet til det
aktuelle behov, og i de tilfælde, hvor det giver anledning til
ventetid, sættes der i videst muligt omfang ind med alternative
indsatser i ventetiden.
Der er ofte stor forskel på indholdet af tilbuddene på det
specialiserede område, og derfor er det vigtigt at matche borger
med det korrekte tilbud. Det kan således give et misvisende
billede, hvis man tænker, at alle der står på ventelisten til en
gruppe af tilbud vil kunne benytte sig af alle disse tilbud.
Der er altid en individuel tilgang til at finde det rigtige tilbud til den
konkrete borger, og hvis der f.eks. ikke aktuelt er en ledig bolig i
præcis det botilbud for unge autister, som vil matche den
pågældende borgers behov, så vil der blive arbejdet på at skabe en
ledig bolig og i mellemtiden vil der blive sat ind med hjælp og
støtte fra f.eks. vores bostøtteteam.
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
Vores ventelister rummer også borgere, der har fået bevilling på en
ydelse, men af forskellige årsager ikke kan eller vil tage imod
tilbuddet. Også i disse situationer vil der blive sat ind med hjælp og
støtte indtil borgeren er klar til at tage imod det bevilgede tilbud.
Teksten på oversigten over sagsbehandlingstider er misvisende, for
det burde fremgå, at det handler om at matche borger med rette
tilbud, og ikke at der er egentlig venteliste til tilbuddene. Vi vil
derfor fremadrettet fjerne bemærkningerne om ventelister på vores
oversigt over sagsbehandlingstiderne.
Beskrivelsen af ventelisterne nedenfor tager udgangspunkt i Ældre
og Handicapforvaltningens organisering i rehabiliteringsforløb:
forløb vedvarende sygdomsudvikling (ældre/demensområdet)
forløb medfødt hjerneskade
forløb erhvervet hjerneskade
forløb sindslidelse
Status på ventelister i Ældre- og Handicapforvaltningen pr.
marts 2022:
Ventelister på forløb vedvarende sygdomsudvikling:
Dagtilbud (servicelovens § 86, stk. 2) på demensområdet
(Byhuset):
Myndighedsafdelingen i Ældre- og Handicapforvaltningen modtager
indstilling fra forvaltningens demenskoordinatorer og herefter bliver
indstillede borger sat på venteliste til et aktivitetstilbud i Byhuset,
der er rammen om en vifte af tilbud for borgere med demens.
I samarbejde med Byhuset vurderes borgerne ud fra placering på
venteliste (dato), demenskoordinatorens indstilling samt eventuelle
opmærksomhedspunkter fra myndighed, demenskoordinator eller
personale i Byhuset. Herefter tilbydes de et aktivitetstilbud i
Byhuset. Accepteres tilbuddet af borgeren, starter denne hurtigst
muligt op på holdet. Ønsker borgeren ikke at benytte sig af
tilbuddet, forbliver denne på ventelisten og tilbydes en plads på et
senere tidspunkt. Hvis borger ikke kan tilbydes deres fulde bevilling
(grundet manglende plads på holdene), eller ikke ønsker dette,
forbliver de på ventelisten med et notat om dette.
Der er månedlige dialogmøder med demenskoordinatorerne for at
drøfte eventuelle opmærksomhedspunkter i forbindelse med
-
-
-
-
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
ventelisten og borgerne. Der er ligeledes sideløbende
kommunikation med demenskoordinatorerne ved akut opståede
problemstillinger i borgers hjem.
Der er er afsat et større beløb fra Budgetforliget 2022, hvilket
kommer til at nedbringe ventelisten betragteligt; forventeligt et
fald på ca. 65 – 70 borgere.
Venteliste til Byhuset: 86 og heraf har 20 delvis plads.
Dagtilbud (servicelovens §86, stk. 2) somatiske pladser:
Der er pt. fire borgere på venteliste til dagtilbud på Marienlund
Plejehjem og plejehjemmet Lokalcenter Rosengaard.
Myndighedsafdelingens administration af ventelisten:
Når borger er visiteret til dagcenter, sættes de på ventelisten.
En gang om måneden afholdes ventelistemøde med hver af de 2
dagcentre.
Forinden er der lavet en foreløbig vurdering af, hvilke steder der
matcher den konkrete borgers behov.
På møderne orienteres dagcentrene om dette, og der snakkes kort
om hver borger.
Ventelister på forløb medfødt hjerneskade:
Servicelovens §§103/104: Der er tre på ventelisten. Den ene har
på nuværende tidspunkt § 85-støtte, og de to andre vurderes først
at have brug for et dagtilbud, når de kommer hjem fra deres
ophold på Egmont højskolen.
Servicelovens §§107/108 og almenboligloven: Der er 42 borgere
der står på venteliste til botilbud.
Flere af dem bliver kompenseret med hjælp og støtte efter
servicelovens §§ 84, 85 og 97.
Nogle borgere er tilbudt et botilbud f.eks. et støttecenter men
ønsker et andet specifikt støttecenter.
Det er derudover besluttet, at der skal opføres et nyt botilbud for
autisme med 35 pladser, som forventes færdigt i 2023. Der er
allerede borgere på ventelisten, der er skrevet op til dette
specifikke botilbud.
Ventelister på forløb erhvervet hjerneskade:
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
Botilbud (servicelovens § 107/108): Der er tre på venteliste til
botilbuddet Bjerggårdshaven. De kompenseres nu ved, at de bor i
plejeboliger på Næsbyhus Plejehjem og Marienlyst Plejehjem, hvor
de modtager hjælp og støtte efter servicelovens §§ 83 og 85.
Ventelisterne til Neuropædagogisk team (servicelovens § 85): Helt
aktuelt er der fire borgere på venteliste til Neuropædagogisk team,
og de er alle på vej ind i teamet, da der ansættes en ny
medarbejder. Borgere kan stå på venteliste i et par måneder, til
der er en plads men sjældent længere. Det er en prioriteret
venteliste, hvor borgere med det største og det mest akutte behov
tages ind først. Langt de fleste borgere har andre indsatser som
hjemmepleje og dagrehabilitering på Bjerggårdshaven. Vurderingen
er, at vi i perioder ville køre med overkapacitet, hvis vi ikke havde
denne korte venteliste
Lige nu er der 5 borgere på venteliste til dagcenterpladser på Tarup
Gamle Præstegaard, der er et aktivitets- og samværstilbud for
voksne mennesker, der har erhvervet en hjerneskade
(servicelovens § 104). Borgerne venter typisk et par måneder,
inden der bliver en plads. Langt de fleste borgere er kompenseret
med andre indsatser som botilbud på Lille Glasvej eller Næsbyhus
(som er specialplejehjem for borgere med erhvervet hjerneskade),
hjemmepleje eller dagrehabilitering på Bjerggårdshaven
(rehabiliteringstilbud for borgere med erhvervet hjerneskade).
Ventelisten er prioriteret, så borgere med det største og mest
akutte behov prioriteres; det kan være borgere, som bor alene,
eller borgere, som ikke har andre indsatser.
Ventelister på forløb sindslidelse:
Bostøtten (servicelovens § 85) har 38 borgere på venteliste. Der
arbejdes med ventelisten på flere områder. Dels arbejdes der på en
mere fleksibel Bostøtte, hvor bostøtte ikke kun gives i borgerens
eget hjem, men også via video og telefon, i gruppebaserede tilbud
eller ved at borgeren møder op hos bostøtte i stedet for, at
bostøtten møder op hos borgeren. Det aftales og planlægges ud fra
den enkelte borgers behov og ønsker for støtten. Vi er ved at
undersøge muligheden for at implementere servicelovens §§ 82 a
og b i forhold til en del af målgruppen, som forventes at ville kunne
klare sig med dette tilbud. Derudover er vi i gang med at
undersøge, om der kan allokeres ressourcer fra et andet tilbud til at
tage nogle af bostøttesagerne på ventelisten.
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
Botilbuddene på forløb sindslidelse (servicelovens §§ 107 og 108
og almenboligloven) har korte ventelister og alle borgere har andre
indsatser i forvaltningen. Der er aktuelt tre borgere på venteliste til
botilbuddet Rydsåvej, men de er alle tre på vej ind. Der er én
borger på venteliste til botilbuddet Tornbjerggård, men der er en
plads på vej. Der er to borgere på venteliste til botilbuddet
Vistahus, og her arbejdes der aktuelt på en løsning. Der arbejdes
kontinuerligt med at skabe flow, så borgere venter kort på
ventelisten og i ventetiden kompenseres ved hjælp af andre
indsatser.
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen har ikke kvalitetsstandarder
for socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 85,
aktivitetstilbud efter servicelovens § 86, stk. 2 og efter § 104,
beskyttet beskæftigelse efter § 103 og botilbud efter servicelovens
§ 107 og § 108. Bevilling af de pågældende ydelser sker efter en
konkret, faglig og individuel vurdering af den enkelte borgers
behov for hjælp og støtte.
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen har ikke ventetid på
aktivitetstilbud efter servicelovens § 86, stk. 2 og efter § 104,
beskyttet beskæftigelse efter § 103 og botilbud efter servicelovens
§ 107 og § 108.
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen oplever aktuelt
kapacitetsudfordringer i forhold til indsatser efter § 85 i
serviceloven. Der er således aktuelt ca. 40 borgere, der afventer
opstart af indsatser efter § 85 i serviceloven. Ventetiden er aktuelt
op til syv måneder. Indsatser efter § 85 i serviceloven er i
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen organisatorisk opdelt i
henholdsvis borgere under og over 30 år. Alle borgere, der aktuelt
afventer opstart af indsatser efter § 85 er over 30 år. Alle borgere,
der afventer opstart af indsatser efter § 85 har tilknyttet en
myndighedsrådgiver, der skal sikre, at borgerens behov for hjælp
og støtte bliver imødekommet i den mellemliggende periode. Det
betyder, at borgeren kan komme i kontakt med sin rådgiver ved
behov og kan få støtte til hjælp med konkrete opgaver som
eksempelvis bestilling af nem-id, besøg af frivilligt tilbud mv.
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
2965648_0007.png
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen har fokus på at løse de
aktuelle kapacitetsudfordringer, og har i februar 2022 afsluttet en
intern analyse af området. Med afsæt i analysen har forvaltningen i
marts 2022 iværksat en række tiltag, der skal løse
kapacitetsudfordringerne på området. For at imødekomme de
aktuelle kapacitetsudfordringerne er der i 1. kvartal tilført
yderligere medarbejderressourcer til området ligesom der arbejdes
på at optimere tilrettelæggelsen af indsatserne med henblik på en
mere effektiv ressourceudnyttelse. Derudover gennemføres der i
2022 en dyberegående analyse af området, der skal danne
grundlag for den fremtidige organisering af området. Den
fremadrettede organisering skal styrke ressourcestyringen, så
forvaltningen fremadrettet på alle områder kan iværksætte
indsatser efter § 85 uden ventetid.”
Ankestyrelsen bad den 21. marts 2024 Odense Kommune om en
supplerende udtalelse. Vi bad Odense Kommune om at redegøre for,
hvad status var på daværende tidspunkt i forhold til de områder, som
kommunen havde redegjort for i deres oprindelige udtalelse.
Odense Kommune sendte den 18. april 2024 en supplerende udtalelse.
Følgende fremgå af udtalelsen:
”Status
på ventelister Ældre- og Handicapforvaltningen pr.
12. april 2024:
Ventelister på forløb vedvarende sygdomsudvikling:
Dagtilbud (servicelovens § 86, stk. 2) på demensområdet
(Byhuset):
Myndighedsafdelingen i Ældre- og Handicapforvaltningen modtager
indstilling fra forvaltningens demenskoordinatorer og herefter bliver
indstillede borger sat på venteliste til et aktivitetstilbud i Byhuset,
der er rammen om en vifte af tilbud for borgere med demens.
I samarbejde med Byhuset vurderes borgerne ud fra placering på
venteliste (dato), demenskoordinatorens indstilling samt eventuelle
opmærksomhedspunkter fra myndighed, demenskoordinator eller
personale i Byhuset. Herefter tilbydes de et aktivitetstilbud i
Byhuset. Accepteres tilbuddet af borgeren, starter denne hurtigst
muligt op på holdet. Ønsker borgeren ikke at benytte sig af
tilbuddet, forbliver denne på ventelisten og tilbydes en plads på et
senere tidspunkt. Hvis borger ikke kan tilbydes deres fulde bevilling
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
2965648_0008.png
(grundet manglende plads på holdene), eller ikke ønsker dette,
forbliver de på ventelisten med et notat om dette.
Venteliste til Byhuset: 10 er på venteliste til et tilbud, og 70 har
ønsker om udvidelse af nuværende tilbud.
Dagtilbud (servicelovens §86, stk. 2) somatiske pladser:
Der er pt. 11 borgere på venteliste til dagtilbud på Marienlund
Plejehjem og plejehjemmet Lokalcenter Rosengaard.
Myndighedsafdelingens administration af ventelisten:
Når borger er visiteret til dagcenter, sættes de på ventelisten.
Dagcentrene håndterer derefter ventelisten. Myndighed har dog
mulighed for at opprioritere borgere, hvis det er relevant. Der er
løbende dialog mellem Myndighed og dagcentrene
Ventelister på forløb medfødt hjerneskade:
Servicelovens §§107/108 og almenboligloven: Der er 30 borgere
der står på venteliste til botilbud. Alle borger er kompenseret med
anden støtte.
En stor del af borgerne bor allerede i botilbud, men har på grund af
ændringer i funktionsniveau behov for en anden type botilbud.
Nogle borgere er hjemmeboende og bliver kompenseret med hjælp
og støtte efter servicelovens §§ 84, 85, 97 og § 104.
Nogle borgere er tilbudt et botilbud f.eks. et støttecenter men
ønsker et andet specifikt støttecenter.
Der er et nyt botilbud for borgere med autisme med 35 pladser
under opførsel. Det forventes færdigt slutningen af 2024. Der er
allerede borgere på ventelisten, der er skrevet op til dette
specifikke botilbud.
Servicelovens § 85: Der er 4 borgere, der venter på § 85 støtte i
Hjemmevejlederteamet. Tre af borgerne modtager i ventetiden §
85 støtte fra støttecenter, en borger fra et andet § 85 tilbud.
Servicelovens §§103/104: Der er tre borgere på ventelisten, som
venter på en plads. Alle borgerne har § 85 støtte og de forventes at
får en plads på aktivitetstilbud indenfor kort tid.
Øvrige borgere på ventelisten søger om en ekstra dag, om en
anden aktivitet, om skift fra et dagtilbud til et andet eller ønsker
først at starte på aktivitetstilbud på et senere tidspunkt.
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
2965648_0009.png
Ventelister på forløb erhvervet hjerneskade:
Servicelovens § 107:
§ 107 tilbud på Bjerggårdshaven (BGH), hvor borgere, der har
behov for specialiseret genoptræning bliver tilbudt bolig.
Der er aktuelt varslet ny borger udskrevet i uge 18, hvor denne
tilbydes plads på BGH.
Der er meget sjældent venteliste til tilbud på BGH jf. SEL § 107.
Hvis der er venteliste, vil disse borgere ofte have fået en plads på
Lysningen, Odense Kommunes døgnrehabiliteringstilbud, indtil der
er ledig plads på BGH. Det er dog ofte kun i en kortere periode,
hvor de afventer plads på BGH. I den periode hvor de afventer
plads på BGH tilbydes borgere dagrehabilitering på BGH.
Serviceloven § 108:
Til § 108 tilbud på BGH er der pt. 8 borgere på venteliste.
De borgerere på ventelisten, er borgere, der bor på andre tilbud,
nogle bor i alm. plejebolig. Andre bor på specialplejebolig, hvor de
modtager støtte jf. SEL §§ 83 og 85. Derudover er der 1 borger,
som bor i udenbystilbud, men har ønske om at komme tilbage til
Odense. Og endelig er der 1 borger, der er indskrevet på BGH §
107 tilbud, men det påtænkes, at denne borger har behov for et
længerevarende tilbud på BGH.
Almenbolig § 54 samt Servicelovens §§ 83 og 85
(specialplejebolig):
Der er 3 borgere på venteliste til specialplejebolig på Næsbyhus og
Lille Glasvej. I specialplejebolig modtager borgere støtte jf. SEL §§
83 og 85.
Af borgerne på ventelisten, er der 1, der bor i demens plejebolig,
hvor dette ikke længere vurderes at være rette tilbud til borger.
Derudover er der 1 borger, der bor i egen bolig med meget støtte
fra hjemmeplejen og § 85 støtte fra Neuropædagogisk støtte.
Den sidste borger bor også bor i egen bolig, men hvor det er
nødvendigt at tilbyde borger bolig på rette tidspunkt, da han ellers
ikke vil tage imod ønsket om anden bolig. Dette er derfor en
længere proces, hvor der arbejdes med at følge borgeren og
oparbejde motivation til flytning.
Denne borger modtager støtte fra Udsatte Teamet i Odense
Kommune i den tid, hvor han venter på plads på Næsbyhus.
Servicelovens § 85:
Der er to borgere på venteliste til Neuropædagogisk team, hvoraf
den ene påtænkes at blive opstartet i slutningen af april.
9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
2965648_0010.png
Derudover er der en, er er i genoptræning på Bjerggårdshaven,
hvorfor behovet for § 85 støtte ikke er relevant endnu.
Det er en prioriteret venteliste, hvor borgere med det største og
det mest akutte behov tages ind først. Mange borgere har andre
indsatser som hjemmepleje, dagrehabilitering på Bjerggårdshaven
eller tilbud på Tarup Gl. Præstegård jf. SEL § 104. Vurderingen er,
at vi i perioder ville køre med overkapacitet, hvis vi ikke havde
denne korte venteliste
Serviceloven § 104:
Der er 4 borgere på venteliste til dagcenterpladser på Tarup Gamle
Præstegaard (TGP) Borgerne kan vente et par måneder, inden der
bliver en plads. Borgere, der er tilknyttet TGP er både borgere, der
bor på bosteder, specialplejebolig eller bor i egen bolig. Mange af
disse borgere har derfor ofte andre indsatser på botilbud eller
støtte fra hjemmeplejen eller bostøtte fra Neuropædagogisk team.
Ventelisten er prioriteret, så borgere med det største og mest
akutte behov prioriteres; det kan være borgere, som bor alene,
eller borgere, som ikke har andre indsatser.
Ventelister på forløb sindslidelse:
Servicelovens § 107 og 108 og almenboliglov: Botilbuddene på
forløb sindslidelse har korte ventelister, og alle borgere
kompenseres med andre indsatser i forvaltningen. Der er en borger
i udredningsplads på Rydsåvej, og viser han sig at være målgruppe
for en fast plads, så vil der være lidt ventetid. Der er to borgere på
venteliste til botilbuddet Vistahus, som er et tilbud til borgere med
sindslidelse og misbrug. Aktuelt bor de to borgere hos deres
forældre og støttes med § 85 støtte, og det er usikkert, om de vil
tage imod botilbuddet, når der bliver plads. Der arbejdes
kontinuerligt med at skabe flow, så borgere venter kort på
ventelisten og i ventetiden kompenseres ved hjælp af andre
indsatser. Der skabes blandt andet flow ved at lade personale fra
botilbuddet tilbyde borgerne § 85 støtte i egen bolig det første
halve år efter udflytning.
Servicelovens § 85: Der er 8 borgere på venteliste til Bostøtten.
Der arbejdes fortsat med ventelisten på flere områder. Dels
arbejdes der på en mere fleksibel Bostøtte, hvor bostøtte ikke kun
gives i borgerens eget hjem, men også via video og telefon, i
gruppebaserede tilbud eller ved at borgeren møder op hos bostøtte
i stedet for, at bostøtten møder op hos borgeren. Det aftales og
planlægges ud fra den enkelte borgers behov og ønsker for støtten.
10
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
Vi har taget Serviceloven § 82 A og § 82 B i anvendelse i forhold til
en del af målgruppen, som forventes at ville kunne klare sig med
dette tilbud.
Servicelovens § 104: Der er ingen venteliste
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen har ikke kvalitetsstandarder
for socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 85,
aktivitetstilbud efter servicelovens § 86, stk. 2 og efter § 104,
beskyttet beskæftigelse efter § 103 og botilbud efter servicelovens
§ 107 og § 108. Bevilling af de pågældende ydelser sker efter en
konkret, faglig og individuel vurdering af den enkelte borgers
behov for hjælp og støtte.
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen har ikke ventetid på
indsatser efter § 85 i serviceloven, aktivitetstilbud efter
servicelovens § 86, stk. 2 og efter § 104, beskyttet beskæftigelse
efter § 103 og botilbud efter servicelovens § 107 og § 108.
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen har tilbage i 2022 haft
kapacitetsudfordringer i forhold til indsatser efter § 85 i
serviceloven. Disse udfordringer er nu løst.”
Indenrigs- og Sundhedsministeren har den 24. oktober 2024 pålagt
Ankestyrelsens tilsyn med kommuner og regioner at tage sagen om
Odense Kommunes forsyningspligt op til behandling med henblik på at
afgive en udtalelse efter lov om kommunernes styrelse § 50 samt med
henblik på at tage stilling til, om der er grundlag for at pålægge
tvangsbøder efter lov om kommunernes styrelse § 50 b.
Regler og praksis
Følgende fremgår af servicelovens § 85 om socialpædagogisk støtte:
Ӥ
85.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller
støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til
personer, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.”
Følgende fremgår af servicelovens § 86, stk. 2 om vedligeholdende
træning:
11
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
Ӥ
86.
[…]
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp til at
vedligeholde fysiske eller psykiske færdigheder til personer, som på
grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige
sociale problemer har behov herfor.
Følgende fremgår af servicelovens § 103 om beskyttet beskæftigelse:
Ӥ
103.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde beskyttet
beskæftigelse til personer under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i
lov om social pension, som på grund af betydelig nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke kan
opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, og som ikke kan benytte tilbud efter anden
lovgivning.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan tilbyde særligt tilrettelagte
beskæftigelsesforløb til personer med særlige sociale problemer.”
Følgende fremgår af servicelovens § 104 om aktivitets- og
samværstilbud:
Ӥ 104.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde aktivitets- og
samværstilbud til personer med betydelig nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer til
opretholdelse eller forbedring af personlige færdigheder eller af
livsvilkårene.”
Følgende fremgår af servicelovens § 107 om midlertidigt botilbud:
Ӥ
107.
Kommunalbestyrelsen kan tilbyde midlertidigt ophold i
boformer til personer, som på grund af betydelig nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov for
det.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde midlertidigt ophold
1) til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der har behov for omfattende hjælp til
almindelige, daglige funktioner eller for pleje, eller som i en
periode har behov for særlig behandlingsmæssig støtte, og
2) til personer med nedsat psykisk funktionsevne eller med
særlige sociale problemer, der har behov for pleje eller
behandling, og som på grund af disse vanskeligheder ikke kan
klare sig uden støtte.”
12
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
Følgende fremgår af servicelovens § 108, stk. 1 og 2 om længerevarende
botilbud:
Ӥ
108.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ophold i boformer,
der er egnet til længerevarende ophold, til personer, som på grund
af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har
behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller
pleje, omsorg eller behandling, og som ikke kan få dækket disse
behov på anden vis.
Stk. 2.
Personer, som modtager tilbud efter stk. 1, og som
ønsker at flytte til en anden kommune, har ret til et tilsvarende
tilbud i en anden kommune. Det er en forudsætning, at den
pågældende opfylder betingelserne for at blive optaget i både
fraflytningskommunen og tilflytningskommunen.”
Forsyningspligt
Kommunen træffer afgørelse om tilbud efter serviceloven. Kommunen
har samtidig pligt til at sørge for, at der er de nødvendige tilbud til
rådighed, som der er behov for efter serviceloven.
Følgende fremgår af servicelovens § 3, stk. 1, og § 4:
Ӥ
3.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilbud efter
denne lov.”
Ӥ
4.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der er de
nødvendige tilbud efter denne lov.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen opfylder sit forsyningsansvar efter
stk. 1 ved brug af egne tilbud og ved samarbejde med andre
kommuner, regioner eller private tilbud.
Stk. 3.
Tilbud omfattet af krav om godkendelse, jf. § 4 i lov om
socialtilsyn, skal være godkendt af socialtilsynet for at kunne indgå
i kommunens forsyning, jf. stk. 2.
Stk. 4.
I tilfælde, hvor der er et akut behov for at placere en
borger og der ikke kan findes et egnet godkendt tilbud, kan et
tilbud dog i op til 3 uger indgå i den kommunale forsyning uden
godkendelse. Socialtilsynet orienteres straks om anvendelsen af
det tilbud, som ikke er godkendt af socialtilsynet, og kan, når
særlige grunde taler for det, træffe afgørelse om, at det
ikkegodkendte tilbud anvendes i yderligere 3 uger.”
13
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
Følgende fremgår af de almindelige bemærkninger i forslag til lov om
social service L 38 af 24. februar 2005:
”3.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder følgende elementer:
Et samlet kommunalt ansvar for borgeren på det sociale
område
Lovforslaget indebærer, at det hidtil delte myndigheds-,
forsynings- og finansieringsansvar på det sociale område samles i
kommunen.
Lovforslaget indebærer dermed, at den enkelte
kommunalbestyrelse får et samlet ansvar for at træffe afgørelse
om borgerens visitation til et tilbud, ansvar for at sikre, at der er
relevante sociale tilbud til borgerne, samt ansvar for finansieringen
af tilbuddene.
Kommunalbestyrelsens ansvar for at sikre, at der er sociale
tilbud til borgerne betyder, at kommunen har pligt til at sørge for,
at der er de nødvendige sociale tilbud til stede enten i form af
kommunens egne tilbud, eller ved køb af pladser i private tilbud,
regionale tilbud eller tilbud i andre kommuner.”
Følgende fremgår af pkt. 110 i vejledning nr. 9347 af 28. marts 2017 om
servicelovens formål og generelle bestemmelser i loven:
”110. Udgangspunktet for administrationen af lov om social service
er, at afgørelsen skal iværksættes straks efter, at den er truffet af
kommunalbestyrelsen, jf. f.eks. Statsforvaltningens tilsynsudtalelse
09/13217, hvor Statsforvaltningen Midtjylland udtalte, at Silkeborg
Kommune ikke kunne undlade at iværksætte hjælp tildelt efter
servicelovens § 85 til A begrundet i besparelser i kommunen. Det
var statsforvaltningens opfattelse, at Silkeborg Kommune havde
handlet i strid med serviceloven ved at undlade at iværksætte den
tildelte hjælp til A.
Der kan imidlertid gøre sig særlige forhold gældende i den konkrete
situation, som umuliggør iværksættelse af tilbuddet straks, ligesom
der kan være situationer, hvor et tilbud indeholder flere forskellige
tiltag, som ikke skal iværksættes samtidig. Kan et tilbud ikke
iværksættes straks, skal kommunen dog forsøge at finde et
alternativt (midlertidigt) tilbud. Tilbudsportalen vil kunne indeholde
alternative tilbud, som kommunen i et samarbejde med ansøgeren
vil kunne overveje. Der henvises til Statsforvaltningens udtalelse af
14
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
28. juni 2012, hvor Statsforvaltningen Midtjylland udtalte, at det
efter omstændighederne ville være i overensstemmelse med
servicelovens forsyningsforpligtelse at lade personer, der er
bevilget et botilbud efter servicelovens § 108, vente i en kortere
periode med henblik på et finde et egnet botilbud. I visse særlige
situationer vil der endvidere kunne blive tale om, at der skal
opføres et helt nyt botilbud. Det vil også kunne lovliggøre ventetid.
I den konkrete sag fandt Statsforvaltningen imidlertid, at Århus
Kommune ved at lade personer vente på botilbud i op til 5-6 år
tilsidesatte sin forsyningspligt efter serviceloven.”
Ventelister
Efter servicelovens § 108, stk. 2, er der mulighed for frit valg af
længerevarende botilbud. Servicelovens § 108, stk. 4, giver mulighed
for, at der i en bekendtgørelse kan fastsættes nærmere regler om
betingelserne for frit valg. Følgende fremgår af stk. 2 og 4:
Ӥ
108.
[…]
Stk. 2.
Personer, som modtager tilbud efter stk. 1, og som
ønsker at flytte til en anden kommune, har ret til et tilsvarende
tilbud i en anden kommune. Det er en forudsætning, at den
pågældende opfylder betingelserne for at blive optaget i både
fraflytningskommunen og tilflytningskommunen.
[…]
Stk. 4.
Social- og boligministeren fastsætter i en bekendtgørelse
nærmere regler om betingelserne for at få tilbud om boform efter
stk. 2, og i hvilket omfang bestemmelsen i stk. 2 skal finde
anvendelse for personer, der optages i et bestemt botilbud uden
samtykke efter § 129 a.”
Der er hjemmel i betalingsbekendtgørelsen til at oprette ventelister til
botilbud for personer, der ønsker at gøre brug af muligheden for frit valg
af botilbud efter § 108, stk. 2, i serviceloven. Betalingsbekendtgørelsen
er oprettet blandt andet med hjemmel i servicelovens § 108, stk. 4.
Følgende fremgår af betalingsbekendtgørelsens §§ 11 og 12:
Ӥ
11.
Ansøgere, som opfylder betingelserne for at modtage
tilbud efter servicelovens § 108, optages efter reglerne i § 12 på en
venteliste i den kommune, hvor det ønskede botilbud ligger.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen tildeler ledige botilbud efter stk. 1
til de ansøgere, der har størst behov for det pågældende botilbud.
15
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
§ 12.
Det skal fremgå af kommunens venteliste, om den enkelte
ansøger har bopæl i eller uden for kommunen.
Stk. 2.
Ansøgere, der er optaget på ventelisten, jf. stk. 1, skal
efter anmodning gøres bekendt med deres placering på
ventelisten.”
Praksis
Statsforvaltningen Midtjylland (nu det kommunale og regionale tilsyn i
Ankestyrelsen) har i flere tilsynsudtalelser udtalt sig om kommunens
forsyningspligt. Vi henviser til fire tilsynsudtalelser, der er offentliggjort
henholdsvis den 4. november og 8. december 2010 samt 7. juni og 4.
oktober 2011. Følgende fremgår af tilsynsudtalelserne (enslydende i alle
fire udtalelser):
”Det følger af servicelovens § 3, stk. 1, at det er
kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om tilbud efter loven.
Det er således kommunen, der har myndighedsopgaven efter
serviceloven. Det betyder, at kommunen skal træffe afgørelse om,
hvilke ydelser m.v. en borger er berettiget til efter lovgivningen.
Som myndighed skal kommunen også træffe afgørelser om
ændringer i eller ophør af ydelser, som den har tilkendt en borger.
Kommunens afgørelser træffes efter ansøgning eller undertiden på
eget initiativ. De kan normalt påklages til Det Sociale Nævn.
Når kommunen har tillagt en borger en lovbestemt ydelse m.v. er
kommunen dernæst forsyningsansvarlig, jf. servicelovens § 4. Det
vil sige, at det er kommunen, der skal sørge for, at den bevilgede
ydelse m.v. faktisk også leveres. Det følger således af § 4, stk. 1,
at det er kommunalbestyrelsen, der skal sørge for, at der er de
nødvendige tilbud efter loven, mens § 4, stk. 2, angiver hvorledes
kommunalbestyrelsen kan opfylde sit forsyningsansvar.
Kommunens afgørelse om tildeling af en ydelse efter serviceloven
tillægger borgeren et retskrav på ydelsen, modsvaret af
kommunens pligt til at levere den pågældende ydelse. Borgerens
ret gælder principielt fra den dag, hvor afgørelsen er meddelt, eller
fra den dag, hvor den ifølge kommunens eller Det Sociale Nævns
afgørelse er gældende. Den gælder endvidere indtil den dag, hvor
ydelsen m.v. efter loven eller afgørelsen skal ophøre, eller indtil
kommunen ved en fornyet afgørelse fratager borgeren den tidligere
tillagte ydelse m.v.
16
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
Kommunen kan således som udgangspunkt ikke udsætte
efterlevelse af sin egen visitationsafgørelse eller reducere en
service varigt eller midlertidigt, så længe borgerens retskrav er
gældende.
Der kan efter statsforvaltningens opfattelse være forhold, som efter
en konkret vurdering, berettiger at en ydelse m.v. udsættes eller
midlertidigt standses eller reduceres, efter at der er truffet
afgørelse om tildeling. Dette kan for eksempel være forhold som:
at modtageren ikke er klar til at modtage ydelsen,
at iværksættelse kræver nærmere forberedelse eller
tilrettelæggelse,
at kommunen ikke har og ikke her og nu er i stand til at
skaffe det fornødne mandskab eller udstyr, eller den, der
efter lovens § 4, stk. 2, skal levere ydelsen ikke er i stand til
det, eller
force majeure, for eksempel strejke blandt kommunens
medarbejder[e].”
Følgende fremgår af Statsforvaltningen Midtjyllands udtalelse af 28. juni
2012 til Aarhus Kommune:
”Når kommunen har tillagt en borger en lovbestemt ydelse m.v., er
kommunen dernæst forsyningsansvarlig, jf. servicelovens § 4. Det
vil sige, at det er kommunen, der skal sørge for, at den bevilgede
ydelse m.v. faktisk også leveres. Det følger således af § 4, stk. 1,
at det er kommunalbestyrelsen, der skal sørge for, at der er de
nødvendige tilbud efter loven, mens § 4, stk. 2, angiver hvorledes
kommunalbestyrelsen kan opfylde sit forsyningsansvar.
Kommunens afgørelse om tildeling af en ydelse efter serviceloven
tillægger borgeren et retskrav på ydelsen, modsvaret af
kommunens pligt til at levere den pågældende ydelse. Borgerens
ret gælder principielt fra den dag, hvor afgørelsen er meddelt, eller
fra den dag, hvor den ifølge kommunens eller det sociale nævns
afgørelse er gældende. Den gælder endvidere indtil den dag, hvor
ydelsen m.v. efter loven eller afgørelsen skal ophøre, eller indtil
kommunen ved en fornyet afgørelse fratager borgeren den tidligere
tillagte ydelse m.v.
Kommunen kan således som udgangspunkt ikke udsætte
efterlevelse af sin egen afgørelse.
17
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
Der ses ikke i loven at være hjemmel til at lade personer vente på
bevilgede botilbud efter servicelovens § 108.
Århus Kommune har anført, at der i bekendtgørelse om betaling for
botilbud m.v. efter servicelovens kapitel 20 samt flytteret i
forbindelse med botilbud efter § 108, er hjemmel til at oprette
ventelister.
Denne bekendtgørelse er udstedt med hjemmel i (blandt andet) §
108, stk. 4, der alene henviser til flyttetilfældene i § 108, stk. 2.
Servicelovens § 108, stk. 4, giver efter statsforvaltningens
opfattelse kun lovhjemmel til, at udstede regler for de personer,
der modtager botilbud, men som ønsker at flytte til et tilsvarende
tilbud i en anden kommune.
Det vil efter statsforvaltningens opfattelse efter omstændighederne
være i overensstemmelse med servicelovens forsyningsforpligtelse
at lade personer, der er bevilget et botilbud efter servicelovens §
108, vente i en kortere periode med henblik på at finde et egnet
botilbud. I visse særlige situationer vil der endvidere kunne blive
tale om, at der skal opføres et helt nyt botilbud. Dette vil også
kunne lovliggøre ventetid.
Det er imidlertid efter statsforvaltningens opfattelse et krav, at
ventetiden er kort og for den enkelte afpasset efter dennes
situation og behov. Ventetiden må (alene) tage sigte på at finde et
egnet botilbud i forhold til den enkeltes behov i eksisterende
byggeri eller ved nybyggeri. Det er efter statsforvaltningens
opfattelse ikke lovligt, hvis kommunen ikke kontinuerligt arbejder
på at afvikle ventetiden.
Det fremgår af sagen, at Århus Kommune har haft skiftende planer
for opførelse/ombygning af boliger til voksne udviklingshæmmede
med autisme, siden kommunen overtog området fra amtet i 2007.
Ingen af disse planer er blevet udført. Kommunen er ikke p.t. i
færd med at opføre botilbud til voksne udviklingshæmmede med
autisme, men har revideret sin anlægsplan, der – hvis den
vedtages på budgetmøde i september / oktober 2012 – vil give nye
boliger til voksne med udviklingshæmning og autisme i løbet af de
næste 3-4 år.
18
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
Statsforvaltningen finder ikke, at Århus Kommune dermed
kontinuerligt arbejder på at afvikle ventetiden på botilbud til
voksne udviklingshæmmede med autisme.
De i denne sag omhandlede personer har ventet på botilbud efter
servicelovens § 108 i mellem 2 og 5-6 år, og de venter fortsat på
botilbud. En af de pågældende har takket nej til et botilbud.
Det er statsforvaltningens opfattelse, at Århus Kommunalbestyrelse
ved at lade personer vente på botilbud i op til 5-6 år tilsidesætter
sin forsyningspligt efter servicelovens § 4, stk. 1.”
Sådan vurderer vi sagen
Det er Ankestyrelsens vurdering, at Odense Kommunes praksis i
overvejende grad er i strid med servicelovens regler om kommunernes
forsyningspligt.
Ankestyrelsen vurderer, at Odense Kommune handler i strid med
lovgivningen ved at have venteliste på en lang række bestemmelser
efter serviceloven, herunder fx socialpædagogisk støtte, vedligeholdende
træning og botilbud.
Det følger af servicelovens § 4, at kommunen skal sørge for, at der er de
nødvendige tilbud efter lovgivningen. Kommunen er altså forpligtet til at
sørge for, at der er de tilbud, der er nødvendige for at dække de behov,
kommunens borgere har.
Bestemmelsen regulerer også, hvordan kommunen kan opfylde sin
forsyningspligt ved enten at bruge egne tilbud eller ved at samarbejde
med andre kommuner, regioner eller private tilbud. Kommunen kan altså
ikke give afslag på hjælp med den begrundelse, at kommunen ikke selv
har et egnet tilbud, der kan dække borgerens behov. I disse tilfælde er
kommunen forpligtet til at finde et tilbud uden for kommunen eller et
privat tilbud, også selvom det er dyrere for kommunen end et af
kommunens egne tilbud.
Det betyder også, at kommunen kan være nødt til at oprette et tilbud,
hvis det ikke er muligt – hverken i eller uden for kommunen – at finde et
egnet tilbud, der kan dække borgerens behov i det konkrete tilfælde.
Det er Ankestyrelsens opfattelse, at en afgørelse efter serviceloven som
udgangspunkt skal iværksættes straks efter, at den er truffet af
kommunen.
19
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
Der kan dog være særlige forhold, som gør det lovligt at lade personer,
der er bevilget et tilbud eller en ydelse efter serviceloven, vente i en
kortere periode på iværksættelsen af tilbuddet. Det kan fx være, hvis
borgeren skal have flere forskellige indsatser, der ikke kan iværksættes
samtidig, eller hvis der er en kortere ventetid forbundet med at finde et
egnet tilbud. Der kan også være force majeure-lignende situationer, hvor
det ikke er muligt for kommunen at iværksætte den bevilgede hjælp
straks.
En eventuel ventetid skal være så kort som muligt, og kommunen skal i
ventetiden forsøge at stille et andet tilsvarende tilbud (midlertidigt) til
rådighed. Alternativt skal kommunen tilbyde anden midlertidig hjælp
efter andre bestemmelser, der kan dække borgerens behov i
venteperioden.
I de tilfælde, hvor kommunen har opfyldt sin forsyningspligt ved at
tilbyde et konkret og egnet længerevarende botilbud til borgeren, men
borgeren ønsker et andet specifikt tilbud (frit valg), regulerer
betalingsbekendtgørelsen muligheden for en venteliste.
Betalingsbekendtgørelsens §§ 11 og 12 henviser til § 108 generelt. Det
følger imidlertid af hjemmelsbestemmelsen i servicelovens § 108, stk. 4,
at ministeren i en bekendtgørelse kan fastsætte nærmere regler om
betingelserne for at få tilbud om boform efter § 108, stk. 2, som handler
om borgerens mulighed for at vælge et andet botilbud, end det der er
bevilget af kommunen.
Det er derfor Ankestyrelsens opfattelse, at betalingsbekendtgørelsens §§
11 og 12 alene regulerer muligheden for at oprette en venteliste for
borgere, der ønsker at gøre brug af muligheden for frit valg af
længerevarende botilbud efter servicelovens § 108, stk. 2.
Bestemmelserne giver efter Ankestyrelsens opfatteles dermed ikke
hjemmel til at oprette en generel venteliste på længerevarende botilbud.
Denne retsopfattelse fremgår også af Statsforvaltningen Midtjyllands
udtalelse af 28. juni 2012 til Aarhus Kommune.
Ud over de nævnte bestemmelser i betalingsbekendtgørelsen er der ikke
hjemmel i serviceloven til oprettelse af ventelister.
I forhold til vurderingen af Odense Kommunes praksis, lægger vi vægt
på, at det fremgår af Odense Kommunes udtalelse af 18. april 2024, at
der er venteliste på iværksættelse af socialpædagogisk støtte,
20
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
vedligeholdende træning, beskyttet beskæftigelse, aktivitets- og
samværstilbud samt botilbud, som er tilbud og indsatser efter
serviceloven. Der er på nogle af områderne desuden ventetid på at få
iværksat yderligere hjælp, fx efter servicelovens § 86, stk. 2, om
vedligeholdende træning.
Vi lægger også vægt på, at det i udtalelsen af 18. april 2024 ikke er
angivet, hvor lang tid borgeren venter på iværksættelsen af hjælpen på
størstedelen af områderne. På enkelte af områderne er det beskrevet, at
der kun er en kort eller kortere ventetid eller op til et par måneder. Det
er derfor ikke muligt helt generelt at vurdere, hvorvidt ventetiden er i
overensstemmelse med forsyningspligten, fordi det er en konkret
vurdering af blandt andet borgerens forhold og hvilken type tilbud, der er
tale om.
Vi lægger desuden vægt på, at vi ikke kan se af kommunens udtalelser,
at kommunen forsøger at finde andre tilbud uden for kommunen, i de
tilfælde hvor der ikke er ledige pladser på kommunens egne tilbud.
Vi lægger derudover vægt på, at det ikke fremgår af Odense Kommunes
udtalelser i forhold til længerevarende botilbud, om der er tale om en
venteliste til borgere, der ønsker et andet (lignende) botilbud end
bevilget af kommunen.
På den baggrund vurderer vi, at Odense Kommunes praksis i
overvejende grad ikke er i overensstemmelse med servicelovens regler
om kommunernes forsyningspligt.
Vi bemærker dog, at det er Ankestyrelsens vurdering, at Odense
Kommunes praksis i forhold til iværksættelse af tilbud efter servicelovens
§ 104 for personer med erhvervet hjerneskade – som den er beskrevet i
kommunens udtalelse fra april 2024 - er i overensstemmelse med
reglerne. Kommunen skal dog være opmærksom på, at kommunen er
forpligtet til at tilbyde borgerne anden midlertidig hjælp i venteperioden.
Vi er opmærksomme på, at det fremgår af Odense Kommunes udtalelse
af 25. marts 2022, at der ikke er tale om egentlig venteliste til
tilbuddene, men at det handler om at matche borgeren med det rette
tilbud. Det kan dog ikke føre til en anden vurdering, fordi den beskrevne
praksis har karakter af en venteliste på iværksættelse af et bevilget
tilbud, som der ikke generelt er hjemmel til i serviceloven.
Vi beder om byrådets bemærkninger til vores udtalelse
21
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
Ankestyrelsen beder byrådet i Odense Kommune om inden to måneder
at oplyse, hvad vores udtalelse giver byrådet anledning til.
Vi offentliggør denne udtalelse på www.ast.dk i anonymiseret form.
Ankestyrelsens kompetence som tilsynsmyndighed
Ankestyrelsen fører tilsyn med, at kommunerne overholder den
lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder. Det står i
§ 48, stk. 1, i kommunestyrelsesloven.
Ankestyrelsen kan udtale sig om lovligheden af kommunale dispositioner
eller undladelser. Det står i § 50 i kommunestyrelsesloven.
Venlig hilsen
Nanna B. Damgaard
Kopi er sendt til:
[A]
22
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om kommentar til henvendelse om ulovlige ventelister på botilbud
Vi har anvendt:
Lov om kommunernes styrelse (kommunestyrelsesloven), senest
bekendtgjort ved lovbekendtgørelse nr. 69 af 23. januar 2024
Lov om social service (serviceloven), senest bekendtgjort ved
lovbekendtgørelse nr. 909 af 3. juli 2024
Bekendtgørelse nr. 1387 af 12. december 2006 om betaling for botilbud
m.v. efter servicelovens kapitel 20 samt om flytteret i forbindelse med
botilbud efter § 108
23