Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 7379
Doknr.
924883
Dato
04-11-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 7. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
20 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Preben Bang Henriksen
(V).
Spørgsmål nr. 20:
”Vil ministeren oplyse begrundelsen for, at
de kommunale børne- og
ungeudvalg, jf. § 19 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, udover en byretsdommer og to pædagogisk-psykologisk sagkyndige
består af to kommunalbestyrelsesmedlemmer?”
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at børne- og ungeudvalgets sammensætning
mv. er reguleret i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(retssikkerhedsloven) samt bekendtgørelse om forretningsorden for børn og
unge-udvalgene (BEK nr. 727 af 10. juli 2019).
Det følger af § 19, stk. 1, i retssikkerhedsloven, at de kommunale børne- og
ungeudvalg består af to medlemmer, der vælges af kommunalbestyrelsen
blandt dens medlemmer, en byretsdommer eller en fuldmægtig ved
domstolene, der udpeges af retspræsidenten i retskredsen, og to pædagogisk-
psykologisk sagkyndige, der udpeges af Familieretshuset for en periode, som
svarer til den kommunale valgperiode.
Til sammenligning med børne- og ungeudvalgets øvrige medlemmer, der
henholdsvis bidrager med juridisk ekspertise og pædagogisk-psykologisk
sagkundskab, kan de to kommunalbestyrelsesmedlemmer således betegnes
som ”lægmedlemmer”.
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at børne- og ungeudvalgene som
besluttende organ med forskellige betegnelser går helt tilbage til forsorgsloven.
Jeg kan også oplyse, at der gennem tiden været forskellige overvejelser om
organiseringen og forvaltningen af det sociale område, herunder om
kompetencerne og sammensætningen af de besluttende udvalg, der svarer til
de kommunale børne- og ungeudvalg i dag. I 1988 blev der eksempelvis
nedsat et udvalg om de retlige rammer for indsatsen over for børn og unge,
som skulle gennemgå de dagældende regler og fremsætte forslag til eventuelle
ændringer af reglerne. Udvalget udkom i 1990 med en betænkning om de
retlige rammer for indsatsen over for børn og unge (betænkning nr. 1212 fra
1