Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2965155_0001.png
Sagsnr.
2024 - 9063
Doknr.
949767
Dato
15-01-2025
Bilag 1: Lovgivning om fører- og servicehunde
Social- og Boligministeriet
Social- og Boligministeriet har følgende lovgivning vedrørende fører- og
servicehunde på hhv. social- og boligområdet:
Socialområdet
Det fremgår af servicelovens § 112, at kommunalbestyrelsen skal yde støtte til
hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,
når hjælpemidlet
1) i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte
funktionsevne,
2) i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller
3) er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv.
En førerhund/servicehund er en hund, der er udvalgt og trænet fra hvalp med
henblik på at afhjælpe en nedsat psykisk eller fysisk funktionsevne.
Førerhunde og servicehunde kan bevilliges som hjælpemiddel på lige fod med
andre hjælpemidler efter serviceloven, såfremt hunden opfylder ovennævnte
kriterier.
Hjælpen ydes til anskaffelse af det bedst egnede og billigste hjælpemiddel, jf. §
3 i bekendtgørelse om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder
efter serviceloven. Dette gælder også ved bevilling af servicehunde og
førerhunde.
Af bekendtgørelse om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder
efter lov om social service, § 4, stk. 6, fremgår det, at hjælp til førerhunde
omfatter et årligt beløb til dækning af løbende nødvendige udgifter til
førerhunden. Bestemmelsen gælder ikke for servicehunde. Social- og
Boligministeriet vil afsøge muligheden for, at bestemmelsen udvides til at
inkludere dækning af udgifter til servicehunde.
Boligområdet
Driftsbekendtgørelsen regulerer driften af almene boliger, herunder almene
boligorganisationer, selvejende almene ældreboliginstitutioner, kommunale og
regionale almene ældreboliger samt selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner, jf. driftsbekendtgørelsens § 1, stk. 1.
Af driftsbekendtgørelsens § 130 stk. 1, fremgår det, at uanset bestemmelserne
i husordenen for almene boliger, har personer med vedvarende fysisk eller
psykisk funktionsnedsættelse eller blinde og svagtseende personer, der er
afhængige af et servicedyr, altid ret til at holde et sådant. Det fremgår
endvidere af § 130, stk. 2, at ved servicedyr forstås fører- og servicehunde,
som er specielt trænet til at udføre en eller flere nytteopgaver for de personer,
der er nævnt i stk. 1.
Der er ikke fastsat nærmere regler om, hvordan hunden skal være trænet, og
der stilles ikke krav om, at brugere af servicehunde skal have udleveret et
officielt ID på, at hunden er en servicehund. Ligeledes er der ikke fastsat regler
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm., om en service-, social-, trygheds- eller omsorgshund til mennesker med psykiske funktionsnedsættelser er lovgivningsmæssigt sidestillet med en førerhund til mennesker med synshandicap
2965155_0002.png
om, at beboere i almene boliger skal være visiteret efter serviceloven til at
modtage en servicehund.
Transportministeriet
Transportministeriet oplyser følgende:
Fører- og servicehunde reguleres i de fælles landsdækkende rejseregler.
Rejsereglerne udstedes i henhold til lov om trafikselskaber og jernbaneloven.
De fælles landsdækkende rejseregler er reglerne for rejser i den kollektive
transport, som trafikvirksomhederne selv beslutter og aftaler. De fælles
rejseregler gælder for rejser med følgende selskaber i Danmark:
DSB
GoCollective
Skånetrafikken (landegrænsen mod Sverige-Østerport)
Metroselskabet
Trafikselskaberne (Movia, BAT, FynBus, Sydtrafik, Midttrafik og
Nordjyllands Trafikselskab)
Af de fælles landsdækkende rejseregler fremgår følgende af punkt 3.2:
"Fører-
eller servicehunde kan altid medbringes og er gratis. Det skal fremgå, at
hunden er fører- eller servicehund, f.eks. ved at hunden bærer id-vest, skilt
eller lignende, eller der kan vises anden dokumentation."
Jævnfør de fælles landsdækkende rejseregler, er førerhunde og servicehunde
derfor sidestillet.
For så vidt angår rejser, der ikke er omfattet af landsdækkende rejseregler er
retten til at medbringe en fører- eller servicehund reguleret i de sektorspecifikke
passagerrettigheder. Det gælder for eksempel rejser med fly eller kommercielle
busrejser.
I forhold til
flyrejser,
fremgår det af flypassagerrettighedsforordning (EF)
261/2004, at "Transporterende
luftfartsselskaber giver førsteprioritet til
transport af bevægelseshæmmede personer og eventuelle ledsagere eller
godkendte førerhunde samt til uledsagede børn".
I forordning (EF) 1107/2006
om handicappede og bevægelseshæmmede personers rettigheder, når de
rejser med fly, fremgår det ydermere:
"Når brugen af en anerkendt
ledsagehund er nødvendig, imødekommes dette behov, forudsat at det er
meddelt luftfartsselskabet, dets agent eller rejsearrangør i overensstemmelse
med eventuelle nationale regler for transport af ledsagehunde om bord på fly".
Kommercielle busruter
er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 181/2011 om buspassagerers rettigheder og om ændring af
forordning (EF) nr. 2006/2004. Her fremgår det, at handicappede og
bevægelseshæmmede gratis kan medbringe en anerkendt hjælpehund ombord
i bussen.
Som det fremgår anvendes begreberne ledsagehund og hjælpehund uden at
disse er specifikt defineret. Det er imidlertid vurderingen, at ledsagehund og
hjælpehund skal fortolkes bredere end førerhund og der på den baggrund i
praksis er lovgivningsmæssig sidestilling af service-, social-, trygheds- eller
omsorgshund og førerhunde.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har indhentet en udtalelse fra
Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende:
Fødevarestyrelsen har bestemmelser om kæle- og servicedyrs adgang til
fødevarevirksomheder i hygiejnebekendtgørelsens § 38. Bekendtgørelsen
sondrer ikke mellem førerhunde og andre service-dyr, idet alle dyr, herunder
også kæledyr, kan gives adgang under samme forudsætninger. Dyrene må
således gives adgang til fødevarevirksomheder, når dette kan ske uden risiko
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm., om en service-, social-, trygheds- eller omsorgshund til mennesker med psykiske funktionsnedsættelser er lovgivningsmæssigt sidestillet med en førerhund til mennesker med synshandicap
2965155_0003.png
for kontaminering af fødevarerne. Hvordan fødevaresikkerheden opretholdes er
ikke afgørende, da hver virksomhedsejer skal vurdere risici i egen butik.
Yderligere kan Fødevarestyrelsen oplyse, at det følger af § 1, nr. 1, i
bekendtgørelse om undtagelse af visse hunde fra båndpligt, at fører- og
servicehunde, der er specielt trænet til at udføre nytteopgaver for blinde eller
stærkt svagsynede personer eller personer med fysisk funktionsnedsættelse,
uanset kommunalbestyrelsens bestemmelser om båndpligt kan føres uden
bånd i byer og områder med bymæssig bebyggelse.
Som bestemmelsen aktuelt er formuleret, er det Fødevarestyrelsens vurdering,
at bestemmelsen ikke undtager servicehunde, der tilhører personer med
psykisk funktionsnedsættelse, fra båndpligten.
Fødevarestyrelsen er bekendt med de forpligtelser, der følger af FN’s
Handicapkonvention. Styrelsen er i forbindelse med en anden sag blevet
opmærksom på, at bekendtgørelse om undtagelse af visse hunde fra båndpligt
skal præciseres, således at også servicehunde, der tilhører personer med
psykisk funktionsnedsættelse, undtages fra båndpligten. Styrelsen vil derfor
tage initiativ til at præcisere bekendtgørelsen som beskrevet.
3