Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2964293_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 9020
Doknr.
948359
Dato
13-01-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 3. december 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 204 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Spørgsmål nr. 204:
”FN’s Handicapkomité udtrykker bekymring for, at Danmark for nylig har
vedtaget nye regler i serviceloven, der indeholder udvidede beføjelser til brug
af magt og tvang over for mennesker med handicap (Komiteen er bekymret for:
”Udbredelsen og den stigende anvendelse af tvang, tvangsbehandling og
restriktiv praksis i deltagerstaten, herunder fysisk magtanvendelse og kemiske
indgreb over for børn og voksne med handicap på sociale og psykiatriske
institutioner”). Finder ministeren det betryggende, at Danmark af komiteen
vurderes at have forringet rettigheder og beskyttelse af mennesker med
handicap på et så principielt område, som brugen af magt og tvang, og giver
det ministeren anledning til at genoverveje ændringerne i
magtanvendelsesreglerne?”
Svar:
Formålet med bestemmelserne om brug af magtanvendelse fremgår af
servicelovens § 124. Det følger, at formålet med reglerne er at begrænse
magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten til det absolut
nødvendige. Disse indgreb må aldrig erstatte omsorg, pleje og
socialpædagogisk bistand. Desuden gælder følgende generelle
grundlæggende principper altid:
-Anvendelse af magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten må alene ske
for at sikre personens omsorg, værdighed og tryghed eller tilgodese hensynet
til fællesskabet på bo- eller dagtilbuddet eller hensynet til andre.
-Forud for enhver form for magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten skal kommunen foretage, hvad der er muligt for at
opnå personens frivillige medvirken til en nødvendig foranstaltning.
-Anvendelse af magt skal stå i rimeligt forhold til det, der søges opnået. Er
mindre indgribende foranstaltninger tilstrækkelige, skal disse anvendes.
-Magtanvendelse skal udøves så skånsomt og kortvarigt som muligt og med
størst mulig hensyntagen til den pågældende og andre tilstedeværende,
således at der ikke forvoldes unødig krænkelse eller ulempe.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 204: MFU spm. om FN’s Handicapkomités bekymring ift. de af Danmark for nylig vedtaget regler i serviceloven, der indeholder udvidede beføjelser til brug af magt og tvang over for mennesker med handicap
2964293_0002.png
Vi kommer ikke til at undgå al magtanvendelse. Det er ikke praktisk muligt for
en målgruppe, som ikke er i stand til selv at tage vare på egen tilværelse. Men
det er meget vigtigt at forebygge brugen af unødvendig magtanvendelse.
Der er derfor også afsat 15,3 mio. kr. i perioden 2022-2025 til, at Social- og
Boligstyrelsen med et rejsehold kan besøge botilbud og herigennem bl.a.
understøtte forebyggelse af magtanvendelse på handicapområdet.
Servicelovens regler om magtanvendelse blev ændret i 2024 for at varetage
hensynet til borgeren selv og hensynet til andre samt sikre, at personalet har
de rette rammer til at drage omsorg for borgere, som ikke kan tage vare på sig
selv eller overskue konsekvenserne af deres egne handlinger. Endelig var
baggrunden afbureaukratisering ift. registreringer.
Med ændring af magtanvendelsesreglerne er der ikke ændret på de
grundlæggende forudsætninger for magtanvendelse, herunder bl.a. at
magtanvendelse skal begrænses til det absolut nødvendige og aldrig må
erstatte omsorg, pleje og socialpædagogisk bistand.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2